• Anonym (Vania)

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

För mycket socker är inte nyttigt för någon. Ändå är det svårt för många att låta bli det söta. Jag har ätit mycket socker i flera år. Med det menar jag ungefär 3 glassar, 800 g godis, 10 kakor och en halv burk sylt i veckan. Dessutom allt dolt socker i flingor och bröd. Jag börjar bli orolig för att få sjukdomar pga detta. Har börjat få smärtor i magen som jag tycker blir värre av socker.

Ni som äter mycket socker, hur mår ni? Har ni eller har haft sjukdomar? Kopplar ni ihop det med kosten?

• Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?
  • LFF
    Anonym (@) skrev 2016-03-07 07:55:37 följande:
    Människor håller inte vikten av socker nämligen
    Inte? Det var ju spännande att veta när jag tittar tillbaks på mitt tidigare intag av socker utan att gå upp ett gram.
  • Anonym (Vania)
    Anonym (allis) skrev 2016-03-07 00:05:34 följande:

Tidigare år jag mycket kolhydrater överlag samt även en hel del socker. Så här mådde jag då:

- Fluktuerande energinivåer. Ibland hyperaktiv. Ofta extremt trött.

- "Hjärndimma" resten av dagen efter att jag ätit mycket kolhydrater eller ens små mängder socker.

- Lätt överviktig.

- Ofta hungrig och konstant småsugen på att småäta.

- Massa magproblem.

- Återkommande allvarliga depressioner.

Mådde helt enkelt rätt dåligt nästan hela tiden utan att fatta varför.

För några år sedan bestämde jag mig för att skippa sockret helt och dra ner på kolhydraterna till ett minimum. Äter mig istället mätt på proteiner och fett. Så här mår jag numera:

- Konstant energinivå över hela dagen.

- Aldrig trött förutom när jag sovit extremt dåligt.

- Klar i huvudet hela tiden.

- Slank (gått ner massor i vikt).

- Aldrig småsugen och sällan hungrig.

- Inga magproblem.

- Inte varit deprimerad en enda gång sedan jag la om min kost.

Mår otroligt mycket bättre nu både kroppsligt och psykiskt.

Det där vittnar många om när de drar ner på kolhydrater. Även jag.
  • Anonym (Vania)
    Anonym (Lina) skrev 2016-03-07 01:46:59 följande:

Oj Skapligt inspirerande att läsa! Jag har gått ner mycket i vikt (är fortf överviktig men ej längre fetma) men har ett gravt sockerberoende och lider utav alla symtomen du räknade upp. Hm kanske kanske borde jag försöka "avgifta" mig, men huu det känns så otroligt jobbigt och nervöst (även om jag är övertygad om att det skulle vara värt det). Använder verkligen socker som belöning och märker själv hur glad jag blir när jag har sockret att se fram emot och totalt deprimerad utan. Vill så gärna få bort det speciellt när jag redan bytt livsstil så mycket i övrigt..

Tog du bort allt socker o kolhydrater över en dag eller hur gjorde du?

När jag försöker dra ner på socker har jag t.ex brieost som jag småäter på.
  • Anonym (Vania)
    LFF skrev 2016-03-07 10:35:51 följande:

Oj vad lite socker en del av er äter som tycker ni äter mycket socker.

Jag har genom åren ätit väldigt mycket socker, betydligt mer när jag var yngre än nu men till och från blir det fortfarande en hel del.

När det var som värst, i högstadiet, gymnasiet och ett par år därefter, så blev det en påse lösgodis a 7-8hg per dag, plus läsk. Ett mål lagad mat om dagen (middag, kunde slarvas med om mamma jobbade kväll) och frukost om jag orkade på skoldagar.

När jag flyttade till London över sommaren något år efter studenten byttes godiset ut mot kakor.

Flyttade och började plugga och då det inte fanns något ställe med riktigt gott godis blev det mer chips och glass istället. Plus minst en 6-pack Cola varje dag.

Blev pank en månad och drog in på Colan, sen dess har jag knappt druckit Cola för den avvänjningen vill jag inte gå igenom igen. Att avstå godis har aldrig varit något problem.

Har alltid varit kärnfrisk. Inte haft problem med blodsockernivåer som märkts utåt. Och då har jag slarvat något enorm med den vanliga maten periodvis då jag har alldeles för lätt att glömma bort att äta. När jag ätit så har det alltid varit hemlagat (eller pizza) från grunden men ensidigt då jag inte gillat att testa nya saker.

Numera äter jag betydligt bättre men mitt tidigare ätande har, så vitt jag vet, inte påverkat mig ett dugg hälsomässigt. Har inte haft problem med tänderna, eller något annat heller. Inte heller vikten påverkades av mitt ätande av sötsaker utan jag låg på ett BMI på ca 20. Och nej, träning fanns inte heller med i min världsbild.

När jag läste början av ditt inlägg tänkte jag mig en gravt överviktig person.
  • Anonym (@)
    LFF skrev 2016-03-07 10:36:54 följande:
    Inte? Det var ju spännande att veta när jag tittar tillbaks på mitt tidigare intag av socker utan att gå upp ett gram.
    Ät bara socker så får du se , däremot kolhydrater i stora mängder går man upp av men inte enbart socker
  • LFF
    Anonym (Vania) skrev 2016-03-07 13:10:00 följande:
    När jag läste början av ditt inlägg tänkte jag mig en gravt överviktig person.
    Jag förstår det. Det är inte så konstigt med tanke på vad som står där. Men, det låg närmare undervikt än något annat. Idag ligger jag ca 10kg upp i vikt jämfört med hur det var på den tiden trots att jag äter bättre. Visst, nu är det ju också minst 20 år senare.... ;) Nu skulle nog inte vikten hålla sig på samma vis om jag återgick till dessa sjuka matvanor.
  • LFF
    Anonym (@) skrev 2016-03-07 13:12:47 följande:
    Ät bara socker så får du se , däremot kolhydrater i stora mängder går man upp av men inte enbart socker
    Vad räknas 7-8hg godis per dag plus läsk? Och stadig vikt, vare sig upp eller ner?
  • Anonym (@)
    LFF skrev 2016-03-07 13:29:29 följande:
    Vad räknas 7-8hg godis per dag plus läsk? Och stadig vikt, vare sig upp eller ner?
    Lev på godis o läsk så går du inte upp , det är bara jävligt onyttigt o kan ge allvarliga följder tyvärr . Det kombinerat med mycket kolhydrater däremot går man upp av men du kan ändå ta bort godis o läsk o äta massa kolhydrater så går du upp ändå
  • LFF
    Anonym (@) skrev 2016-03-07 13:51:39 följande:
    Lev på godis o läsk så går du inte upp , det är bara jävligt onyttigt o kan ge allvarliga följder tyvärr . Det kombinerat med mycket kolhydrater däremot går man upp av men du kan ändå ta bort godis o läsk o äta massa kolhydrater så går du upp ändå
    Det du skrev var att man inte kan hålla vikten av socker. Det jag svarade var i princip att det går visst eftersom jag har levt det livet med att bara leva på socker (så gott som) när jag var yngre och gick vare sig upp eller ner då. Att hålla vikten betyder just det, att man vare sig går upp eller ner.
  • Anonym (@)
    LFF skrev 2016-03-07 13:59:15 följande:
    Det du skrev var att man inte kan hålla vikten av socker. Det jag svarade var i princip att det går visst eftersom jag har levt det livet med att bara leva på socker (så gott som) när jag var yngre och gick vare sig upp eller ner då. Att hålla vikten betyder just det, att man vare sig går upp eller ner.
    Men det funkar inte heller med enbart socker . Svårt o tro att du under många år åt enbart socker o inget annat o mådde bra . Kroppen behöver annat för att fungera .
Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?