• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Seaflower

För övrigt var det jobbigt att gå runt på mammaklädes-avdelningen, jag typ strök som en katt runt, samtidigt som jag fick hålla koll på om jag såg någon som jag kände

• Nicoolina

Det är första för mig också, mina nojjor kommer och går lite.

Jag var på tidigt UL i tisdags (då v.9+6) och allt såg helt fantastiskt fint ut, ändå kan jag inte sluta tänka på att det ju kan ha hänt vad som helst nu efter det. Kunde jag skulle jag göra UL varje dag, haha! *kontrollbehov*

Men nu får jag gott vänta till KUB 26/5 för att se då hur det ser ut.

Nu är jag visserligen väldigt svullen, lite molande i magen samt väldigt ömma bröst och extrem trötthet, så symtomen finns ju fortfarande där, och jag tänker att det borde vara lite lugnande, men inte "tillräckligt" lugnande..

Tror dock det blir bättre efter KUB för mig om det ser bra ut även då.

Hoppas nojorna snart ger med sig för dig <3

tomtenissen skrev 2016-05-14 17:32:57 följande:

Detta är min första så har inget att jämföra med alls, försöker läsa runt men det hjälper inte alls, mest bara negativt som står :/

Pyret i magen, BF 2016-12-06 (första barnet)
  • tomtenissen
    Seaflower skrev 2016-05-14 17:38:39 följande:

Jag nojar också, men just nu har jag så mycket symptom så det känns ju som att allt ska vara okej!

Sen nojar jag över en annan sak också..

Jag är såå svullen, och magen är spänd som en ballong, köpte faktiskt mammabyxor idag! Det är så himla jobbigt, känns som tarmarna ska spricka emellanåt...

Jag hoppas verkligen att magen är så här svullen och stor tack vare att det är min andra graviditet, och att det INTE beror på tvillingar..

Hoppas inte nån tar illa upp, men jag vill verkligen inte ha tvillingar :-O

Vilken vecka är du i nu? Vad jobbigt att vara så spänd, men om det är tarmarna och sånt borde det väl lägga sig någongång, sen om det är tvillingar är det kanske en annan sak, hoppas att det blir precis som du vill :)

Jag hade precis innan gått ner i vikt, så syns inte om jag är uppsvälld eller bara tjock, haha ????
    Seaflower skrev 2016-05-14 17:40:12 följande:

För övrigt var det jobbigt att gå runt på mammaklädes-avdelningen, jag typ strök som en katt runt, samtidigt som jag fick hålla koll på om jag såg någon som jag kände

Du får shoppa till en "kompis" om inte annat ;)
  • tomtenissen
    Seaflower skrev 2016-05-14 17:38:39 följande:

Jag nojar också, men just nu har jag så mycket symptom så det känns ju som att allt ska vara okej!

Sen nojar jag över en annan sak också..

Jag är såå svullen, och magen är spänd som en ballong, köpte faktiskt mammabyxor idag! Det är så himla jobbigt, känns som tarmarna ska spricka emellanåt...

Jag hoppas verkligen att magen är så här svullen och stor tack vare att det är min andra graviditet, och att det INTE beror på tvillingar..

Hoppas inte nån tar illa upp, men jag vill verkligen inte ha tvillingar :-O

Vilken vecka är du i nu? Vad jobbigt att vara så spänd, men om det är tarmarna och sånt borde det väl lägga sig någongång, sen om det är tvillingar är det kanske en annan sak, hoppas att det blir precis som du vill :)

Jag hade precis innan gått ner i vikt, så syns inte om jag är uppsvälld eller bara tjock, haha ????
    Seaflower skrev 2016-05-14 17:40:12 följande:

Du får shoppa till en "kompis" om inte annat ;)
  • tomtenissen
    Nicoolina skrev 2016-05-14 17:45:44 följande:

Det är första för mig också, mina nojjor kommer och går lite.

Jag var på tidigt UL i tisdags (då v.9+6) och allt såg helt fantastiskt fint ut, ändå kan jag inte sluta tänka på att det ju kan ha hänt vad som helst nu efter det. Kunde jag skulle jag göra UL varje dag, haha! *kontrollbehov*

Men nu får jag gott vänta till KUB 26/5 för att se då hur det ser ut.

Nu är jag visserligen väldigt svullen, lite molande i magen samt väldigt ömma bröst och extrem trötthet, så symtomen finns ju fortfarande där, och jag tänker att det borde vara lite lugnande, men inte "tillräckligt" lugnande..

Tror dock det blir bättre efter KUB för mig om det ser bra ut även då.

Hoppas nojorna snart ger med sig för dig <3

Jag förstår dig precis, jag har också lite av ett kontrollbehov, svårt bara att ha det när det är första gången. Man vet liksom inte vad man har att vänta :P

Jag har ett privat ultraljud inbokad den 29 så känns som det kan lugna lite :) då har de mest kritiska veckorna gått med :)
  • Nicoolina

Haha! Så sant ;) man får liksom bara "åka med" och förlita sig på att kroppen kan det här. Känns bara så konstigt att det faktiskt är ett litet liv därinne, mitt barn, i min kropp. Surrealistiskt på något vis..

Åh, ja men vad bra! Två veckor kvar :) vilken vecka är du i?

Jag gjorde också mitt tidiga UL privat, väldigt dyrt men absolut värt 600:- för 5-10 min bara för att få se det lilla tickande hjärtat (och små sprattlande fötter!).

Ska hålla tummarna hårt för dig den 29:e!

tomtenissen skrev 2016-05-14 17:49:35 följande:

Jag förstår dig precis, jag har också lite av ett kontrollbehov, svårt bara att ha det när det är första gången. Man vet liksom inte vad man har att vänta :P

Jag har ett privat ultraljud inbokad den 29 så känns som det kan lugna lite :) då har de mest kritiska veckorna gått med :)

Pyret i magen, BF 2016-12-06 (första barnet)
  • bells123

När jag var på inskrivning så sa min BM att man bara ska gå upp mellan 8-13 kg när man väntar barn. Så man får liksom tänka sig för vad man äter.

Bara jag som tycker detta låter lite? Eller är de ungefär vad man går upp? Aldrig haft barn förut, så jah vet inte.

• tomtenissen
    Nicoolina skrev 2016-05-14 17:56:47 följande:

Haha! Så sant ;) man får liksom bara "åka med" och förlita sig på att kroppen kan det här. Känns bara så konstigt att det faktiskt är ett litet liv därinne, mitt barn, i min kropp. Surrealistiskt på något vis..

Åh, ja men vad bra! Två veckor kvar :) vilken vecka är du i?

Jag gjorde också mitt tidiga UL privat, väldigt dyrt men absolut värt 600:- för 5-10 min bara för att få se det lilla tickande hjärtat (och små sprattlande fötter!).

Ska hålla tummarna hårt för dig den 29:e!

Känns otroligt gt surrealistiskt! Och fantastiskt bra <3

Ja, längtar verkligen dit! Vi var och kollade i 8+5 och allt såg bra ut, borde verkligen inte nojja. Hade en ofostrig graviditet förra året, så det är nog det som spökar. Jag går in i vecka 11 imorgon, så kommer vara 12 fullgången veckor när vi ska dit och titta :D vilken vecka är du i nu?
  • tomtenissen
    bells123 skrev 2016-05-14 18:05:17 följande:

När jag var på inskrivning så sa min BM att man bara ska gå upp mellan 8-13 kg när man väntar barn. Så man får liksom tänka sig för vad man äter.

Bara jag som tycker detta låter lite? Eller är de ungefär vad man går upp? Aldrig haft barn förut, så jah vet inte.

Tänker att det måste ju vara olika från person till person, beror det inte också på hur kroppen är sen innan? Men detta är min första med så har inge aning!!
  • Fian88
    bells123 skrev 2016-05-14 18:05:17 följande:

Ta det med en nypa salt och tycker du hon tjatar för mycket om vikten så säg ifrån eller byt bm! Grejen är att VÄLDIGT många samlar massa vätska under graviditeten och kan gå upp 20-35kg varav det mesta är just vätska. Jag gick upp 18,5 kg första graviditeten och tror att ca 3kg av dom var gottekilon, resten var bebis och vätska:)
Svar på tråden BF December 2016