• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Tess1990
    Y o L o skrev 2016-05-11 12:37:28 följande:

När man äter lergigan, måste man tänka på att dricka mindre koffeindrycker då? Dricker inte kaffe men Cola.

Max rekommenderade dosen koffein för gravida är 300mg/dag

1 lergigan comp innehåller 50mg

I glas coca cola (2,5dl) tror jag innehåller runt 20-30mg?

Så det beror på hur många tabletter du tar och om du får i dig koffein från annat (en del choklad kan innehålla lite och the och såklart kaffedrycker)

Så lite kan man ju tänka på det och inte dricka typ 2L coca cola och ta 10 tabletter på en dag ^^ det innebär ju ökad risk för missfall och hjärtklappning och grejer men definitivt livsfarligt är det inte
  • Y o L o

Tack för bra svar. 3 tabletter blir 150mg, då kan jag iaf dricka upp till en liter utan att komma upp i rekommenderad maxgräns :) Cola är det som hjälper mig mot illamåendet på morgonen.

Tess1990 skrev 2016-05-11 12:53:09 följande:

Max rekommenderade dosen koffein för gravida är 300mg/dag

1 lergigan comp innehåller 50mg

I glas coca cola (2,5dl) tror jag innehåller runt 20-30mg?

Så det beror på hur många tabletter du tar och om du får i dig koffein från annat (en del choklad kan innehålla lite och the och såklart kaffedrycker)

Så lite kan man ju tänka på det och inte dricka typ 2L coca cola och ta 10 tabletter på en dag ^^ det innebär ju ökad risk för missfall och hjärtklappning och grejer men definitivt livsfarligt är det inte

• Emmask
    blala skrev 2016-05-11 11:38:59 följande:

Bokade mitt vul privat och det kostade 200 kr. Så värt det. Tycker ändå alla borde få ett kring vecka 10. För fram till vecka 18-19 är ju en evighet att vänta.

Var är det så billigt?
  • Tvåbarnsmamman79
    Emmask skrev 2016-05-11 13:57:47 följande:
    Var är det så billigt?
    Mitt vul kostade 350kr men det räknas in på högkostnadsskyddet så att jag snabbare får frikort sedan.
    Alltså det känns så skönt just nu när man vet att allt ser bra ut (fast sedan blir man väl orolig inför kubtestet.)
    Jag var så nervös imorse innan ultraljudet att jag fick kuta på toa flera ggr magen brakade totalt ihop av nervositet :/. Var tvungen att duscha igen lite i panik 10 minuter innan jag hade tid (tar 5 min att cykla dit) killen fick dra i förväg och anmäla mig och betala medan jag stressade färdigt hemma haha.
  • Shhaw

Hallååå var precis på toa och såg att min flytning var ljus brun???????? jag är jätte jätte rädd!!! Vad ska hända nu? Snälla någon som varit med om detta? Har dock inga värk eller molande värk ???????????????? ååååh orkar inte med en fjärde missfall!!!!

• Fian88
    Shhaw skrev 2016-05-11 14:34:02 följande:

Hallååå var precis på toa och såg att min flytning var ljus brun???????? jag är jätte jätte rädd!!! Vad ska hända nu? Snälla någon som varit med om detta? Har dock inga värk eller molande värk ???????????????? ååååh orkar inte med en fjärde missfall!!!!

Brunt blod är gammalt blod så det kan säkert vara ett litet blodkärl som brustit och så har det tagit ett tag för blodet att komma ut. Eller så kanske du skulle haft mens nu? Vanligt att få små blödningar kring den tiden. Jag hade rosa flytningar plus gammalt blod precis i början och allt är ok:). Försök att inte oroa dig sålänge det inte kommer mycket färskt blod<3
  • Nummelin89

Hejsan hoppar in här :) väntar vårt 4e barn och fick idag veta att bf är 31 dec (bebis kommer med största sannolikhet komma med igångsättning innan bf pga snabba förlossningar) När bebis kommer så kommer syskonen vara 3,5 år, 2,5 år och 11 månader :) någon som vet om det finns någon fb grupp för decemberbebisar?

• Miaairam
    Kittten skrev 2016-05-11 10:55:03 följande:

Hej allihopa! Försökte skriva i tråden häromdagen men verkar inte ha gått fram. Jag hoppar gärna in i tråden om det är okej, vi plussade för några veckor sedan och väntar bebis med BF 10 december. Kul att prata med andra som också ska ha vinterbebisar!

Några här som har gjort/ska göra kub? Gjorde inte det med förra barnet men bestämde mig den här gången för att göra det, trots att jag är rätt ung.

Kram!

Gjorde inte heller kub med första barnet, fast jag erbjöds det. Var 34 då. Nu ska jag göra det. Är 37 nu. Lika övertygad som jag var då att jag absolut inte ville, lika övertygad är jag nu om att jag vill göra det. Tänk vad man kan ändra sig!
  • Shhaw

Jag hoppas verkligen det är som du säger annars orkar jag verkligen inte med mera graviditeter. Det känns som om jag varit gravid sedan augusti 2015 utan några resultat. Såååå jobbigt att behöva misslyckas varje gång ????????????

Fian88 skrev 2016-05-11 14:38:06 följande:

Brunt blod är gammalt blod så det kan säkert vara ett litet blodkärl som brustit och så har det tagit ett tag för blodet att komma ut. Eller så kanske du skulle haft mens nu? Vanligt att få små blödningar kring den tiden. Jag hade rosa flytningar plus gammalt blod precis i början och allt är ok:). Försök att inte oroa dig sålänge det inte kommer mycket färskt blod<3

• Shhaw

Jag hoppas verkligen det är som du säger annars orkar jag verkligen inte med mera graviditeter. Det känns som om jag varit gravid sedan augusti 2015 utan några resultat. Såååå jobbigt att behöva misslyckas varje gång ????????????

Fian88 skrev 2016-05-11 14:38:06 följande:

Svar på tråden BF December 2016