• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • tovemaja

Ni som har bajsproblem- lider med er! Hade körig mage på storebror och halkade då in på ec/babypottnings spåret. Så jäkla bra! Aldrig haft problem sedan dess. Funkar såklart inte för alla men här i familjen är det guld. Som en bonus blev storebror även blöjfri vid 20 månader. Kolla in blojfribebis.se

• cutepoison
    tovemaja skrev 2017-02-22 17:22:15 följande:

Ni som har bajsproblem- lider med er! Hade körig mage på storebror och halkade då in på ec/babypottnings spåret. Så jäkla bra! Aldrig haft problem sedan dess. Funkar såklart inte för alla men här i familjen är det guld. Som en bonus blev storebror även blöjfri vid 20 månader. Kolla in blojfribebis.se

Tack för tipset! Har varit inne på det spåret faktiskt men eftersom han inte kunnat sitta har det känts meningslöst. Man kan ju iofs hålla i men har väntat men nu när han sitter ska jag testa det. Brukar gå runt och hålla honom i den positionen och det hjälper mycket!
  • Sommarmalva

Nu, äntligen! 7 månader gammal kan Max vända sig från rygg till mage. Händer inte ofta men nu vet jag att han kan eftersom han är en liten person som gärna tar tid på sig så blir man desto gladare när det väl händer! Säger också mamamama. Fast det är nog bara ett ljud som är lätt att säga. Tror inte han vet vad han säger. Men låter härligt!

• tovemaja
    Sommarmalva skrev 2017-03-01 11:30:34 följande:

Nu, äntligen! 7 månader gammal kan Max vända sig från rygg till mage. Händer inte ofta men nu vet jag att han kan eftersom han är en liten person som gärna tar tid på sig så blir man desto gladare när det väl händer! Säger också mamamama. Fast det är nog bara ett ljud som är lätt att säga. Tror inte han vet vad han säger. Men låter härligt!

Kul! Heja Max! Noa är inte heller den snabbaste i utvecklingen men tar små steg framåt hela tiden.

Noa säger också "mamma" "papapap" och "ajke" (brorsan heter Folke). Men precis som du sa så tror jag inte han vet alls vad det betyder eller så utan han övar ljud som han hör mycket.
  • Moorii

Vad härligt, heja heja! :D

Gustav säger ingenting som kan uppfattas som ord, men han har kommit på att det är kul att fylla kinderna med luft och blåsa och puffa ut luft, ser så himla sött ut :D

Inget krypande eller ålande ännu (förutom baklänges, men det är inte riktigt medvetet :P) så han rullar istället, först över på mage, sen rygg osv, tills han får tag i sin leksak eller nåt annat spännande som han inte får leka med ^^ Misstänker att han kommer åla sig fram före han kryper.
  • Liinaa91

Imorgon blir lillebror 8 månader! Gud vad tiden går fort. Han är jätte duktig och kryper omkring , har en liten svans bakom mig vart jag än går :) väldigt bestämd tyvärr fick storasyster gömma sig och äta glass för han skulle ta den.

En liten tand har han med och börjat säga dada och baba :)

• cutepoison

Kul! :) Det är roligt att se när de kan nya saker. Edvin är inte heller tidig i utvecklingen, han sitter ännu inte helt stadigt själv, men det kommer! Man får tänka att ju fortare de kan saker desto fortare kommer de inte vara bebisar längre :P Han gör inga ljud som kan liknas vid någonting men pratar gör han! Haha 
  • calabalic

Här fortsätter dottern vara tidig ned motoriken (6 mån och sitter stadigt utan stöd, ställer sig i krypställning, kan ställa sig upp mot stöd, tar steg när man håller henne under armarna.. hon älskar att stå och gå!) men sen med maten. Hon gillar välling och fruktpuré men får kväljningar av allt annat. Har precis fått henne att tycka att gröt smaksatt med frukt eller bär är ok. Men det blir väldigt mkt amning fortfarande.

En fråga: hur gör ni med nattningen av era små? Somnar de på egen hand nu eller måste de vaggas, ammas osv till sömns?

• Sommarmalva
    calabalic skrev 2017-03-03 21:08:07 följande:

Här fortsätter dottern vara tidig ned motoriken (6 mån och sitter stadigt utan stöd, ställer sig i krypställning, kan ställa sig upp mot stöd, tar steg när man håller henne under armarna.. hon älskar att stå och gå!) men sen med maten. Hon gillar välling och fruktpuré men får kväljningar av allt annat. Har precis fått henne att tycka att gröt smaksatt med frukt eller bär är ok. Men det blir väldigt mkt amning fortfarande.

En fråga: hur gör ni med nattningen av era små? Somnar de på egen hand nu eller måste de vaggas, ammas osv till sömns?

Vi har alltid gjort på samma sätt med Max. Lagt honom nöjd o mätt i sin säng. Satt på speldosan och lagt snutten vid kinden, sen har han strax somnat. Gör likadant nu men han tar längre tid på sig och man får gå in flera ggr o stoppa in nappen. Men han är aldrig ledsen, isåfall tar jag upp honom. Han ligger mest o grejar och har svårt att komma till ro nu. Så har vi gjort från första början och det har funkat bra. På dagen däremot så vaggar jag honom i famnen och lägger ner honom när han somnat.
  • Moorii
    calabalic skrev 2017-03-03 21:08:07 följande:

Oj, vad duktig hon är! Hon lär nog fara runt som en virvelvind snart :) Min lille är rätt vinglig på benen, kommer nog dröja innan han kan dra sig upp till stående. Med maten är han lite rolig. Torsk med potatismos och dill äter han gärna, men lasagne och spagetti med köttfärssås vägrar han xD

Just nu sover han mellan oss i sängen och vi ligger alltid bredvid med honom vänd mot oss. Funkar nästan bara för honom att somna på sidan, han blir trött nästan på en gång när man lägger honom så. Oftast håller jag en arm runt honom, stryker över håret (det lilla han har) tills han blir lugn och somnar. Ibland, som nyss, vrider han sig fram och tillbaka och somnar själv på det sättet. Brukar oftast vara lite bökig att lägga inför natten numera, ibland kan det ta en timme.. Klöser, river, nyper, drar i håret, flamsar. Ska väl försöka lägga honom i hans egen säng snart igen, men han vaknar fortfarande 2-3 gånger och vill äta, så jag orkar ändå aldrig lägga tillbaka honom när han väl ligger i vår säng. Men det får väl ta sin tid. Han kommer ju inte vilja äta på natten för alltid :) hur är din lilla med det?
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)