• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Michaela94
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-10 13:02:56 följande:
    Oj lyssnar de redan efter hjärtljud?
    Långt ifrån alla gör det... Vi hade nog tur med en så fantastisk BM
  • Michaela94
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-10 13:02:56 följande:
    Oj lyssnar de redan efter hjärtljud?
    Mannen bad om det då jag haft MA förresten
  • Mariro

Nu vet jag att det troligtvis är väldigt långt fram i tiden, men är det någon som har tänkt på det här med graviditetspenning? Eller finns det någon som har erfarenhet av det? Jag menar, ens jobb förändras troligtvis inte under denna tid och om man vet med sig att man hanterar kemikalier/radioaktivitet eller har ett fysiskt påfrestande jobb, så kanske man har tänkt på att gå tidigare från jobbet och därmed inte ta ut föräldradagarna? Någon fler med dessa tankar?

• Miaairam
    Flygekorre skrev 2016-05-10 10:58:11 följande:

Åh vad nervös jag är! Har så ont i magen, känns som mensvärk men det hugger ingenting, har normalt sett som knivar i magen vid mensvärk, det här är mer som att det molar fast jättestarkt... Förra graviditeten kunde jag känna att det "drog/pirrade" men det har jag inte känt nu, men nu är det så pass mycket att det känns jobbigt att stå upp längre stunder och skulle helst bara vilja lägga mig i fosterställning, usch... 

Hur stark "mensvärk" har ni haft? Tänker om växtvärk gör ONT eller om det är mer bara lite "känningar"??? 

Usch, har du så ont tycker jag du ska åka in och kolla. Kan ju vara växtvärk, men i värsta fall kan det ju vara så att graviditeten sitter på fel ställe, alltså utomkveds, och då är det viktigt att komma under vård! Lycka till och hoppas det blir bättre snart.
  • Miaairam
    Micha91 skrev 2016-05-10 11:09:36 följande:
    Jaa verkligen! Jag har en dotter som är 1 år, så det kommer bli fullt upp med tre småbarn här hemma sen haha =) har du barn sedan tidigare? Jo läkaren tror att jag kommer att föda runt vecka 34, så det blir antagligen några veckor på neo för oss. Men hoppas såklart på att dom vill stanna där inne lite längre än så. =) tack så jättemycket! Varken jag eller sambon har några tvillingar i släkten så vi blev jätteförvånade haha!
    Jaså, inga tvillingar i släkten och ändå tvillingar på g - vilken jackpot! Ja, jag har en treåring sedan tidigare.
  • Helena 383

Jag som var så glad igår efter VUL. Var sedan på inskrivning och jag märkte att barnmorskan såg orolig ut då hon tog blodtrycket, hon tog om flera gånger med olika " apparater" och sa att jag hade 200/118 i tryck . Det blev färd till akuten och snabb medicinering för att få ner trycket så jag låg inne över natten. Så nu har jag bara normalhögt. Har nu fått medicin som jag ska ta 3 ggr per dag men jag känner mig uppgiven över att allting ska gå bra:((( . Nån mer som har högt blodtryck?

• Ledilnaan
    Miaairam skrev 2016-05-09 22:13:50 följande:
    Tror bara jag fastade inför glukosbelastningen i förra graviditeten, alltså test för diabetes, och det var längre fram. Inte för inskrivningen iaf. Dock ombedd att ta med morgonkiss i ett litet rör som jag fick på hälsosamtalet. Kan kanske vara olika rutiner på olika mvc?
    Glukosbelastning? Det har jag inte gjort vid någon av mina graviditeter, eller ens fått frågan om, varför ska ni göra det? 
  • Fian88
    Ledilnaan skrev 2016-05-10 15:56:29 följande:
    Glukosbelastning? Det har jag inte gjort vid någon av mina graviditeter, eller ens fått frågan om, varför ska ni göra det? 
    För att upptäcka om man löper risk att få graviditetsdiabetes. Konstigt att de inte gör det överallt..
  • BIX
    Fian88 skrev 2016-05-10 16:02:12 följande:
    För att upptäcka om man löper risk att få graviditetsdiabetes. Konstigt att de inte gör det överallt..
    Det beror nog på vilket landsting man tillhör - en del gör glukosbelastning på alla, en del bara på de som är i 'riskzonen' har jag förstått.
  • Tess1990
    Ledilnaan skrev 2016-05-10 15:56:29 följande:

Ja som dom andra redan sagt så gör vissa mvc det på alla och andra bara på dom med högre risk

Det visar bättre hur kroppen hanterar socker/insulin än bara vanligt blodsockerprov i fingret, graviditetsdiabetes kan missas vid bara vanliga proven ibland

Förra mvc jag gick på ville att jag skulle göra pga. Min övervikt, den jag går till nu vill helst göra på alla
Svar på tråden BF December 2016