• Anonym (Vania)

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

För mycket socker är inte nyttigt för någon. Ändå är det svårt för många att låta bli det söta. Jag har ätit mycket socker i flera år. Med det menar jag ungefär 3 glassar, 800 g godis, 10 kakor och en halv burk sylt i veckan. Dessutom allt dolt socker i flingor och bröd. Jag börjar bli orolig för att få sjukdomar pga detta. Har börjat få smärtor i magen som jag tycker blir värre av socker.

Ni som äter mycket socker, hur mår ni? Har ni eller har haft sjukdomar? Kopplar ni ihop det med kosten?

• Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?
  • klyban
    Anonym (@) skrev 2016-03-07 14:12:49 följande:
    Men det funkar inte heller med enbart socker . Svårt o tro att du under många år åt enbart socker o inget annat o mådde bra . Kroppen behöver annat för att fungera .
    H*n har helt klart ätit annat, annars hade h*n varit död nu.
  • Anonym (@)
    klyban skrev 2016-03-07 15:54:27 följande:
    H*n har helt klart ätit annat, annars hade h*n varit död nu.
    Det är det jag menar . O att hålla vikten med enbart socker är inte bra på en fläck o inte går det heller
  • Sumosumo
    Sumobrottare äter ingen frukost vilket gör att matimpulser inte dämpas. Det triggar att man överäter under dagen men även att ämnesomsättningen reduceras. Personer som inte äter frukost har 5 % lägre ämnesomsättning i jämförelse med personer som äter frukost. En bra frukost ska enligt en studie i tidskriften Obesity bestå av protein för att dämpa matimpulser. Läs mer i det här inlägget.
    Sumobrottare dricker öl till båda sina måltider. Öl som kallas för flytande bröd, innehåller per liter cirka 430 kcal varav 39 % kommer från kolhydrater, 57 % från alkohol och 4 % från protein.
    Sumobrottare tränar på tom mage vilket på sikt ger en signal till kroppen att reducera ämnesomsättningen eftersom kroppen vill konservera så mycket bränsle som möjligt.
    Sumobrottare sover direkt efter lunch vilket leder till att fler kalorier lagras in som fett
    De äter stora mängder kalorier per dag men det räcker inte för att förklara deras vikt. De äter?.gissa?.
    Sumobrottarens hemlighet är, förutom ett stort kaloriöverskott, stora mängder kolhydrater. Alla sumobrottare äter dagligen en form av gryta som kallas Chankonabe innehållandes kycklingfond, fisk, fläsk och stärkelserika grönsaker. Till det äter de enorma mängder ris och allt sköljs ner med öl. 
  • klyban
    Anonym (@) skrev 2016-03-07 16:44:35 följande:
    Det är det jag menar . O att hålla vikten med enbart socker är inte bra på en fläck o inte går det heller
    Det känns lite som dom där nissarna som säger de dricker 10L vatten per dag.
    dvs de säger saker som inte stämmer, och stämmer det så är man stendöd.
  • Rafael90
    Anonym (Vania) skrev 2016-03-05 19:39:28 följande:
    Antar att dietister får litteratur bygger på det gamla, dvs att undvika fett. Ok. Källor. Läs Anti cancer skriven av en läkare. Full med källhänvisningar till forskning. Likaså med kostdoktorn Andreas Eenfeldts bok Matrevolutionen(också läkare). Och så Det sötaste vi har eller Ett sötare blod av Ann Fernholm. De bygger på studier och förklarar bl.a. hur kostråden felaktigt formades till kolhydraternas fördel för några decennier sedan.
    Jag skrev VISSA typer av fett, alltså triglycerider och mättat fett. Kolhydrater man bör undvika är raffinerade sockerarter som sackaros.

Tittar man närmare på alla "kostdoktorer" i media så ser man att deras forskning oftast är sponsrad av företag som tex Nutrilett, eller att de vridit tolkningen för att passa deras åsikt. Har inte läst de du skrev om men ska göra det när jag är piggare.
  • klyban
    Sumosumo skrev 2016-03-07 17:29:21 följande:
    Sumobrottare äter ingen frukost vilket gör att matimpulser inte dämpas. Det triggar att man överäter under dagen men även att ämnesomsättningen reduceras. Personer som inte äter frukost har 5 % lägre ämnesomsättning i jämförelse med personer som äter frukost. En bra frukost ska enligt en studie i tidskriften Obesity bestå av protein för att dämpa matimpulser. Läs mer i det här inlägget.
    Sumobrottare dricker öl till båda sina måltider. Öl som kallas för flytande bröd, innehåller per liter cirka 430 kcal varav 39 % kommer från kolhydrater, 57 % från alkohol och 4 % från protein.
    Sumobrottare tränar på tom mage vilket på sikt ger en signal till kroppen att reducera ämnesomsättningen eftersom kroppen vill konservera så mycket bränsle som möjligt.
    Sumobrottare sover direkt efter lunch vilket leder till att fler kalorier lagras in som fett
    De äter stora mängder kalorier per dag men det räcker inte för att förklara deras vikt. De äter.gissa.
    Sumobrottarens hemlighet är, förutom ett stort kaloriöverskott, stora mängder kolhydrater. Alla sumobrottare äter dagligen en form av gryta som kallas Chankonabe innehållandes kycklingfond, fisk, fläsk och stärkelserika grönsaker. Till det äter de enorma mängder ris och allt sköljs ner med öl. 

Shhhhy, säg inte detta till Lövet2, ris går man ned i vikt med där Flört

Folk i allmänhet, tror att sumos bara äter massa fett och inget annat.
    Det ser man på svaren kring sumos jag fick.
    Och sen går dom in i sitt skal och gör det svart och vitt.

Bästa/värsta viktökaren, är en kombination av fett och kolhydrater.
    Samtidigt så vi hamras av att fett är nono, och ska undvikas till varje pris.
    Det humoristiska är, att utan fett dör du, medan kolhydrater går det klara sig utan.
    Vi är helt i händerna på +40årig propaganda för kolhydrater, och gjort hela generationer fetträdda.

• Anonym (Vania)
    Rafael90 skrev 2016-03-07 23:51:27 följande:

Jag skrev VISSA typer av fett, alltså triglycerider och mättat fett. Kolhydrater man bör undvika är raffinerade sockerarter som sackaros.

Tittar man närmare på alla "kostdoktorer" i media så ser man att deras forskning oftast är sponsrad av företag som tex Nutrilett, eller att de vridit tolkningen för att passa deras åsikt. Har inte läst de du skrev om men ska göra det när jag är piggare.

Fast The one and only Kostdoktorn (kostdoktorn.se) är ju definitivt inte sponsrad av Nutrilett. Tvärtom. Han skulle inte se åt en kolhydrat.
  • Kjell2
    Anonym (Vania) skrev 2016-03-08 10:44:13 följande:
    Fast The one and only Kostdoktorn (kostdoktorn.se) är ju definitivt inte sponsrad av Nutrilett. Tvärtom. Han skulle inte se åt en kolhydrat.
    På hans hemsida finns recept med kolhydrater så han tittar i alla fall lite.
  • klyban
    Kjell2 skrev 2016-03-08 11:22:14 följande:
    På hans hemsida finns recept med kolhydrater så han tittar i alla fall lite.
    Så lite tittar han, dagens skämt
  • Vestra

Äter något sött dagligen. Åt nyss en punchrulle till kaffet. Ska vi se till maten så är det inte så mycket kolhydrater i det jag äter. Men det är inget jag är rädd för. Märker själv när min kropp fungerar som bäst. Och ja, jag vet, man ska inte äta massa extra socker varje dag. Men jag kan bara inte hjälpa det. Och mina värden var i alla fall på topp förra året. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?