• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Redoförnytt
    MP88 skrev 2016-06-06 16:49:23 följande:

Orka ni alla med att fixa i hemmet med städning, handling, tvättning osv? Jag har mått dåligt i sex veckor nu och är alltid helt slut. Hade kunnat sova non-stop 24/7. Mitt prio-ett under dessa veckor har varit mitt jobb och för att orka jobba en heldag har jag gått och lagt mig runt 20-tiden och sen gått och lagt mig vid 16-tiden när man kommer hem. Oftast har jag sovit när min sambo kommit hem från jobb 17.30, då åker han och handlar fixar mat osv. Min sambo är otroligt stöttande och fixar och trixar så vi ska hinna med allt, han ser till att tvättkorgen är tom och att vi har ett hem i nystädat skick hela tiden. Jag har haft svårt att äta och få i mig vätska under dessa sex veckorna också vilket säkerligen har en stor bidragande orsak i min trötthet. Jag får inte längre i mig graviditetsvitaminerna, kräker upp dem efter 30 minuter igen. Har inte tagit någon nu söndag och måndag och har då inte kräkts. Jag är inte sugen på någon mat alls, mer än glass och att sen få sova, sova och sova. Någon som känner igen sig?

Också sjukt matt.

Träning är bara att glömma. Skulle typ skada mig om jag försökte ;)

Mat är kag inte så sugen på. Men frukt i massor och lite godis/glass ibland typ. Thats it. Vill typ sova 20,30-10,30 om kroppen fick välja.

Zzzzzzzzz
  • Anilo

Hej alla!
    Är också gravid med BF 26/12, var verkligen oplanerat men väldigt välkommet ändå. Vi har ett barn på 4år också. Jag mår också illa och har problem att hitta saker jag ens kan tänka mig att äta. Kött funkar inte alls, lever på melon, jordgubbar, färskpotatis och starbucks macciato caramel.. Har gått ner snart 7kg hittills och har lågt blodtryck så jag känner mig matt och svimfärdig hela tiden.
    Har inte heller fått i mig gravidvitaminer med folsyra på några veckor, de är stora och jag får kväljningar bara jag tänker på att försöka svälja dem..

• Redoförnytt
    Anilo skrev 2016-06-06 20:01:09 följande:

Hej alla!

Är också gravid med BF 26/12, var verkligen oplanerat men väldigt välkommet ändå. Vi har ett barn på 4år också. Jag mår också illa och har problem att hitta saker jag ens kan tänka mig att äta. Kött funkar inte alls, lever på melon, jordgubbar, färskpotatis och starbucks macciato caramel.. Har gått ner snart 7kg hittills och har lågt blodtryck så jag känner mig matt och svimfärdig hela tiden.

Har inte heller fått i mig gravidvitaminer med folsyra på några veckor, de är stora och jag får kväljningar bara jag tänker på att försöka svälja dem..

Hej alla!

Grattis och välkommen!

Finns det inte någon brusvitamin typ multivitamin kvinna på brus som du skulle kunna få ner?

Jag kör multivitamin och där ingår ju folsyran. Och det brukar kunna finnas i brus. Så kolla upp det vettja.

Annars får du äta mycket folsyrarik mat. Typ spenat, grönt osv. ;)
  • Anilo
    Redoförnytt skrev 2016-06-06 20:12:30 följande:

Hej alla!

Grattis och välkommen!

Finns det inte någon brusvitamin typ multivitamin kvinna på brus som du skulle kunna få ner?

Jag kör multivitamin och där ingår ju folsyran. Och det brukar kunna finnas i brus. Så kolla upp det vettja.

Annars får du äta mycket folsyrarik mat. Typ spenat, grönt osv. ;)
    Har druckit vitamin well med folsyra några gånger, har problem att få i mig tillräckligt med vätska också. Magen blir så snabbt full när jag inte ätit ordentligt på flera veckor så allt hamnar liksom i halsen direkt..
  • Redoförnytt
    Anilo skrev 2016-06-06 20:18:35 följande:

Har druckit vitamin well med folsyra några gånger, har problem att få i mig tillräckligt med vätska också. Magen blir så snabbt full när jag inte ätit ordentligt på flera veckor så allt hamnar liksom i halsen direkt..

Kollade och på apotek finns multibrus kvinna med rek dos folsyra.

Om du knappt får ned vätska tycker jag du ska kontakta barnmorskan och be om hjälp. Stå på dig! Det finns ju hjälp att få!
  • Tvåbarnsmamman79

Har skrivit till Michaela Gonzalez igår men inget svar hon verkar inte ha läst det. Måste man lägga till henne som vän för att hon ska se mejlet?

• Redoförnytt

Hur tänker ni kring gravidförsäkring?

Bolag?

Grundskydd vs Extra?

Finns ju massa kryphål... Så vad ska man ta?

• Y o L o

Bra att du påminde! Förra gången hade jag trygg hansa, betalade runt 1000-lappen för den. När jag sedan fick akut snitt ringde jag dem o direkt fick jag 3000kr insatt på mitt konto :)

Så visst kan det vara bra, kör nog på liknande upplägg, finns ju även gratisvarianter men de ger nog inte så mycket om något skulle hända. Dock är jag inte säker på att jag väljer trygg hansa denna gång, ska jämföra lite först.

Hoppas fler svarar för det är intressant att höra hur andra resonerar.

Redoförnytt skrev 2016-06-06 21:41:53 följande:

Bolag?

Grundskydd vs Extra?

• sillencillasill
    Redoförnytt skrev 2016-06-06 21:41:53 följande:

Bolag?

Grundskydd vs Extra?

Jag valde först ett gratis tillägg på Folksam där jag har alla andra försäkringar. Men sen pratade jag med en kollega som har en dotter med Down syndrom och som sen fick luekemi. De hade ingen försäkring så efter det pratet bytte jag försäkring till Folksams extra som kostade 1350kr eller liknande. De finns säkert kryphål....
Svar på tråden BF December 2016