• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • lynx vox
    Paulinajonasson skrev 2016-05-11 01:10:45 följande:

Hej alla blivande mammor :) jag är i vecka 11 (10+0) och beräknad till 6e december :D jag ska på inskrivning idag, spännande! :) har redan varit på ett ultraljud (v.8+2) där allt såg jätte bra ut, ska på nästa ultraljud på måndag :) jag har ätit Pregotime en längre period, då vi har försökt i några år med att få barn, men nu äntligen har de hänt något :D fler här som fått hjälp med Pregotime? :) hoppar gärna in i någon Fb grupp om det fanns någon :)

Hej!!
    Jag har ätit pergotime tidigare i flera omgångar när första dottern var på planeringsstadiet... Tog som mest 6 tabletter, trots att de såg att jag hade ägglossning:/
    Slutade med IVF den gången.
    Den här gången har jag blivit bonusgravid utan några hormoner, så det känns superhärligt!! Det värsta med pergotimen tyckte jag var att man var tvungen att "planera" sexlivet. Tror det var en av grejerna som till slut dödade mitt o exets förhållande. Men då körde vi pergotime i typ ett år också:/
    Har du varit på vul?
  • Miaairam
    Paulinajonasson skrev 2016-05-11 01:10:45 följande:

Hej alla blivande mammor :) jag är i vecka 11 (10+0) och beräknad till 6e december :D jag ska på inskrivning idag, spännande! :) har redan varit på ett ultraljud (v.8+2) där allt såg jätte bra ut, ska på nästa ultraljud på måndag :) jag har ätit Pregotime en längre period, då vi har försökt i några år med att få barn, men nu äntligen har de hänt något :D fler här som fått hjälp med Pregotime? :) hoppar gärna in i någon Fb grupp om det fanns någon :)

Grattis till att det tog sig tillslut och vad roligt att du redan fått titta in. Jag har inte tagit Pergotime, men har BF samma dag som du. Får dock stå ut till den 30 maj med att titta in, då jag har KUB-ul. Tålamod är nåt jag behöver öva på, så lika bra det kanske... Hoppas bara att det finns liv därinne då, så man slipper avbryta när man äntligen kommit förbi de "farligaste" veckorna.
  • sarahcarolina

Har du eller hade nägra symptom på högt blodtryck? Varför vart det sånt akutläge? Jag är orolig över att jag kanske också har det, har haft det innan graviditeten så kanske är risk för att jag har det nu med. Ska på inskrivning nästa vecka, bör jag vänta tills dess att kolla upp det? Hoppas det känns lite bättre för dig nu.

Helena 383 skrev 2016-05-10 15:55:39 följande:

Jag som var så glad igår efter VUL. Var sedan på inskrivning och jag märkte att barnmorskan såg orolig ut då hon tog blodtrycket, hon tog om flera gånger med olika " apparater" och sa att jag hade 200/118 i tryck . Det blev färd till akuten och snabb medicinering för att få ner trycket så jag låg inne över natten. Så nu har jag bara normalhögt. Har nu fått medicin som jag ska ta 3 ggr per dag men jag känner mig uppgiven över att allting ska gå bra:((( . Nån mer som har högt blodtryck?

• LyCKa55

Blir förvånad över att så många verkar ha lyxen att få göra tidiga ultraljud eller vul. Här är nåt sånt inte att tala om. Det är v.13 om ingen blödning sker eller liknande. Och där jag bodde förut fick jag bara ett i v.18

• sarahcarolina
    LyCKa55 skrev 2016-05-11 08:13:01 följande:

Blir förvånad över att så många verkar ha lyxen att få göra tidiga ultraljud eller vul. Här är nåt sånt inte att tala om. Det är v.13 om ingen blödning sker eller liknande. Och där jag bodde förut fick jag bara ett i v.18

Jag gjorde hos min gynekolog, privat. Får nog inte göra det hos barnmorskan, har fått tid där v13 också.
  • mocha8676

Så är det här också. Så vill man på tidigt vul så får man boka privat och betala 1500kr i grannkommunen. Vilket jag borde göra som gjort ivf då man egentligen ska kolla tidigt, men vi tycker det är för dyrt. Vi håller oss till kuben om jag slipper blödningar denna gång.
  • Redoförnytt

"Lyxen" betalar man ur egen ficka. Kan kosta 400-1500kr beroende på var man bor. Man går privat.

Jaghar bokat vul eftersom jag har en enorm oro efter långdraget MA tidigare. Och den ångesten är ingen lyx. Men kan förhoppningsvis dämpas lite av vul.

Jag tycker dock alla borde få KUB/UL.

Sjukt att vården är olika i olika län.
  • sarahcarolina
    Redoförnytt skrev 2016-05-11 08:30:49 följande:
    "Lyxen" betalar man ur egen ficka. Kan kosta 400-1500kr beroende på var man bor. Man går privat.

Jaghar bokat vul eftersom jag har en enorm oro efter långdraget MA tidigare. Och den ångesten är ingen lyx. Men kan förhoppningsvis dämpas lite av vul.

Jag tycker dock alla borde få KUB/UL.

Sjukt att vården är olika i olika län.
    Jag betalade 300 kr som ett vanligt besök hos min gynekolog
  • Redoförnytt
    sarahcarolina skrev 2016-05-11 08:33:57 följande:

Jag betalade 300 kr som ett vanligt besök hos min gynekolog

Ja, för mig kostar det också som gynekologbesök. 350kr tror jag. Men vissa får betala mer. Beror på var man bor som sagt. :)

(Villet egentligen är helt sjukt)
  • Y o L o

Och jag bytte Mvc för på min vanliga fick jag inget tidigt ul trots MA i v 12 senast. Bytte till en annan Mvc och fick en helt underbar bm som förstod min oro o bokade in ul nu på måndag då jag är i v 8+1.

Hade kunnat boka in ett privat ul och betala 600 kr som jag gjorde med dottern, men tycker jag har anledning att få ul av Mvc och det får jag ju nu :)

Svar på tråden BF December 2016