• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Liinaa91
    Sommarmalva skrev 2016-12-15 08:25:17 följande:

Det jobbiga tycker inte jag är antalet barn, utan att en av dem är bebis! Igår skulle vi baka pepparkakor och inbillade mig att det gick att göra med en bebis hemma. Suck! Först fick jag avbryta för att mata då han kom på plötsligt att han var rysligt hungrig. Efter det tänkte jag att nu är det väl lugnt så vi kan fortsätta. Nej då. Då blir man otroligt trött istället och skriker för det. Vägrar somna dessutom. Pepparkakor blev det tillslut, även om jag inte kände att myset infann sig direkt... innan Max fanns så hade jag ju tre barn och det funkade jättebra. Oftast sköter de sig och gör det de ska.... dessutom är den största 12 år så det blir ju inte jobbigt på set sättet. Är säkert värre om man har fler små. Minsta förutom Max är 6 år så jag har ju inga småbarn direkt. Men visst finns utmaningar i vardagen, men som sagt, mest bara för att man har bebis i huset.

Va i liknande situation igår när vi skulle baka pepparkakor blev hektisk istället för mysigt för bebisen ville vara i famn. Men men .
  • Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-12-14 18:52:16 följande:
    Ja det är verkligen kluvet det där - känner också igen mig. Längtar hela tiden efter framsteg hos båda barnen, går och "räknar ner" till nästa period i utvecklingen. Men samtidigt är jag rädd att plötsligt längta tillbaka och ångra att jag inte njöt mer av bebis-/småbarnstiden. Kan du känna så med dina större barn ibland, att du längtar tillbaka? Eller känner man att det bara blir bättre och bättre med tiden?
    Jo jag kan faktiskt längta tillbaka. När jag ser kort på de stora, som små, kan jag sakna dom. Det är ju som att det är andra människor liksom på nåt sätt. Jag kan sakna den där lilla S som var så söt! Visst är hon söt nu med som 12 åring men inte på samma sätt ju. Samtidigt är det så härligt o kul att se henne utvecklas och bli stor! Samtidigt som det är skitjobbigt med tonårshormoner så är man så stolt över henne att hon blivit så stor och självständig.
  • Sommarmalva

Hur går det för alla här inne? Min Max är snart 6 månader!!! Herregud!! Vart tog tiden vägen?!?!? Nu när skolan börjat igen för övriga barnen så hoppas jag kunna få in lite rutiner. Just nu har vi inga! Han har sovit så länge han velat på morgonen. Äter när han är hungrig och sover när han är trött. Ibland sover han bara en lååång stund och ibland två lite kortare. Vill nu få in en FM och en EM lur. Har ni andra lyckats med rutiner? Nu denna vecka har han vaknat kl 6. Alldeles lagom för att vi ska hinna med allt innan skola. Sen har han somnat i vagnen när vi följer barnen vid 8. Men en dag sov han 1.5 timme och igår bara 30 minuter. Sen blev han trött igen ett par timmar senare. Hade varit så skönt att veta hur man har det. Lättare att planera saker. Kanske är han för liten för rutiner? Hur har ni andra det?

• calabalic

Här är lilltjejen precis 5 månader. Tiden går fort! Vi har också lite svårt med rutiner, särskilt som de måste anpassas efter storebror som nu är 19 månader. Det blir lite som det blir. Känner fortfarande att jag önskar att jag kunde njuta mer av den här tiden, det är så intensivt och man är trött hela tiden och vill att tiden ska gå. Men lite lättare blir det hela tiden och mer mysstunder. Längtar väldigt mycket till våren!

Hur har det gått med Max utveckling nu, tycker du fortfarande han känns sen? Vad är det senaste han lärt sig?

• tovemaja

Inga rutiner här :) men det förväntat jag mig heller inte med två små stollar under två! Noa får följa i Folkes tempo och enda schemalagda är en timmes vagnpromenad när båda barnen sover. Enda viset jag får båda att sova samtidigt. Sista veckan har båda somnat imman 21 men räknar inte med att det fortsätter så.

De är fina mina killar! Folke älskar fortfarande sin lillebror! Noa sitter längre stunder i sin barnstol och får smaka en lillfingertopp av allt vi äter ( minus bladgrönsaker och honung förstås). Noa visar merbtemperament nu plötsligt och reagerar starkt när jag lämnar rummet.

• Liinaa91

Lillebror är 6 månader!! Fy vad tiden går fort asså. Jätte glad för mat är han och äter i pricip allt som hamnar i munnen. Han har börjat sitta utan stöd men inte länge för han är så sprallig , vill upp och springa så vi får se om han börjar krypa snart eller om han hoppar över och börjar gå istället.

Älskar sin stora syster enormt mycket att det värmer mig om hjärtat varje gång dom kramas.

Men idag fick han sin första feber på 38.6 så vi får hoppas att det går över snabbt.

• Moorii

Gustav är 5,5 månader nu och ganska nyss, typ innan jul, hade vi knappt några rutiner. Han hade slutat ta napp, snuttade jättemycket, så hade inte många sekunder ifred och höll på bli vansinnig! Men så var det en mamma som berättade hur hennes dotter tagit napp igen, jag gjorde likadant och vips! Iom det föll en hel del på plats. Han somnade själv i spjälsängen för första gången på nyårsafton! Sen dess lägger vi honom i hans säng varje kväll, och där sover han fram till andra matningen (den första får han när vi fortfarande är vakna). Vi kliver upp mellan 8 och 9 varje morgon, sen behöver han sova igen efter en dryg timme och sover mellan 30-40 min. Samma vid 13-14 och 16-17. Sen börjar vi med läggning vid 19 när pappan är hemma och kanske strax innan 20 när han jobbar, eftersom han slutar 19. Funkar inte exakt så här varje dag förstås, vissa dagar vill han inte sova alls och är jättegrinig, men inte alltför ofta som tur är.

Mycket som hände runt jul och nyår! Nu har han lärt sig sitta utan stöd (dock måste man fortfarande hålla koll då han kan tippa..) och rulla från rygg till mage, sistnämnda gör han så fort man lägger ner honom på mattan, speciellt om han bara har blöja på sig av någon anledning :'D

Idag var vi förresten och tog de sista sprutorna, det gick jättebra. Han blev ledsen såklart, men skrek bara i några sekunder och gnällde lite efter. Nu får vi hoppas att han inte får feber! Hur gick det för er andra med det?

Trodde för övrigt att han skulle ha växt till åtminstone 68 cm eftersom vi till viss del använder 74, men icke.. 66 var han och vägde 8,3 kg. Han följer sin viktkurva men längden har planat lite.. Nog för att vi visste att han inte skulle bli någon basketspelare då vi båda är kortare än normen, men lite orolig blir jag allt ändå :/ förklaringen till kläderna är nog att han är så knubbig så han behöver en större storlek ändå :)

• Sommarmalva
    calabalic skrev 2017-01-12 19:12:52 följande:

Här är lilltjejen precis 5 månader. Tiden går fort! Vi har också lite svårt med rutiner, särskilt som de måste anpassas efter storebror som nu är 19 månader. Det blir lite som det blir. Känner fortfarande att jag önskar att jag kunde njuta mer av den här tiden, det är så intensivt och man är trött hela tiden och vill att tiden ska gå. Men lite lättare blir det hela tiden och mer mysstunder. Längtar väldigt mycket till våren!

Hur har det gått med Max utveckling nu, tycker du fortfarande han känns sen? Vad är det senaste han lärt sig?

Ja det är ju lite svårare med rutiner när de har syskon. Det första barnet får sätta sina egna helt som den vill som bebis, men nu får bebis liksom hänga med i övriga familjens vanor. Känns jobbigt att väcka Max om han somnat i sängen, när vi ska gå o hämta syskon i skolan, men det är ju så det är.
    Ja, jag tycker fortfarande Max är lite sen. Eller det känns som att han behöver längre tid på sig. Det var först vid typ 5 mån ålder han lärde sig stödja på benen. Han har vänt sig från mage till rygg ett par ggr men det var några veckor sen nu och har inte hänt nån mer gång. Fast blev så stolt över honom i veckan när han kom på ett par grejer på aktivitetsbrädan på gåstolen! Att man kan snurra på en liten kula med fingrarna så den snurrar och låter, och att ratten går att vrida på! Det är lite klumpigt och lite svårt att få till, men det går! Sitter gör han inte heller så bra. Faller framåt så han blir dubbelvikt
    Nu har han iallafall börjat äta smakportioner med aptit! Oj vad han äter! Har älskat allt hittills! Tänkte prova lite kyckling i morgon och se hur det går att få den mosad...
  • Jw83

Nu är vår tjej 6 månader. Storebror fyller 2 om en månad:) Full fart! Vi har gått lite emot rekommendationerna om mat .Alice äter hela portioner och började smaka redan vid 4 månader. Men hon har vrit rätt stor och tidig så bvc tyckte att detvar ok. Kryper och har suttit själv sedan 5 månader.

Hon har fått eget rum nu och sover 19 till 6 men vaknar 1~2 gånger för amning. Brossan somnar också vid 19 och allt hade varit frid och fröjd om han inte hade vaknat skrikande 5 gånger per natt... skitjobbigt för både honom och oss..

• cutepoison

Edvin blev 5 månader i onsdags och tycker det händer saker hela tiden nu. Han har börjat rulla fram och tillbaka nu men har inte riktigt helt fattat att det är han som ska göra de :p då han fastnar med armen ibland och blir arg! Våra rutiner följer E behov. Han får sova när han vill vilket har resulterat i att det ganska ofta ser ut så att han somnar för natten mellan 18-19, vaknar 1-3 gånger fortfarande på natten, vi går upp 06-07. Efter en timme är han trött igen och sover 45 min ungefär. Sen sover han kring lunch och sen en gång till på eftermiddagen. Lite olika vilken tid det blir. När han är trött helt enkelt. Han har sovit extremt dåligt på natten den senaste veckan, hoppas det går över!! Han äter ca 3 tsk gröt varje dag. Har försökt öka men hans mage klarar det inte så vi tar det sakta. Han äter också katrinplommonpure varje dag nu. Utöver det får han smaka på lite olika saker nästan varje dag.

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)