• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • lynx vox
    Mliiii4 skrev 2016-05-09 17:13:42 följande:

Fick en tid för tidigt ultraljud på torsdag men en hade lämnat återbud så vi får komma redan imorgon kl 13.30. Det är en privat gynmottagning och besöket kostar oss 1000kr ???? men vill verkligen se så allt ser bra ut och att hjärtat har kommit igång, speciellt eftersom jag knappt har några symtom. Har inte mått illa nånting alls och tröttheten har lagt sig, fortfarande något öm i brösten men är ändå väldigt, väldigt orolig trots vetskapen att man faktiskt kan må väldigt bra under en graviditet
    Är i vecka 7 (6+5)

Jag mår också oförskämt bra;)
    Gjorde jag iof med dottern för 10 år sen också... Trött och lite öm i tuttarna när jag red idag, men "knappt" något tecken på illamående alls!
    Håller stenhårt på att jag är en av de 30% som inte mår illa vid graviditet :p
    Brukar alltid tillhöra minoriteten annars. En av 10% som inte p-piller hjälpte mot menssmärta, en av få % som inte kan äta minipiller utan att blöda konstant... En av typ 10% som inte blev gravid under mer än 2 års försök (dottern är IVF-barn) och jag har haft ytterligare en partner jag aldrig blev med barn med...
    Så att jag sen får vara en av typ 4 som blev med barn på 1-a IVF-försöket och sen inte mådde illa... Det låter helt rättvist:)
    Den här gången blev det iof barn gjort på naturlig väg och efter bara typ 6 månader...
    Men jag tycker fortfarande att det är helt ok och rättvist att slippa illamående ;0)
  • Y o L o

Är era magar ömma? Min känns så spänd och öm. Min 2-åring råkade sparka mig i magen och det gjorde så ont. Likadant med brösten, de har växt så det syns och är totalt ömma de med. Fler som har så?

• lynx vox
    Y o L o skrev 2016-05-09 21:07:10 följande:

Är era magar ömma? Min känns så spänd och öm. Min 2-åring råkade sparka mig i magen och det gjorde så ont. Likadant med brösten, de har växt så det syns och är totalt ömma de med. Fler som har så?

I vissa lägen kan det dra o ömma i magen. Ffa blir jag väldigt lätt svullen...
    Brösten är synligt större än vanligt och småömma. När jag red utan säkerhetsväst idag (vilket är skit-korkat) guppade dom i traven o ömmade rejält :/
  • Tess1990

Ska på inskrivning imorrn

Velar mellan att vilja kontakta sjukgymnast, dietist och psykolog och gå på extra kontroller på mvc och få all hjälp jag kan få!

Men samtidigt vill jag bara vara ifred och typ sova.. jobbigt nog att ta hand om sonen och hantera allt med graviditeten, vet inte om jag orkar med att åka på möten hela tiden..

Lutar mest åt att bara gå på några extrakontroller och skippa det andra om det inte blir akut

Var skönare förut när vi bodde närmare allt och man inte redan hade ett barn med allt det innebär

• Tess1990

Förresten någon dom vet om man måste fasta innan inskrivningsblodprovet? Det man tar i armen

Kommer inte ihåg hur de var förra gången

Ska testa för könssjukdomar, röda hund, blodgrupp, järn, b12 och sköldkörteln och det vanliga dom gör

• Seaflower
    Tess1990 skrev 2016-05-09 21:52:00 följande:

Förresten någon dom vet om man måste fasta innan inskrivningsblodprovet? Det man tar i armen

Ska testa för könssjukdomar, röda hund, blodgrupp, järn, b12 och sköldkörteln och det vanliga dom gör

Hm nä det kan jag inte minnas! Nu var det ju 7 år sedan sist , men de borde ju ha sagt det när du fick tiden tycker jag!

Förra gången fick jag göra det där glykostestet (heter det så) Hoppas jag slipper det denna gången!
  • Miaairam
    Tess1990 skrev 2016-05-09 21:52:00 följande:

Tror bara jag fastade inför glukosbelastningen i förra graviditeten, alltså test för diabetes, och det var längre fram. Inte för inskrivningen iaf. Dock ombedd att ta med morgonkiss i ett litet rör som jag fick på hälsosamtalet. Kan kanske vara olika rutiner på olika mvc?
  • Tess1990
    Seaflower skrev 2016-05-09 22:09:50 följande:

Hm nä det kan jag inte minnas! Nu var det ju 7 år sedan sist , men de borde ju ha sagt det när du fick tiden tycker jag!

Förra gången fick jag göra det där glykostestet (heter det så) Hoppas jag slipper det denna gången!

Hon sa bara att jag skulle få remiss för blodprovet på inskrivningen och sen får välja vart jag vill göra det (dom har inget eget labb) och skulle göra det inom 1 vecka efter inskrivningen

Vill helst göra det direkt imorrn efter då sambon ändå är hemma med sonen, måste ha honom med när dom tar det men kan liksom inte fasta till typ 13 då :/ han kan inte vara ledig mer den här månaden och jag behöver nån med mig
  • Tess1990
    Miaairam skrev 2016-05-09 22:13:50 följande:

Tror bara jag fastade inför glukosbelastningen i förra graviditeten, alltså test för diabetes, och det var längre fram. Inte för inskrivningen iaf. Dock ombedd att ta med morgonkiss i ett litet rör som jag fick på hälsosamtalet. Kan kanske vara olika rutiner på olika mvc?

Jo inför glukosbelastningen vet jag att man måste fasta innan, klarade inte av att göra det förra gången men tänkte göra det nu, men tror dom gör det först i v.25-28 om man inte har symptom innan

Kommer inte ihåg alls hur dom gjorde med det första blodprovet i armen förr gången

Hon sa inget om kiss till mig nu iaf ^^
  • sillencillasill

Var på jourcentralen igår och fick penicillin för borelia, envis hemsk liten fästing som bara satt en kort stund men hann ändå smitta mig. Kände att jag ville kolla upp det, hellre en gång för mycket nu när man är gravid. Dumt att ta onödiga risker och bara låta tiden gå.
    Går in i vecka 9 idag och kämpar på med nytt jobb och jobbar kvar på gamla parallellt... Och mår så fruktansvärt illa hela tiden;( Det där med att vila mycket och inte stressa känns sådär men på lördag gör jag sista dagen på gamla jobbet och har då gjort 13 dagar på rad. Hoppas att det lugnar ner sig då. Och framförallt hoppas jag att penicillinet gör att jag mår bättre. Har inte känt igen mig sista tiden, inte orkat träna eller ens gå en promenad..
    Orkar ni träna?

Svar på tråden BF December 2016