• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • Amie77
    Kajo skrev 2016-09-06 10:43:07 följande:

Hallå damer! Så spännande det är nu när det börjar närma sig för oss alla. Även om jag kan tycka det är en evighet till 16 november. Ca 10 veckor kvar till bf och 7 veckor till jag går på mammaledighet. Hur tidigt går ni andra? Är så himla jobbtrött nu, saknar motivation helt och hållet!

Även jag är inte mentalt inställd på jobb, så fake it 'til you make it gäller ju som lärare. Skulle få en ganska avskyvärd arbetssituation om 150 tonåringar märkte att jag inte var på topp! :D

Men tycker det är skitjobbigt faktiskt och känner mig inte alls engagerad i allt runtomkring. Tycker enbart att lektionerna är roliga. That's it.

Så stor nedräkning nu! Snart är jag hemma. :)
  • CB1982

Jag har idag äntligen fått tid för det planerade snittet. Blir den 3/10 och även om det är nästan 4 veckor dit så är det skönt att veta.

Dock sitter moderkakan lika illa fortfarande så risken finns ju att det börjar blöda innan och blir akut snitt istället.

Vi har en Stokke vagn, har inte koll på några tester men tyckte att den var smidig.

Tidigare haft Emmaljunga och trivts med dom men ville ha en mindre vagn denna gången.

• irrbloss_83

I testet jag såg vara det bara stokke och Emmaljunga som inte var fulla med gifter i endera handtag eller ligg-/sittdel. :) Stokke var bäst i test

• lallallalla
    jewel skrev 2016-09-05 18:47:16 följande:

Det lät inte kul, förstår att du måste varit hungrig! Mitt förra snitt blev kl 10 o jag låg med värkar flera timmar, minns inte att jag tänkte nåt på mat alls då.. 

Ska nog packa ner nåt till mannen också, men han är en sån där konstig typ som kan gå en hel dag utan att äta så jag oroar mig inte så mycket för honom faktiskt.. ;) 

Ska du göra kejsarsnitt nu också? Kommer inte ihåg om du skrivit om det tidigare...

CB1982 skrev 2016-09-06 16:02:20 följande:

Jag har idag äntligen fått tid för det planerade snittet. Blir den 3/10 och även om det är nästan 4 veckor dit så är det skönt att veta.

Dock sitter moderkakan lika illa fortfarande så risken finns ju att det börjar blöda innan och blir akut snitt istället.

Vi har en Stokke vagn, har inte koll på några tester men tyckte att den var smidig.

Tidigare haft Emmaljunga och trivts med dom men ville ha en mindre vagn denna gången.

Två planerade snitt alltså. Jätteskönt att du äntligen fått tiden cb82. :) Hoppas moderkakan håller sig lugn nu. Jag tycker det låter så drastiskt med akut snitt. Läkaren för fyra år sen förklarade att enda skillnaden mellan planerat och akut är att akut tränger sig i kön. De har samma tid och förutsättningar som vid ett planerat vid själva ingreppet.

Vi får se hur det blir för mig. Jag får ett planerat om jag vill, men jag hade lång återhämtning efter mitt snitt (helt komplikationsfritt, bara att kroppen tog tid på sig att sluta ge ilningar och fantomsmärtor). Och jag längtar redan efter att kunna gosa, leka och busa som vanligt med min stora tjej.

Jag hoppas på att få löfte om lägesbestämning med ultraljud när förlossningen drar igång och ett generellt löfte om att inte låta situationer dra ut i tid. Skriver de in det i min journal så väger nog en normal förlossning tyngre för min del. Pest eller kolera liksom... :/
  • lallallalla

Vi köpte en begagnad Brio Happy (tror jag de heter, stooora ångvältar på 30kg :P. ) Den klarade allt! Tom snövallar med tung modd. Och dottern totalvägrade den, det var bara sele/sjal som dög.

När hon var 4 mån satt hon stabilt själv och då köpte vi en baby jogger city mini gt. Den älskade hon! Lite kuddar på sidorna när hon satt och så la vi ner dem under vagnen när hon somnade. Den har fullt liggläge och stort säte, så det var en dm kvar till kanten för knät när hon satt med benen framåt.

Vi har kört joggern i skogen, på nylagda grusvägar och på stranden, den är fantastisk! Dock brett mellan däcken bak.

Modellen som inte heter gt har ett annat handtag (runt och inte inställbart) Det gav mig ont i handlederna redan vid provkörning på butiksgolvet.

• CB1982
    irrbloss_83 skrev 2016-09-06 16:39:09 följande:

I testet jag såg vara det bara stokke och Emmaljunga som inte var fulla med gifter i endera handtag eller ligg-/sittdel. :) Stokke var bäst i test

Det var ju trevligt att veta
  • CB1982
    lallallalla skrev 2016-09-06 17:01:00 följande:

Två planerade snitt alltså. Jätteskönt att du äntligen fått tiden cb82. :) Hoppas moderkakan håller sig lugn nu. Jag tycker det låter så drastiskt med akut snitt. Läkaren för fyra år sen förklarade att enda skillnaden mellan planerat och akut är att akut tränger sig i kön. De har samma tid och förutsättningar som vid ett planerat vid själva ingreppet.

Vi får se hur det blir för mig. Jag får ett planerat om jag vill, men jag hade lång återhämtning efter mitt snitt (helt komplikationsfritt, bara att kroppen tog tid på sig att sluta ge ilningar och fantomsmärtor). Och jag längtar redan efter att kunna gosa, leka och busa som vanligt med min stora tjej.

Jag hoppas på att få löfte om lägesbestämning med ultraljud när förlossningen drar igång och ett generellt löfte om att inte låta situationer dra ut i tid. Skriver de in det i min journal så väger nog en normal förlossning tyngre för min del. Pest eller kolera liksom... :/

Ja förhoppningsvis blir det isåfall "bara" ett slut snitt och inte ett urakut.

Det som jag är mest rädd för är risken för att moderkakan lossnar och att de då blir urakut men försöker hålla mig positiv.

Hoppas att du får ditt löfte om lägesbestämning. Det viktigast är att man känner att det är rätt beslut för sig även om det är som du skriver att välja mellan pest och koleria.

Vi får iallafall den bästa belöningen efteråt, vårat lill* mirakel <3
  • Pusheen

Stiltje i tråden

Idag var jag iaf på kontroll. Så himla mysigt. Känns som lite egentid med bebben på något vis.

Fullt upp nu med kontroller varannan vecka, föräldrakurs och ultraljud nästa vecka.

Längtar så efter lilla knytet.

Är lite orolig att jag kommer sakna magen, älskar att vara gravid!

Hoppas att allt är bra med er alla. Kram!

• lallallalla
    Pusheen skrev 2016-09-09 15:59:22 följande:

Stiltje i tråden

Idag var jag iaf på kontroll. Så himla mysigt. Känns som lite egentid med bebben på något vis.

Fullt upp nu med kontroller varannan vecka, föräldrakurs och ultraljud nästa vecka.

Längtar så efter lilla knytet.

Är lite orolig att jag kommer sakna magen, älskar att vara gravid!

Hoppas att allt är bra med er alla. Kram!

Jag antar att kontrollen gick bra, du låter så positiv. :)

Jag tycker också att kontrollerna känns lite som egentid med bebben. Det är så fullt upp med annat hela tiden. Vad är det för ultraljud nästa vecka?

Stiltje i tråden är ju egentligen rätt bra. Men lite tråkigt..
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016