• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • superman1
    sugermountain skrev 2016-03-10 21:45:49 följande:
    Jag har också känt att det varit svårt att hålla igen med maten. Min barnmorska sa att barnet påverkas av att man äter mycket socker och också blir större av det. Jag har helt slutat äta produkter med tillsatt socker men äter frukt och sånt. I v. 19+0 hade jag gått upp sex kilo och nu har jag gått ner två av dem genom att sluta äta en massa tomt socker, äter massiva portioner och är ständigt mätt!
    vad konstigt ... det känns som om alla bm säger lite olika..

Men om man tänker logiskt så känns det såklart att det jag stoppar i min mage kommer såklart påverka lilla bebisen också.

jag har idag ätit upp en stor 200g marabou choklad kaka och mår ganska dåligt över det. samt att jag åt kladdkaka igår.
    men jag ska försöka göra som du säger och äta riktigta portioner med mat istället och sluta med detta socker.

det är så lite tid kvar av graviditeten att det känns så själviskt att gå runt och stoppa i sig alla sorters gifter...

kram på er alla! hoppas era graviditeter går bra =) 
  • superman1
    sugermountain skrev 2016-03-10 21:38:21 följande:
    Tack! Verkar vara rätt individuellt det där en kompis har också moderkakan i framvägg och kände sparkar redan i v 18. Jag har den i bakvägg och kände det ordentligt först i v. 21. Nu har jag inte känt så mycket de senaste dagarna och börjar bli lite nojig för att nått är fel. Längtar också till att man känner och ser det på utsidan av magen :)
    hej du!

Jag har känt av sparkar lite då och då under dagen. v. 22+4 nu. men så slutade dem helt i några dagar och jag blev också helt nojjig precis som du skriver. men så idag kom dem tillbaka igen =)

här är en länk jag läste som lugnade mig rejält , tror den kommer hjälpa dej

med www.niomanader.se/fosterrorelser/

dem säger "Den första tiden är det inte ovanligt att man känner fosterrörelser några dagar och sen inga alls på några dagar. Det är helt normalt eftersom barnet inne i magen fortfarande har så gott om plats att det kan hitta en ny favoritplats längre in i magen.
    Man brukar säga att man innan vecka 26 inte behöver känna av bebisen varje dag för att allt ska vara ok. Efter vecka 26 ska man vara mer uppmärksam."

• Micajin

Godmorgon! 

Är det någon mer än jag som ofta tar bilder och jämför magens storlek? 
    Lägg upp! :D 

Här är min från v6-v23

• Gemmy

6 veckors skillnad
    16+0 vs 22+0

Båda bilderna är tagna precis efter att jag har vaknat på morgonen, läskigt att det redan är så stor skillnad och att större kommer de bli!

• Axelberg79

En väldigt konstig fråga kanske... Jag har börjat få ont vid revbenen alldeles under höger tutten, det blir om jag varit uppe och i farten mycket och inte hunnit ligga plant och vila på ett tag.. Jag har stora tittar och det känns att de blivit ännu större... Kan det vara att det blir för tungt?? Det blir nämligen lite bättre om jag lyfter tutten ett tag...nån mer som har liknande???

• yllen81
    Axelberg79 skrev 2016-03-09 07:20:34 följande:
    Jag får kliva upp nästan varje natt och äta något... Hahahaha. Det är bara att hoppas att det inte påverkar min vikt allt för mycket :) provade du åksjukearmband? Jag köpte dom och hade nog inte klarat av att jobba och levt normalt utan dom.
    Fick rekommenderat tabletter mot åksjuka postafen tror jag de hette men blev varnad att de gjorde dig extremt trött så ville inte ta de, var redan tillräckligt trött av graviditet ?? inte börjat äta på nätterna ännu men äter sent mellanmål vid 21-22 varje kväll ???? funkade armbandet mot illamående ?
  • Axelberg79
    yllen81 skrev 2016-03-11 23:55:46 följande:

Fick rekommenderat tabletter mot åksjuka postafen tror jag de hette men blev varnad att de gjorde dig extremt trött så ville inte ta de, var redan tillräckligt trött av graviditet ?? inte börjat äta på nätterna ännu men äter sent mellanmål vid 21-22 varje kväll ???? funkade armbandet mot illamående ?

Absolut! ! Det bästa jag gjort var att investera i sånna...Jaha har inte kräkts en enda ggn med dom.
  • Moorii

Alltså fy. Ikväll jobbade jag efter fyra dagar hemma (en sjukdag, resten ledigt), och någon timme in i passet så började det sträcka och göra lite ont utanpå magen. Det blev värre och värre ju längre kvällen gick, så till slut fick jag ringa 1177. De trodde inte det var farligt, men att det antagligen beror på den extra belastningen iom graviditeten. Däremot om det onda inte går över vid vila så skulle jag ringa förlossningen. Ligger hemma i sängen nu och känner smärtan fortfarande. Det gör absolut inte jätteont, känns mer som sena drag light på magen. Någon annan som känt likadant vid ansträngning? Känns ju sådär om det ska vara så varje dag jag jobbar nu :/

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)