• Anonym (Trött)

Hatar min bonus

Jag vet inte vart jag ska börja... 
    Allmänt jävla trött och vet att jag kommer få extremt mycket påhopp men jag måste få skriva av mig. 

Jag och sambon har varit tillsammans i typ 9 månader. I början var jag öppen för bonusen (hon är 7år) tyckte om henne och jag har verkligen försökt allt. Fixat så hon fått större rum, målat hennes rum i dom färgerna hon vill ha. Hämtar och lämnar på skolan. tex: Tidigare var hon på fritids på morgonen för att hennes pappa börjar tidigt, jag börjar senare och kan då köra henne till skolan så hon slipper fritids som hon enligt henne själv hatar. 
    Hon kan önska en maträtt när man gör den och ställer på bordet är hon inte hungrig och det är äcklig mat. Tittar jag på tv så ska hon kolla på tv. 

Men ju flera pappa veckor det blir ju mera ogillar jag barnet. Hon är på riktigt odräglig. Gnällig och bio mamman skämmer bort henne. När hon är här och inte får som hon vill (pappan står på sig) så blir det typ kaos. Hon säger saker som sårar mig.. tex: "du kan ju ingenting". Hon säger det typ bara när pappan inte hör...
    Jag har börjat göra så att jag "gömmer mig" i sovrummet (eller åker till stallet) så jag slipper henne. Men nu vet jag inte om det är en tillfällighet eller om hon har kommit på något... Men hon använder sin pappas ipad som hon alltid har gjort. Hon kör slut på batteriet och ska sen spela när hon laddar. 

Problemet är att laddaren finns vid min och sambons säng och vi har uttag i själva sängen så sladdar och sånt är undangömda i själva sängen och det ända som sticker fram är själva laddsladden = man kan liksom inte bara ta laddaren och gå för då måste man flytta på hela sängen...

Och det är inte det är inte bara det att hon då ska vara där när jag är där. Utan hon vill vara ensam. Så då ska jag LÄMNA MITT sovrum för att HON ska få vara där SJÄLV. 
    Ska prata med sambon ikväll när hon sover. Men är det för mycket begärt att jag ska få vara själv i mitt eget sovrum?

Jag har blivit tvungen att flytta ifrån min hemstad då min sambo inte kan flytta pga henne. Han vet att jag inte trivs i staden och att jag känner mig som en gäst i den här lägenheten.... Känner mig inte heller speciellt välkommen när hon säger att hennes rum är hennes och resten av lägenheten är hennes pappa...

Jag har tidigare föreslagit att jag och sambon skulle vara särbos. Det vill inte han. Speciellt inte nu när vi planerar och försöker skaffa barn...

• Svar på tråden Hatar min bonus
  • Anonym (Partner)
    Anonym (hoja) skrev 2016-02-01 21:03:58 följande:

Tycker du att de ska behandla bonusbarnet som en vuxen och kräva att bonusbarnet tar vuxenansvar för sina handlingar och relationer?

Personligen tror jag att de kommer få vänta i all evighet på en förbättring över familjesituationen om de lägger det ansvaret på barnet och förväntar sig att barnet ska ta ansvar och skärpa sig.

Nej jag tycker att dom ska sätta upp gränser och regler som man gör för barn. Dottern behöver inte alls vara i de vuxnas sovrum. Är batteriet i ipaden slut, kan man säga: Den får ladda nu så får du ta den sen och titta på en stund. Man ska inte behöva acceptera att ett barn säger att maten är äcklig utan att ens smaka på den. Vill barnet inte ha mat, behöver barnet bara säga det och sen gå där ifrån utan att säga något negativt. Barnet är 7 år, det är dags att sätta lite gränser.
  • Anonym (...)
    Anonym (hoja) skrev 2016-02-01 20:42:21 följande:
    Tror pappan och ts är lika stora kålsupare båda två.

Ts misslyckas ju med det mest grundläggande för att få en relation att fungera - att sätta gränser för sin egen person och att kommunicera.

Ts kan inte förvänta sig att andra ska vara tankeläsare eller ta ansvar för henne som för ett barn. Det bästa vore om hon kunde kommunicera till sin partner om hur hon upplever situationen och hur hon skulle vilja ha det istället. Och att hon satte gränser för pappan och flickan om sånt som hon inte är okej med.

Varför i hela fridens namn kör hon ungen till skolan när hon egentligen inte vill?? Och gnäller över det efteråt. Gillar hon att ha på sig offerkoftan eller? Och varför säger hon inte bara till ungen att deras sovrum är deras rum och att hon snällt får vänta på paddan när hon ligger där inne och vilar.

Barn känner av vibbar. Och hatar falska människor. Mycket bättre att ts är ärlig. Då finns det åtminstone något att bygga vidare på.

Tror ts och sambon behöver familjerådgivning för att förbättra situationen.
    Var skriver hon att hon egentligen inte ville köra flickan till skolan? Var gnäller hon över den uppgiften?

Barnets beteende var det som utlöste ts negativa känslor, inte tvärtom. Hon har alltså inte varit falsk, men däremot troligtvis brustit i kommunikation.

Familjerådgivning tror jag också är ett mycket bra förslag.
  • Anonym (...)
    Anonym (Partner) skrev 2016-02-01 21:11:04 följande:
    Nej jag tycker att dom ska sätta upp gränser och regler som man gör för barn. Dottern behöver inte alls vara i de vuxnas sovrum. Är batteriet i ipaden slut, kan man säga: Den får ladda nu så får du ta den sen och titta på en stund. Man ska inte behöva acceptera att ett barn säger att maten är äcklig utan att ens smaka på den. Vill barnet inte ha mat, behöver barnet bara säga det och sen gå där ifrån utan att säga något negativt. Barnet är 7 år, det är dags att sätta lite gränser.
    Fast jag tycker nog att det är pappans jobb att sätta gränserna i samråd med ts, som hon sedan kan upprätthålla när dottern och hon är ensamma. Utan uppbackning är ts tandlös. Särskilt då relationen fortfarande är relativt ny.
  • Anonym (hoja)
    Anonym (Partner) skrev 2016-02-01 21:11:04 följande:

Det brukar bli fel när man försöker sätta gränser för andra. Däremot brukar det bli hur bra som helst när man sätter gränser för sig själv.

Några exempel på vad ts kan säga:

- Du får ladda paddan här i vårt rum men du får inte vara här. Du får komma och hämta den när den laddat klart. Jag kan ropa på dig när det är färdigladdat.

- Älskling, jag vill att vårt rum ska vara vårt rum. Jag behöver ha någonstans att dra mig undan och bara vara. Därför vill jag att vi köper "lisa" en egen laddare så att hon kan ladda paddan någon annanstans än i vårt sovrum.

- Du behöver inte äta mat du inte tycker om men du kan inte veta hur maten smakar innan du smakat på den. Nästa gång vill jag därför att du åtminstone smakar på den innan du bestämmer dig.
  • Anonym (hoja)
    Anonym (...) skrev 2016-02-01 21:17:49 följande:

Var skriver hon att hon egentligen inte ville köra flickan till skolan? Var gnäller hon över den uppgiften?

Barnets beteende var det som utlöste ts negativa känslor, inte tvärtom. Hon har alltså inte varit falsk, men däremot troligtvis brustit i kommunikation.

Familjerådgivning tror jag också är ett mycket bra förslag.

Det lyser rakt igenom att ts är less på att göra saker för bonusdottern när hon bara får skit tillbaks för det. Det bästa hon i så fall kan göra är att sluta göra alla dessa saker. Annars kommer hon bara samla på sig ännu mer bitterhet inuti. Och bonusbarnet ännu mer odrägligt. Och situationen kommer bli etter sämre.
  • Anonym (Imbecill?)
    Anonym (...) skrev 2016-02-01 17:52:36 följande:

Hur blir barnet misshandlat när ts drar sig undan? Laddsladdens placering var pappans beslut förstod jag det som.

För att få bo ihop med sin partner så behövde hon byta stad ja. Hennes sambo kunde inte flytta då barnets mamma fanns på den orten han befann sig i. Hur är det en vanföreställning?

Barnets känslor började inte med ts, som det tydligt framgår i trådstarten. Min gissning är att pappans oförmåga att tillgodose flickans behov och att guida henne i den nya familjesituationen, skapade känslor hos flickan som hon hade svårt att hantera och lät gå ut över bonusmamman. Utan stöttning och vägledning från honom så eskalerade givetvis situationen till det den är idag.

Så oavsett om ts väljer att avsluta relationen och flytta ut eller inte, så kvarstår det faktum att flickan behöver en pappa som är engagerad, intresserad, pedagogisk och inkännande.

Fast ingenstans i ts framgår det att ts sambo behöver vara hårdare med flickan hon säger ju själv att pappan står på sig och låter henne inte få sin vilja igenom hela tiden. Så även om pappan säger ifrån måste ts också kunna göra det. om hon kommunicerar bättre med honom så backar han säkert upp henne också.
  • Anonym (Imbecill?)
    Anonym (hoja) skrev 2016-02-01 21:28:11 följande:

Det brukar bli fel när man försöker sätta gränser för andra. Däremot brukar det bli hur bra som helst när man sätter gränser för sig själv.

Några exempel på vad ts kan säga:

- Du får ladda paddan här i vårt rum men du får inte vara här. Du får komma och hämta den när den laddat klart. Jag kan ropa på dig när det är färdigladdat.

- Älskling, jag vill att vårt rum ska vara vårt rum. Jag behöver ha någonstans att dra mig undan och bara vara. Därför vill jag att vi köper "lisa" en egen laddare så att hon kan ladda paddan någon annanstans än i vårt sovrum.

- Du behöver inte äta mat du inte tycker om men du kan inte veta hur maten smakar innan du smakat på den. Nästa gång vill jag därför att du åtminstone smakar på den innan du bestämmer dig.

Ni säger ju i princip samma sak, vem av er ska ödmjuka sig först och erkänna det?
  • Anonym (Imbecill?)
    Anonym (...) skrev 2016-02-01 21:21:05 följande:

Fast jag tycker nog att det är pappans jobb att sätta gränserna i samråd med ts, som hon sedan kan upprätthålla när dottern och hon är ensamma. Utan uppbackning är ts tandlös. Särskilt då relationen fortfarande är relativt ny.

Ni säger också samma sak
  • Anonym (hoja)
    Anonym (Imbecill?) skrev 2016-02-01 21:49:22 följande:

Ni säger ju i princip samma sak, vem av er ska ödmjuka sig först och erkänna det?

Jag? :)
  • Anonym (Imbecill?)
    Anonym (hoja) skrev 2016-02-01 22:55:53 följande:

Jag? :)

Så agerar en mogen vuxen :)
Svar på tråden Hatar min bonus