• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Miaairam
    Y o L o skrev 2016-05-07 22:56:00 följande:

Har tänkt på en sak. I media brukar de stå att folk inte pratar om MF pga att man skäms eller liknande. Jag tror att anledningen till att många inte pratar om MF är för att man inte vill att folk ska veta att man försöker få barn, för att slippa få frågor sen om hur det går osv. Så kunde jag känna de månaderna mellan MA och nu, att det var skönt att kollegorna inte visste så de inte tänker på att jag nu är så trött och småäter hela tiden.

Det var lite tankar från mig en sen lördagskväll. God natt! :)

Ja, kan förstå att det är skönt att slippa frågor. För min del känns som att alla ändå går och undrar om det inte är dags för tvåan snart när man har en treåring och är i min ålder (född -78)... Har fått utforskande blickar på min runda mage några gånger de senaste året.

Första graviditeten väntade jag mycket längre med att berätta - tills det inte längre var möjligt att dölja alls. Familjen efter v 12 och de flesta andra efter rul (gjorde inget KUB den gången).
  • Y o L o

Jo sant, jag har också fått en del kommentarer iofs. Är också -78 :)

Senast för någon vecka sen sa en kollega faktiskt "jaha blir det fler barn då?". Jag blev lite överrumplad och svarade "det skulle jag gärna ha men det är ju inget man bara beställer, det är ju mycket som ska stämma".

Svårt nu när någon frågar en rak fråga, tex "är du gravid"... Vet inte om jag skulle klara att säga nej, så försöker undvika ämnet så långt det går.

Miaairam skrev 2016-05-08 07:38:13 följande:

Ja, kan förstå att det är skönt att slippa frågor. För min del känns som att alla ändå går och undrar om det inte är dags för tvåan snart när man har en treåring och är i min ålder (född -78)... Har fått utforskande blickar på min runda mage några gånger de senaste året.

Första graviditeten väntade jag mycket längre med att berätta - tills det inte längre var möjligt att dölja alls. Familjen efter v 12 och de flesta andra efter rul (gjorde inget KUB den gången).

• Melissenta
    Fian88 skrev 2016-05-07 17:24:13 följande:

Många menar att det är en myt att mycket illamående skulle betyda starkare graviditet. Vi reagerar olika på hormoner helt enkelt tror jag.

Tror också att man reagerar olika på hcg bara..
    Har nästan skuldkänsla över att jag inte mår illa.. när alla normala gravida kräks och går ner i vikt p.g.a. minskat aptit - känner mig hungrig konstant och vill bara äta allt som inte sitter fast, att titta på matprogram är en ren plåga..
    Desto mer orolig man blir - tänk om jag börjar kräkas nästa vecka och hela graviditeten ut??..

• Michaela94
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-08 10:02:01 följande:

Har fått tid för kub 2 juni är då i v 13 (12+3 el ngt) känns lite sent...

Det är perfekt :) jag har tid den 24/5 och är då i 12+2
  • Tvåbarnsmamman79
    Michaela94 skrev 2016-05-08 10:03:55 följande:
    Det är perfekt :) jag har tid den 24/5 och är då i 12+2
    Ville göra det så snabbt som möjligt men det kanske är för att de ska kunna se ngt oxå.
    Måste nog boka in ett vul oxå orkar inte vänta till 2 juni.
  • Friedan

Jag kommer inte ihåg exakt men tror att mitt kub-ul blir under v.14. Har fått tid 10 juni.

Vi har bestämt att inte berätta för någon innan dess, förutom maken som berättat för son chef redan men det är för att de behöver lång tid att förbereda hans föräldraledighet.

Jag känner en viss oro att berätta och vad folk ska säga/tycka. Det är vårt femte barn och redan förra gången hade folk åsikter om att befolka jorden och preventivmedel....

• Miaairam
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-08 10:02:01 följande:

Har fått tid för kub 2 juni är då i v 13 (12+3 el ngt) känns lite sent...

Låter som lagom tid för KUB. Enligt 1177 görs det mellan v 11-14. Jag ska ha KUB den 30 maj, är 12+6 då. Men lång väntan är det för att få titta in! Förra grav fick jag vul tidigt, men nya rutiner nu på min mvc. Försöker stå ut med väntan iaf, utan att boka extra vul. Men klart man är orolig att det ska visa sig ha avstannat när man väl får titta in!
  • Shhaw

Åååh tack så mycket, håller alla tummar och tår för att det ska gå bra för dig med.

Jag har iförsig börjat må lite illa på morgona men inte mycket sen har jag inget aptit längre alls. Vill knappt äta eller dricka????

Mliiii4 skrev 2016-05-03 16:24:23 följande:

Hej

Är också 22 år och är i vecka 6 (5+6) men jag känner inte heller mig illamående (än). De symtom jag har är att mina bröst är mer ömma samt att jag känner mig mer hungrig!

Känner mig också lite orolig över att inte ha fler symtom men av de man har läst så varierar de jättemycket vad man har för symtom, vissa mår jättedåligt medan andra knappt har några symtom och det är lika normalt bägge delarna vilket lugnade min oro :)

Trist med ditt bagage men håller verkligen tummarna att de går vägen nu, för båda oss och för alla andra här inne <3

• Shhaw

Åh jag kan säga att jag hade mera symtom med första graviditeten och plussade dessutom 5 dagar för tidigt där. Jag fick lixom känningar 4 dagar efter ägglossning med första men med denna så känner jag mig inte alls gravid förutom mina ömmande bröst och sjukt trött. Så rädd att även denna ska lura mig som den förra gjorde ????

LyCKa55 skrev 2016-05-03 19:48:12 följande:

Hej! Vad mycket jobbigt du varit med om! Hoppas detta går bättre!

Jag har haft molvörk i livmodern från början typ. Mådde illa en del i v 5-6. Sen minskade det(blev då väldigt orolig). Hade också väldigt ömma o stora bröst. Alla symtom minskade från v.7 o frammåt. Efter det har jag mått illa lite till o från,fortfarande molvärk,yrsel och en väldig trötthet.

Får jag fråga om du märkte nåt med symtomen under din första grav? Jag är rädd för MA ioch med att symtomen minskat rätt mycket. Mår lite "för bra" tänker jag. Med sonen mådde jag sämre

Svar på tråden BF December 2016