• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • lynx vox
    sillencillasill skrev 2016-05-10 05:51:07 följande:

Var på jourcentralen igår och fick penicillin för borelia, envis hemsk liten fästing som bara satt en kort stund men hann ändå smitta mig. Kände att jag ville kolla upp det, hellre en gång för mycket nu när man är gravid. Dumt att ta onödiga risker och bara låta tiden gå.
    Går in i vecka 9 idag och kämpar på med nytt jobb och jobbar kvar på gamla parallellt... Och mår så fruktansvärt illa hela tiden;( Det där med att vila mycket och inte stressa känns sådär men på lördag gör jag sista dagen på gamla jobbet och har då gjort 13 dagar på rad. Hoppas att det lugnar ner sig då. Och framförallt hoppas jag att penicillinet gör att jag mår bättre. Har inte känt igen mig sista tiden, inte orkat träna eller ens gå en promenad..
    Orkar ni träna?

Du ska se att det blir mer ork när penicillinet börjat verka... Är ju kroppens sätt att få dej att inte belasta kroppen mer än den redan belastas i o med graviditet och borrelia.
    Jag har känt mej väldigt trött och inte direkt sugen på att träna, men promenader har jag orkat och till och med känt ett sug efter.
    Men då har jag också (precis som du) haft en grymt stressig period. Då brukar kroppen vilja göra av med stressen genom rörelse i mitt fall. Samtidigt som den krävt mer vila än annars vilket jag så småningom insåg berodde på graviditeten;)
  • celavie1
    sillencillasill skrev 2016-05-10 05:51:07 följande:

Var på jourcentralen igår och fick penicillin för borelia, envis hemsk liten fästing som bara satt en kort stund men hann ändå smitta mig. Kände att jag ville kolla upp det, hellre en gång för mycket nu när man är gravid. Dumt att ta onödiga risker och bara låta tiden gå.

Går in i vecka 9 idag och kämpar på med nytt jobb och jobbar kvar på gamla parallellt... Och mår så fruktansvärt illa hela tiden;( Det där med att vila mycket och inte stressa känns sådär men på lördag gör jag sista dagen på gamla jobbet och har då gjort 13 dagar på rad. Hoppas att det lugnar ner sig då. Och framförallt hoppas jag att penicillinet gör att jag mår bättre. Har inte känt igen mig sista tiden, inte orkat träna eller ens gå en promenad..

Orkar ni träna?

Med allt som du beskriver så är det nog inte konstigt att du är slut. Jag är Också tröttare än vanligt på kvällen. Jobbar, är i stallet och sedan äta. Mer blir det just inte från mig. Jag tycker vi ska unna oss lite vila när vi kan. Kroppen går ju på högtryck just nu.
  • Plommon

Hoppar in! Går in i vecka 10 idag (9+0) och är så gott som symptomfri, precis som jag var med dottern. Lite kväljningar ibland, hunger och halsbränna. Med dottern blev halsbrännan bara värre och värre ju längre in i graviditeten jag kom. Jag hoppas att allt går vägen trots att jag (såhär får man inte säga) inte skulle bli förstörd om det skulle bli ett missfall. Anledning till detta är pga att jag redan har en liten, födde dottern i januari i år och kommer alltså vara 11 månader mellan barnen. Men naturligtvis hoppas jag ju på att det går vägen :)

• Flygekorre

Åh vad nervös jag är! Har så ont i magen, känns som mensvärk men det hugger ingenting, har normalt sett som knivar i magen vid mensvärk, det här är mer som att det molar fast jättestarkt... Förra graviditeten kunde jag känna att det "drog/pirrade" men det har jag inte känt nu, men nu är det så pass mycket att det känns jobbigt att stå upp längre stunder och skulle helst bara vilja lägga mig i fosterställning, usch... 

Hur stark "mensvärk" har ni haft? Tänker om växtvärk gör ONT eller om det är mer bara lite "känningar"??? 

• Micha91
    Miaairam skrev 2016-05-09 20:31:45 följande:

Åh, vad spännande med tvillingar! Har du barn sedan tidigare? Blir det svårigheter med missbildningen som du beskriver och en tvillinggraviditet (tar ju större plats så att säga)? Lycka till! Har själv inte gjort ul ännu, väntar på kub 30 maj, men har inga tvillingar alls i släkten så är nog uteslutet för min del...

Jaa verkligen! Jag har en dotter som är 1 år, så det kommer bli fullt upp med tre småbarn här hemma sen haha =) har du barn sedan tidigare? Jo läkaren tror att jag kommer att föda runt vecka 34, så det blir antagligen några veckor på neo för oss. Men hoppas såklart på att dom vill stanna där inne lite längre än så. =) tack så jättemycket! Varken jag eller sambon har några tvillingar i släkten så vi blev jätteförvånade haha!
  • Michaela94

Allt gick bra hos BM idag och hon hittade även hjärtljuden! 11+0 enligt henne och enligt VUL 10+2, så vi får se vad KUB säger den 24 maj

• BIX
    Plommon skrev 2016-05-10 09:21:35 följande:

Hoppar in! Går in i vecka 10 idag (9+0) och är så gott som symptomfri, precis som jag var med dottern. Lite kväljningar ibland, hunger och halsbränna. Med dottern blev halsbrännan bara värre och värre ju längre in i graviditeten jag kom. Jag hoppas att allt går vägen trots att jag (såhär får man inte säga) inte skulle bli förstörd om det skulle bli ett missfall. Anledning till detta är pga att jag redan har en liten, födde dottern i januari i år och kommer alltså vara 11 månader mellan barnen. Men naturligtvis hoppas jag ju på att det går vägen :)

Så tätt mellan dem :) Då blir de väl pseudotvillingar om båda föds 2016? Jag tycker det låter häftigt, men skönt iaf att du inte har så mycket symptom med tanke på att du har en så liten hemma!
  • Tvåbarnsmamman79
    Flygekorre skrev 2016-05-10 10:58:11 följande:

Åh vad nervös jag är! Har så ont i magen, känns som mensvärk men det hugger ingenting, har normalt sett som knivar i magen vid mensvärk, det här är mer som att det molar fast jättestarkt... Förra graviditeten kunde jag känna att det "drog/pirrade" men det har jag inte känt nu, men nu är det så pass mycket att det känns jobbigt att stå upp längre stunder och skulle helst bara vilja lägga mig i fosterställning, usch... 

Hur stark "mensvärk" har ni haft? Tänker om växtvärk gör ONT eller om det är mer bara lite "känningar"??? 

Men fy vad jobbigt kan du knappt stå upp?
    Åk till gynakuten och kolla upp det om det blir värre eller kontakta din bm iaf.
  • Tvåbarnsmamman79
    Michaela94 skrev 2016-05-10 12:04:40 följande:

Allt gick bra hos BM idag och hon hittade även hjärtljuden! 11+0 enligt henne och enligt VUL 10+2, så vi får se vad KUB säger den 24 maj

Oj lyssnar de redan efter hjärtljud?
  • Tess1990

Inskriven på mvc nu!

Förvånad över hur bra värden jag ändå hade!

Trodde blodtrycket eller blodsockret skulle ligga högt men nepp, fick även gjort det större blodprovet i armen ^^

Tycker jättemycket om min barnmorska också!

Hon är så snäll, duktig och lyssnar verkligen på mig :)

Flygekorre - jag har haft en jävlans molvärk till och från ett par gånger, någon gång har jag varit tvungen att lägga mig ner och det gör ibland väldigt ont när jag typ vrider på mig, drar i nedre delen av magen

Hade som knivhugg i magen under förra graviditeten, ligament vid livmodern som sträcktes när jag gick en längre bit, väldigt jobbigt men tydligen ofarligt

Svar på tråden BF December 2016