• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-03-08 23:11:07 följande:
    Ja, det skadar inte att leta där! Jag hade ingen vårjacka som kommer passa längre fram, och såna kostar massor nya, men lyckades få en kombinerad vår och vinterjacka för 310 kr på tradera :)

Ja, vi beställde faktiskt en ny, fast jag var helt inställd på att köpa begagnat. Det hela ändrades när vi insåg att inte vilken vagn som helst kommer funka med tre trappor och ingen hiss. Så, vi gick och kollade på de som fanns, och emmaljunga super viking tyckte vi var klockren. Den dök dock inte upp på blocket en enda gång, så efter rul beställde vi en. Vi tänkte att eftersom vi ska ha fler barn så får vi se det som en investering :) den har mindre hjul fram än bak, men inte jättesmå som på vissa andra, så hoppas på att det ska gå bra.

Har ni funderat på någon särskild?
    Ja med tre trappor funkar ju inte vad som helst, och eftersom ni ska ha flera barn så är det klart en investering. Jag däremot väntar mitt sista barn eftersom vi redan har tre, så känner att jag inte vill lägga ut så mycket pengar på en vagn. Vi ska kolla på sambons brors vagn som de ska göra sig av med. Har bara sett den på bild men ser ut att vara en sån jag vill ha. Däcken var tydligen dåliga men ska kolla upp vad det kostar att skaffa nya. Vi får vagnen gratis så kanske kan lägga lite pengar på nya däck. Ska kolla på vagnen i helgen nu så får vi se hur vi gör.
  • Axelberg79
    yllen81 skrev 2016-03-08 23:14:35 följande:

Har BF 27/7???? Tänk att halva tiden gått nu...känns overkligt. Mår ganska bra nu, jämfört med för 2mån med hemskt illamående. Fått sån aptit på sistone , kan bli hunrig igen efter en timme efter stor middag ????hehe nån mer som är extra hunriga nu?

Jag får kliva upp nästan varje natt och äta något... Hahahaha. Det är bara att hoppas att det inte påverkar min vikt allt för mycket :) provade du åksjukearmband? Jag köpte dom och hade nog inte klarat av att jobba och levt normalt utan dom.
  • Axelberg79
    Sommarmalva skrev 2016-03-08 22:16:03 följande:

Jag tycker bara det känns så onödigt med gravidkläder när man inte använder de så mycket så jag försöker hitta billigt på Tradera. Sist fick jag fem gravidjeans/byxor för 200 kr! Sånt gillar jag! Har också nu vunnit en auktion med två fina randiga toppar för strax över hundralappen har ni kollat efter vagn och sånt? Jag är lite petig med det eftersom jag inte vill ha en med såna där små fåniga hjul fram... Inbillar mig att det kommer bli besvärligt på vintern men en massa snö. Vill ha fyra rejäla stora hjul. Vi känner inte heller för att köpa en ny för flera tusen men finns ju många fina till bra pris på blocket.

Jag tänker precis som du med inköpen. Jag har haft tur , en vän till mig hade sparat lite av sina kläder så jag fick 2 par stretch jeans och 4 överdelar. Sen hittade jag på blocket en full h&m påse för 200kr. Vagn kollar jag redan på men måste nog vänta tills skatteåterbäringen kommer, men det blir en begagnad. Hur har ni gjort med allt annars som ska inhandlas typ bilskydd, skötbord osv? Det känns som att jag är ute i väldigt god tid för vi har bara vagnen kvar förutom lite små saker som salvor, napp, blöjor osv..
  • Moorii
    Axelberg79 skrev 2016-03-09 07:29:45 följande:

Jag tänker precis som du med inköpen. Jag har haft tur , en vän till mig hade sparat lite av sina kläder så jag fick 2 par stretch jeans och 4 överdelar. Sen hittade jag på blocket en full h&m påse för 200kr. Vagn kollar jag redan på men måste nog vänta tills skatteåterbäringen kommer, men det blir en begagnad. Hur har ni gjort med allt annars som ska inhandlas typ bilskydd, skötbord osv? Det känns som att jag är ute i väldigt god tid för vi har bara vagnen kvar förutom lite små saker som salvor, napp, blöjor osv..

Kollade lite igår efter kläder på blocket och tradera, men fanns nästan inget i min storlek just nu, så får hålla ögonen öppna! Är alldeles för dyrt att köpa allt nytt :/ grymt att du fick tag i så mycket bra!

Babyskydd vill vi ha nytt då jag hört att de inte ska användas mer än 5-7 år och många på blocket är lite äldre, men får bli en billigare variant. Skötbord behövde vi inte då vi har en bänk i badrummet, men köpte skötbädd i ullared.

Vad skönt att ha så mycket klart! :) vi har babyskyddet, bärsele, babysitter och lite småsaker kvar, så inte så farligt. Måste dock vänta in lite lön.

Förresten, har ni gravidförsäkring? Funderade på att skaffa en och undrar vilket bolag man ska satsa på.
  • Moorii

Åh, vet ni vad? Jag har inte känt några riktiga sparkar innan, dock lite dova puffar ibland. Nu när jag låg med handen på magen så kände jag en spark på utsidan! Sen flera till :D kom några lyckotårar. Äntligen, på första dagen i vecka 22 :)

• Timoteja

Hejsan!
    Jag är ny här på Familjeliv. Jag är 39 år och bor i Göteborg med min sambo. Vi väntar ett mycket efterlängtat barn med bf 14 juli. Det är mitt första och hans andra barn. Min 10-åriga bonusdotter, som bor hos oss på halvtid, är mycket glad över att äntligen få ett syskon.Skrattande

• Micajin
    Sommarmalva skrev 2016-03-08 22:16:03 följande:
    Jag tycker bara det känns så onödigt med gravidkläder när man inte använder de så mycket så jag försöker hitta billigt på Tradera. Sist fick jag fem gravidjeans/byxor för 200 kr! Sånt gillar jag! Har också nu vunnit en auktion med två fina randiga toppar för strax över hundralappen har ni kollat efter vagn och sånt? Jag är lite petig med det eftersom jag inte vill ha en med såna där små fåniga hjul fram... Inbillar mig att det kommer bli besvärligt på vintern men en massa snö. Vill ha fyra rejäla stora hjul. Vi känner inte heller för att köpa en ny för flera tusen men finns ju många fina till bra pris på blocket.

Vi har BF 8 juli och vi har redan köpt: 

Kläder (Bara sockar och tygblöjor kvar typ) Köpt massor för typ 1kr på tradera samt stora klädpaket på lokala barnloppis-sidor på fb. Fyndade lite på ½-reapriset på ica maxi, massor av ekologiska kläder för ingenting heller typ. Jättefina trots ica maxi... :P

Vagn: Emmaljunga från 2011 med sitt och liggdel, 4 fasta hjul med alla tillbehör (Köpt begagnad för typ ingenting ett riktigt fynd!!)

Babyskydd: Britax shr+ 2 inkl. bältesbas okrockad och endast använd till ett barn. från 2012 tror jag! (rena kapet detta med!)

Skötbord fanns redan ett vägghängt i huset vi köpte i januari. Mannen ska dock göra en "skötbordskiva" att ha på diskbänken i grovköket/tvättstugan där vi har en skötbädd på. Smidigt när man använder tygblöjor att ha en vask precis intill som man inte är rädd att smutsa ner. 

Vagga gör farfar i sin finsnickar-verkstad. :P 

Jag ser absolut ingen poäng i att vänta med att köpa bebis-grejer. Det kommer ju att användas när barnet är fött ändå! :P 

En tripp till gekås väntar nästa helg också. :P

• Micajin
    Timoteja skrev 2016-03-09 11:14:47 följande:

Hejsan!
    Jag är ny här på Familjeliv. Jag är 39 år och bor i Göteborg med min sambo. Vi väntar ett mycket efterlängtat barn med bf 14 juli. Det är mitt första och hans andra barn. Min 10-åriga bonusdotter, som bor hos oss på halvtid, är mycket glad över att äntligen få ett syskon.Skrattande

Välkommen :D
  • Timoteja

Hoppsan! Man kan visst inte använda smileysar här, det blev en massa frågetecken. :)

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)