• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Seaflower
    tomtenissen skrev 2016-05-14 17:46:53 följande:

Vilken vecka är du i nu? Vad jobbigt att vara så spänd, men om det är tarmarna och sånt borde det väl lägga sig någongång, sen om det är tvillingar är det kanske en annan sak, hoppas att det blir precis som du vill :)

Jag hade precis innan gått ner i vikt, så syns inte om jag är uppsvälld eller bara tjock, haha ????Du får shoppa till en "kompis" om inte annat ;)

Jag gick in i 7+0 idag så jag hoppas ju att det ska lugna sig lite snart

Hihi jaa, jag gick där och funderade ut svar OM någon skulle dyka upp. Typ "jahaaa, är detta mammakläder??@
  • Seaflower
    bells123 skrev 2016-05-14 18:05:17 följande:

När jag var på inskrivning så sa min BM att man bara ska gå upp mellan 8-13 kg när man väntar barn. Så man får liksom tänka sig för vad man äter.

Bara jag som tycker detta låter lite? Eller är de ungefär vad man går upp? Aldrig haft barn förut, så jah vet inte.

Jag gick upp 7 kg förra gången och det är ju galet lite!

Sån tur har jag nog inte denna gången, över 30 år och allt
  • tomtenissen
    Seaflower skrev 2016-05-14 18:18:32 följande:

Jag gick in i 7+0 idag så jag hoppas ju att det ska lugna sig lite snart

Hihi jaa, jag gick där och funderade ut svar OM någon skulle dyka upp. Typ "jahaaa, är detta mammakläder??@

Haha ja, precis! Får ha lite backup planer utifall att!! Jag har hittentills sluppit frågor om graviditet, innan jag var gravid fick jag fler frågor om det :O >
  • Knyttan

När jag var på inskrivning så sa min BM att man bara ska gå upp mellan 8-13 kg när man väntar barn. Så man får liksom tänka sig för vad man äter.

Bara jag som tycker detta låter lite? Eller är de ungefär vad man går upp? Aldrig haft barn förut, så jah vet inte.

Tja alltså det är det man räknar med att barn + all extra vätska + moderkaka mm väger totalt. Så om man vill sluta +/-0 när man går ut från BB så "ska" man inte gå upp mer än så. Men så är det ju den lilla detaljen att man ska förse den där lilla bebisen med föda bokstavligen från sin egen kropp i sisådär 6 månader och det kräver ganska mycket energi, plus att kroppen också gärna vill lägga på lite extra "omutifallatt" för att ha att ta av...

Jag har redan (i v. 11) gått upp 10 kg - var samma sak förra graviditeten, hade gått upp 10 kg på inskrivningen och vart smått hysterisk. Då hade jag en otrevlig BM som läxade upp mig och fick mig att må jättedåligt (som tur var slapp jag henne sen pga att hon flyttade!). Denna gången var min nya BM helt lugn och bara: ja så där är det ibland, det jämnar ut sig...

Mycket riktigt så gick jag sen inte upp så mycket mer förrän på slutet förra gången, men slutade ändå på +25 kg totalt. Ska försöka att inte gå upp lika mkt nu... Svårt när jag redan är 10 kg plus, men jaja.
  • lynx vox

Jag gick upp 23 kilo med första, men var väldigt smal innan då... (Strl 32/34 i brallor kanske) Nu ligger jag mer normalt till i strl (36/38) och vägde innan grav ca 8 kilo mer än inför förra... (10 år sen förra) Så den här gången tänker jag mej kanske att jag kan gå upp till samma som sist men då är det ju bara 15 kilo...
    ;)
  • Y o L o

Jag tycker inte man ska oroa sig för att gå upp så mycket, bara ha i åtanke att de ska bort sen också. Gick upp över 30 kg o tog ett år så var de borta plus 5 kg till. Denna gång försöker jag tänka mer på att inte äta så mycket för det krävs jobb sen att gå ner. Fördelen är att man hinner promenera hela dagarna som mammaledig :)

• Anonym föräldraledig

Jag gick upp ungefär 15 kg förra graviditeten. Började gå upp väldigt sent i den graviditeten, förmodligen eftersom jag slutade träna och tappade muskler. Men hade turen att tappa alla kilon och mer därtill när jag ammade sedan. Så länge jag ammade så kunde jag äta i princip vad jag ville utan att gå upp. Hoppas på samma den här gången. :)

• Nicoolina

Vad skönt ändå att du redan kollat en gång, även om det såklart alltid finns lite "hjärnspöken" kvar.

Jaa, det är ju så magiskt! <3

Jag är i v.11 (10+3) så KUB blir i v.13 (12+1) :) så vi kommer vara ungefär lika långt gångna vid våra nästa "checkar" :)

tomtenissen skrev 2016-05-14 18:10:52 följande:

Känns otroligt gt surrealistiskt! Och fantastiskt bra <3

Ja, längtar verkligen dit! Vi var och kollade i 8+5 och allt såg bra ut, borde verkligen inte nojja. Hade en ofostrig graviditet förra året, så det är nog det som spökar. Jag går in i vecka 11 imorgon, så kommer vara 12 fullgången veckor när vi ska dit och titta :D vilken vecka är du i nu?

Pyret i magen, BF 2016-12-06 (första barnet)
  • tomtenissen

Ja, det var verkligen en lättnad när man såg att det fanns någon där inne! Så borde inte oroa mig egentligen, men svårt att släppa :O så dumt egentligen, haha!

Då har du några fler dagar än mig :) känns skönt att ha kommit så här långt ändå, även fast det är en bit kvar :) spännande med Kub! Vi ska inte göra det (eller inget vi har pratat om) skönt med en ordentlig check!

Nicoolina skrev 2016-05-14 21:22:07 följande:

Vad skönt ändå att du redan kollat en gång, även om det såklart alltid finns lite "hjärnspöken" kvar.

Jaa, det är ju så magiskt! <3

Jag är i v.11 (10+3) så KUB blir i v.13 (12+1) :) så vi kommer vara ungefär lika långt gångna vid våra nästa "checkar" :)

• Shhaw

Ja alltså mina symtom har inte varit så starka men det känns som att dem finns där vissa dagar men inte andra, de dagar dem inte finns så blir jag direkt jätteorolig men känner verkligen hur min mage har växt. Men jätteorolig tror nog att jag kommer aldrig vara lign efter allt jag gått igenom.

Jag har vul nu på måndag 10.20 då är jag i vecka 7+3

celavie1 skrev 2016-05-13 17:35:10 följande:

Jag är i vecka 7+4 och har inte gjort något vul. Nästa onsdag blir det. Vill bara ha det gjort. Jag har inte haft symptom som sedan gått bort utan haft ganska mesiga symtom hela tiden. Brösten är ömma och definitivt större och jag är uppsvälld i magen men annars inget markant. Lite spänningar i nedre delen av magen. Jag förstår precis din oro. Jag känner det med. Jag försöker låta bli och tänka negativt men samtidigt finns känslan av tvivel där. Har du inplanerat vul eller har du redan gjort det?

Svar på tråden BF December 2016