• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Line9
    Moorii skrev 2016-03-09 08:48:45 följande:
    Kollade lite igår efter kläder på blocket och tradera, men fanns nästan inget i min storlek just nu, så får hålla ögonen öppna! Är alldeles för dyrt att köpa allt nytt :/ grymt att du fick tag i så mycket bra!

Babyskydd vill vi ha nytt då jag hört att de inte ska användas mer än 5-7 år och många på blocket är lite äldre, men får bli en billigare variant. Skötbord behövde vi inte då vi har en bänk i badrummet, men köpte skötbädd i ullared.

Vad skönt att ha så mycket klart! :) vi har babyskyddet, bärsele, babysitter och lite småsaker kvar, så inte så farligt. Måste dock vänta in lite lön.

Förresten, har ni gravidförsäkring? Funderade på att skaffa en och undrar vilket bolag man ska satsa på.
    Jag har en gratis gravidförsäkring från Folksam och en från Trygg-Hansa som jag betalat ca 1200 kr för.
    Läste och jämförde mellan de flesta bolag och jag tycker trygg Hansa var bäst. Sedan skadar det ju inte att ha flera försäkringar :)
  • Moorii
    Axelberg79 skrev 2016-03-09 21:16:13 följande:

Alldeles nu fick sambon känna lillsmurfen röra sig i min mage för första ggn !!!

Vad härligt!! :D
  • entjockisnu

Nu i vecka 22 har jag blivit en riktig tjockis!!

Viktuppgång +10kg

Men jag vet inte hur jag ska göra / bete mig för att sluta äta så mycket.. Jag äter som sagt väldigt mycket, varje dag.

Att gå runt och inte vara mätt känns så jobbigt :(

Finns det nån som har bra tips hur jag sak göra?

• Micajin
    entjockisnu skrev 2016-03-09 22:50:07 följande:

Viktuppgång +10kg

Men jag vet inte hur jag ska göra / bete mig för att sluta äta så mycket.. Jag äter som sagt väldigt mycket, varje dag.

Jag tycker inte du ska oroa dig förmycket!
    Jag är väääldigt ofta sugen på den där chokladen man alltid har liggandes till helgen i skåpet..
    Jag försöker äta en go macka extra på fm nu, sedan lunch sedan frukt/smoothie på em och sist kvällsmat. 

På helgerna äter vi endast godis(Chips eller choklad) på kvällen. Kanske att man bakar en liten kaka på lördag eftermiddag. 

Tips, ät mycket av frukt/grönt när du är hungrig mellan dina vanliga mål, så tycker jag du kan ha gott samvete. Ämnesomsättningen ändras ju nu när du är gravid, så du kanske behöver all den extra energin du får av att äta ofta! :P

Frukt och grönt är ju dessutom extra bra nu med alla sina vitaminer.
    Jag är i vecka 23 och har gått upp 3kg. Det är ju helt normalt att gå upp i vikt under en graviditet. :)

• Niyoh81

Hej alla goa mammor.

Här har man gått in i v.24 och bebis har disco dagarna i ändan :) min man har känt bebis ända sen v.16-17.

Sista tiden har ja haft mycket tryck neråt å väldigt mycke kramp på höger sida. Typ som håll. Börjar direkt när ja är ute och går med våran hund. Men kan även få när ja ligger eller sitter. är lite orolig att denna buse inte kommer stanna hela tiden ut. Har blivit stoppad runt v.30 med alla 3 sönerna men yngsta tittade ut i v.32. Enligt min förra bm så trodde hon att min livmoder blir försvagad i slutet.

Har även tappat matlusten helt. Som de är nu så skulle ja kunna leva på frukt och riskakor. Kan få sug på kött och kyckling men när ja väl äter de tycker ja de inte är gott :(

Vägde mig idag å gått upp 0.2 g sen v.11

Vet inte riktigt vars jag vill komma med detta inlägg. Bara få ventilera av mig lite :(

• Axelberg79

Det är väl det gruppen är till för :) att få ventilera. Hoppas att din lille vill stanna inne i värmen lite längre.

• Moorii
    Line9 skrev 2016-03-09 19:02:28 följande:

Jag har en gratis gravidförsäkring från Folksam och en från Trygg-Hansa som jag betalat ca 1200 kr för.

Läste och jämförde mellan de flesta bolag och jag tycker trygg Hansa var bäst. Sedan skadar det ju inte att ha flera försäkringar :)

Ja, jag har hört att deras försäkring ska vara bra, så kanske får bli den. Tack för tips! :)
  • sugermountain
    Moorii skrev 2016-03-06 23:08:59 följande:

Välkommen! :)

Känner min lille genom kittlingar och ibland dova puffar, har moderkakan i framvägg så gissar att den dämpar en hel del. Längtar tills han är tillräckligt stor så både jag och min man kan känna sparkar :)

Tack! Verkar vara rätt individuellt det där en kompis har också moderkakan i framvägg och kände sparkar redan i v 18. Jag har den i bakvägg och kände det ordentligt först i v. 21. Nu har jag inte känt så mycket de senaste dagarna och börjar bli lite nojig för att nått är fel. Längtar också till att man känner och ser det på utsidan av magen :)
  • sugermountain
    entjockisnu skrev 2016-03-09 22:50:07 följande:

Viktuppgång +10kg

Jag har också känt att det varit svårt att hålla igen med maten. Min barnmorska sa att barnet påverkas av att man äter mycket socker och också blir större av det. Jag har helt slutat äta produkter med tillsatt socker men äter frukt och sånt. I v. 19+0 hade jag gått upp sex kilo och nu har jag gått ner två av dem genom att sluta äta en massa tomt socker, äter massiva portioner och är ständigt mätt!
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)