• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • celavie1
    lynx vox skrev 2016-05-12 21:33:32 följande:

Jag trippelkollade :/

Västmanlands landsting erbjuder inte kub till någon men eftersom jag har den "höga" åldern av 35 får vi söka oss till ett närliggande landsting som utför detta och ska då få göra det gratis!!

Så antar att det blir Uppsala, Sthlm eller Örebro som blir aktuellt. Det var vad hon rekommenderade i alla fall. Info om kub kunde jag få här men inte själva undersökningen... Sopigt kan jag tycka!!

Gick förresten in i v.9 idag och man skulle göra kub i v.11 sa hon så det är väl dags att ringa runt direkt...

Men vart?? :0

Antar att jag också måste göra det om allt ser bra ut på vul I nästa vecka. Jag bor också Västmanland....

Trist att det inte erbjuds på hemmaplan
  • LyCKa55

Tänkte fråga vad ni andra tar för vitaminer o liknande? Jag äter folsyra o har gjort sen en månad innan ägglossningen skedde ungefär. Hur länge ska man fortsätta med den? Minns att jag med sonen gick över på en gravidtablett med vitaminer i mitten av grav ungefär..

• Emmask

Västmanlands landsting erbjuder inte kub till någon men eftersom jag har den "höga" åldern av 35 får vi söka oss till ett närliggande landsting som utför detta och ska då få göra det gratis!!
    Så antar att det blir Uppsala, Sthlm eller Örebro som blir aktuellt. Det var vad hon rekommenderade i alla fall. Info om kub kunde jag få här men inte själva undersökningen... Sopigt kan jag tycka!!
    Gick förresten in i v.9 idag och man skulle göra kub i v.11 sa hon så det är väl dags att ringa runt direkt...

Jag gjorde kub i 13 eller 14, spannet är rätt stort.
  • Y o L o

Äter aco gravid, sen omega 3.

Ang kub sa min bm att v 12 är den optimala veckan att göra kub-ul för att man bäst kan mäta nackspalten då. Så blodprov veckan innan.

• Fian88
    LyCKa55 skrev 2016-05-12 22:07:56 följande:

Tänkte fråga vad ni andra tar för vitaminer o liknande? Jag äter folsyra o har gjort sen en månad innan ägglossningen skedde ungefär. Hur länge ska man fortsätta med den? Minns att jag med sonen gick över på en gravidtablett med vitaminer i mitten av grav ungefär..

Folsyra är som viktigast fram till v 12 har jag för mig. Jag åt rena folsyratabletter i början men eftersom jag haft ganska dålig aptit så gick jag över till Aco Gravid istället, dom innehåller också folsyra:)
  • Tvåbarnsmamman79
    Y o L o skrev 2016-05-12 22:16:00 följande:

Äter aco gravid, sen omega 3.

Ang kub sa min bm att v 12 är den optimala veckan att göra kub-ul för att man bäst kan mäta nackspalten då. Så blodprov veckan innan.

Jag ska göra kubtestet 1:a juni tänkte ta blodproverna snart men måste man vänta till veckan innan?
  • Y o L o

Det vet jag faktiskt inte, skulle inte tro det. Från vecka 9 kan man ju ta blodprovet så det borde ju gå att ta då och sen vänta med ul.

Ang Folsyra, när jag åt rena folsyratabletter fick jag väldigt hög halt folsyra i blodet (gjorde en hälsoundersökning) så sköterskan sa att jag bara skulle ta en tablett var tredje dag då så denna gång körde jag bara med Aco gravid redan innan jag blev gravid och fortsätter med den nu.

Så LyCKa55 du har nog bra lager med folsyra om du vill gå över till typ aco.

Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-12 22:25:03 följande:

Jag ska göra kubtestet 1:a juni tänkte ta blodproverna snart men måste man vänta till veckan innan?

• BIX
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-12 22:25:03 följande:
    Nej det behöver du inte men du måste ha gått hela vecka 9, alltså vara 10+0 eller längre. Jag ska lämna blodprov i morgon och har sedan tid för nupp/resten av kub den 31a maj.
  • BIX

Förvånad jag blev, det borde de väl erbjuda där också tycker man.
  • Tvåbarnsmamman79
    BIX skrev 2016-05-12 23:01:52 följande:
    Nej det behöver du inte men du måste ha gått hela vecka 9, alltså vara 10+0 eller längre. Jag ska lämna blodprov i morgon och har sedan tid för nupp/resten av kub den 31a maj.
    Oj då är det bäst att vänta för mig då. Är i v 9+3 idag hade tänkt att ta blodprovet redan igår. Får vänta tills nästa vecka då.
Svar på tråden BF December 2016