• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Redoförnytt
    Tess1990 skrev 2016-06-07 13:35:29 följande:

Förra gången försökte vi teckna gravidförsäkring hos IF och Trygghansa

Blev nekad efter jag lämnat hälsodeklarationen hos båda :/

Inget fel hos varken mig eller barnet men en siffra fel, bmi..

Är samma sak nu så tror inte ens det är värt att försöka ens och bara försäkra så fort barnet är fött, även om det innebär risker

Va??

Oj, då är jag nog också rökt. Har bmi på 31-32 någonting. :S

Trodde inte man behövde hälsodeklaration.

Hur låg ditt bmi sist?
  • Mariro
    Fian88 skrev 2016-06-07 11:59:55 följande:

Hur gick det?:)

Det gick bra, det blev helt plötsligt så verkligt när man såg den lilla sparka och ha sig. Jag fick 1 på 20000 på alla. Det kändes otroligt skönt.

Dock har jag rejäl mensvärkliknande känsla som gör mig alldeles svag. Kom väldigt plötsligt idag på morgonen. Har även typ kramp i vänstra livmodersidan, typ som om nån drar i den. Har inte orkat gå till jobbet och bara legat i sängen. Hoppas att det inte är nått knas.
  • Fian88
    Mariro skrev 2016-06-07 14:40:05 följande:
    Det gick bra, det blev helt plötsligt så verkligt när man såg den lilla sparka och ha sig. Jag fick 1 på 20000 på alla. Det kändes otroligt skönt.

Dock har jag rejäl mensvärkliknande känsla som gör mig alldeles svag. Kom väldigt plötsligt idag på morgonen. Har även typ kramp i vänstra livmodersidan, typ som om nån drar i den. Har inte orkat gå till jobbet och bara legat i sängen. Hoppas att det inte är nått knas.
    Skönt att höra att allt var bra!<3
    Skulle tro att smärtan beror på att bebisen växer väldigt mycket just nu:)
  • Tess1990
    Redoförnytt skrev 2016-06-07 14:23:59 följande:

Va??

Oj, då är jag nog också rökt. Har bmi på 31-32 någonting. :S

Trodde inte man behövde hälsodeklaration.

Hur låg ditt bmi sist?

Man måste alltid lämna in personuppgifter om dig själv och barnet, tex. Om RUL visat avvikelser, boende, vikt, sjukdomstillstånd innan graviditet, ärftlighet m.m

Annars vet dom ju inte vad dom ska betala ut för sen, dom betalar ju aldrig för "ursprungsfel" och är något off kan det bli dyrare då riskern är större för dom

Tror de är lugnt för dig om du inte har någon extra riskfaktor också
  • olw24311
    Tess1990 skrev 2016-06-07 15:07:09 följande:

Man måste alltid lämna in personuppgifter om dig själv och barnet, tex. Om RUL visat avvikelser, boende, vikt, sjukdomstillstånd innan graviditet, ärftlighet m.m

Annars vet dom ju inte vad dom ska betala ut för sen, dom betalar ju aldrig för "ursprungsfel" och är något off kan det bli dyrare då riskern är större för dom

Tror de är lugnt för dig om du inte har någon extra riskfaktor också

Jag har försäkring via folksam och har aldrig lämnat en hälsodeklaration på den. Detta är 3e gången. Vet inte om det faktum att jag har alla mina försäkringar där påverkar dock.
  • Tvåbarnsmamman79
    olw24311 skrev 2016-06-07 17:18:40 följande:
    Jag har försäkring via folksam och har aldrig lämnat en hälsodeklaration på den. Detta är 3e gången. Vet inte om det faktum att jag har alla mina försäkringar där påverkar dock.
    Jag hade trygg hansas gravidförsäkring första gången den som var gratis andra gången den för 1100kr.
    Minns inget om att tvingas lämna en hälsodeklaration.
  • MP88

Var på KUB idag.. Har varit så nervös inför detta besök, såklart oroar man sig i onödan men det är alltid bättre att tänka att nått kan vara galet. Fick otroligt bra siffror på alla tre! Känns så skönt! Det lilla livet sprattlade glatt där inne, BM fick jaga den lilla busen :) Allt känns mycket mer verkligt idag, har varit orolig för att den lille krabaten där inne kanske inte levde eller liknade! Kunde idag berätta på jobb, vilket var så skönt :)

• olw24311
    MP88 skrev 2016-06-07 18:24:38 följande:

Var på KUB idag.. Har varit så nervös inför detta besök, såklart oroar man sig i onödan men det är alltid bättre att tänka att nått kan vara galet. Fick otroligt bra siffror på alla tre! Känns så skönt! Det lilla livet sprattlade glatt där inne, BM fick jaga den lilla busen :) Allt känns mycket mer verkligt idag, har varit orolig för att den lille krabaten där inne kanske inte levde eller liknade! Kunde idag berätta på jobb, vilket var så skönt :)

Grattis ? Det är skönt att kunna prata om det överallt och inte behöva tänka vad man säger hela tiden.
  • Miaairam
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-06-07 06:31:10 följande:

Hur gör ni efter kub om ni får hyfsat låga resultat alltså 1:2344 på trisomi 21 och 1:6200 ca på 13,18 skulle ni vara trygga i det el gå vidare och göra nipt testet ändå? Det är ju så dyrt.
    Är lite nojjig bara pga att jag hade förhöjd risk förra gången och då fick göra moderkaksprov.

Jag fick 1:777 på t21 och bättre på de andra. Jättefina siffror sa BM, men känns ju inte så när alla andra verkar få "1:fleratusen". Försöker tänka att det trots allt inte ses som förhöjd risk om man har bättre än 1:200... Skulle dock inte riskera MF med fvp eller mkp när min siffra ändå är såpass bra. Inte heller betala massor för ett NIPT, som ju ej heller är hundra procent säkert...
Svar på tråden BF December 2016