• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Y o L o

Nej det har jag inte testat. Är det även sköldkörteln som kan göra att man fryser hela tiden? Tror någon sa det till mig, jag fryser alltid, har tom extra element på nu i detta väder och dubbla tröjor.

Tess1990 skrev 2016-05-12 09:26:18 följande:

Det hjälpte första dagarna jättebra men nu börjar jag tro att det bara var en slump att jag mådde bättre då för jag har både vart illamående och kräkts trots dom :( fick även kliande utslag på underarmarna andra dagen så har tagit en paus nu och tänkte prova igen i helgen

Har du tagit prover för sköldkörteln?

Min bm sa att det kunde vara den som orsakade mitt illamående

Mitt illamående är som ett jäkla lågtryck i huvudet hela tiden, får panik över att kräkas offentligt, på någon eller typ svimma av.. mår inte heller bättre av att kräkas som förra gången utan blir bara skakis och får ont i magen och är fortsatt illamående

• Flygekorre
    Y o L o skrev 2016-05-12 14:49:52 följande:

Nej det har jag inte testat. Är det även sköldkörteln som kan göra att man fryser hela tiden? Tror någon sa det till mig, jag fryser alltid, har tom extra element på nu i detta väder och dubbla tröjor.

Jag tycker också du ska kolla ditt sköldkörtelvärde! Jag har problem med sköldkörteln och nästan direkt när jag blev gravid höjdes värdet (jag äter redan Levaxin men nu behöver jag högre dos). Det optimala är ett TSH på 1,mitt har pendlat mellan 0.2-4.6 man ska helst ha ett värde under 2 för att bli gravid/vara gravid så som sagt,kolla upp det! Så kanske du får Levaxin,jag mår mycket bättre! (Även om jag fortfarande är frusen av mig ;))
  • lynx vox

Var på inskrivning idag!!
    Tydligen så gör man inte kub i mitt landsting, så antingen får jag söka mej till t ex Sthlm, eller så får jag strunta i det. Eftersom jag är 35 blir jag erbjuden fostervattensprov...
    Nån som gjort det?
    Hur går era tankebanor där?
    Jag tänker kanske mej att först göra kub i närliggande landsting och sen ta ställning till fostervattensprov...??

• Tess1990
    Y o L o skrev 2016-05-12 14:49:52 följande:

Beroende på om den är underaktiv eller hyperaktiv så kan man tydligen ha sjukt många olika symptom, är ju hormoner och det är tydligen vanligt att man får problem som gravid eller efter :/

Och just frysa tror jag kan vara ett symptom

Min syster som också har barn har fått d-vitaminbrist och läkare misstänker att det är nåt med bisköldkörteln

Visste liksom knappt vad sköldkörteln var för nåt innan bm nämnde det så är inte så insatt mer än att dom tagit prover för att kolla om den orsakar mitt illamående (och då kanske också har nåt med min vikt att göra? Och andra problem jag haft kanske?)
  • Emmask
    lynx vox skrev 2016-05-12 16:04:58 följande:

Tydligen så gör man inte kub i mitt landsting, så antingen får jag söka mej till t ex Sthlm, eller så får jag strunta i det. Eftersom jag är 35 blir jag erbjuden fostervattensprov...
    Nån som gjort det?
    Jag tänker kanske mej att först göra kub i närliggande landsting och sen ta ställning till fostervattensprov...??

Fostervattensprov innebär vad har förstått ca 1/150 risk för tidig vattenavgång så jag skulle nog välja bort det om inget indikerar att det är nödvändigt.
  • Fian88
    lynx vox skrev 2016-05-12 16:04:58 följande:

Nån som gjort det?

Märkligt att du inte blir erbjuden kub med tanke på din ålder. Skåne är väldigt ogenerösa med mycket inom vården men alla från 33 och upp blir erbjuden kub.
    Vi kommer göra privat eftersom jag "bara" är 28:)
  • BIX
    Emmask skrev 2016-05-12 17:52:39 följande:
    Fostervattensprov innebär vad har förstått ca 1/150 risk för tidig vattenavgång så jag skulle nog välja bort det om inget indikerar att det är nödvändigt.
    Jag tycker det låter konstigt att de skulle erbjuda fostervattensprov men inte kub.. Fvp är ju invasivt och förknippat med risk och det erbjuds väl inte om man inte har över 1:200 sannolikhet på kub:en. Kan det inte blivit missförstånd och bm menade tvärtom? Om du vill göra kub är det nog värt att höra med henne igen.
  • Redoförnytt
    BIX skrev 2016-05-12 18:20:06 följande:

Jag tycker det låter konstigt att de skulle erbjuda fostervattensprov men inte kub.. Fvp är ju invasivt och förknippat med risk och det erbjuds väl inte om man inte har över 1:200 sannolikhet på kub:en. Kan det inte blivit missförstånd och bm menade tvärtom? Om du vill göra kub är det nog värt att höra med henne igen.

Tycker också det låter märkligt!

Fbp innebär ju risker och kub är riskfritt.

Jag skulle dubbelkolla detta om jag var du. Fvp skulle jag inte göra utan stark anledning.

Stå på dig och fråga igen. :)

Lycka till!
  • lynx vox

Jag trippelkollade :/
    Västmanlands landsting erbjuder inte kub till någon men eftersom jag har den "höga" åldern av 35 får vi söka oss till ett närliggande landsting som utför detta och ska då få göra det gratis!!
    Så antar att det blir Uppsala, Sthlm eller Örebro som blir aktuellt. Det var vad hon rekommenderade i alla fall. Info om kub kunde jag få här men inte själva undersökningen... Sopigt kan jag tycka!!
    Gick förresten in i v.9 idag och man skulle göra kub i v.11 sa hon så det är väl dags att ringa runt direkt...
    Men vart?? :0

• celavie1
    BIX skrev 2016-05-12 13:07:55 följande:

Jag har visserligen inte haft så mycket symtom (denna eller förra graviditeten) men de jag hade är som bortblåsta - vaknade en morgon och de var puts väck :) Det är väl de sk spökveckorna som börjar nu. Oroligt på ett sätt, mycket skönt på andra!

Jag är nervös då jag knappt mått illa något. Är ju bara skönt om man vet att det är ok. Ska bli så skönt med vul i nästa vecka och se hur det ser ut
Svar på tråden BF December 2016