bells123 skrev 2016-05-14 18:05:17 följande:
När jag var på inskrivning så sa min BM att man bara ska gå upp mellan 8-13 kg när man väntar barn. Så man får liksom tänka sig för vad man äter.
Bara jag som tycker detta låter lite? Eller är de ungefär vad man går upp? Aldrig haft barn förut, så jah vet inte.
Tja alltså det är det man räknar med att barn + all extra vätska + moderkaka mm väger totalt. Så om man vill sluta +/-0 när man går ut från BB så "ska" man inte gå upp mer än så. Men så är det ju den lilla detaljen att man ska förse den där lilla bebisen med föda bokstavligen från sin egen kropp i sisådär 6 månader och det kräver ganska mycket energi, plus att kroppen också gärna vill lägga på lite extra "omutifallatt" för att ha att ta av...
Jag har redan (i v. 11) gått upp 10 kg - var samma sak förra graviditeten, hade gått upp 10 kg på inskrivningen och vart smått hysterisk. Då hade jag en otrevlig BM som läxade upp mig och fick mig att må jättedåligt (som tur var slapp jag henne sen pga att hon flyttade!). Denna gången var min nya BM helt lugn och bara: ja så där är det ibland, det jämnar ut sig...
Mycket riktigt så gick jag sen inte upp så mycket mer förrän på slutet förra gången, men slutade ändå på +25 kg totalt. Ska försöka att inte gå upp lika mkt nu... Svårt när jag redan är 10 kg plus, men jaja.