• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Y o L o

Vet hur du känner, hade liknande med dottern. Började oroa mig först men sen började jag tänka efter. Det är ju extremt liten sannolikhet egentligen.

Hade du inte vetat att man kunde få 1:20000 så hade du nog tänkt att 1:777 var ju bra :)

Miaairam skrev 2016-06-07 19:25:45 följande:

Jag fick 1:777 på t21 och bättre på de andra. Jättefina siffror sa BM, men känns ju inte så när alla andra verkar få "1:fleratusen". Försöker tänka att det trots allt inte ses som förhöjd risk om man har bättre än 1:200... Skulle dock inte riskera MF med fvp eller mkp när min siffra ändå är såpass bra. Inte heller betala massor för ett NIPT, som ju ej heller är hundra procent säkert...

• Emmask

Jag är i vecka 10 och hörde just fostrets hjärtslag med min hemmadoppler. Helt magisk upplevelse!

• LyCKa55
    Miaairam skrev 2016-06-07 19:25:45 följande:

Jag fick 1:777 på t21 och bättre på de andra. Jättefina siffror sa BM, men känns ju inte så när alla andra verkar få "1:fleratusen". Försöker tänka att det trots allt inte ses som förhöjd risk om man har bättre än 1:200... Skulle dock inte riskera MF med fvp eller mkp när min siffra ändå är såpass bra. Inte heller betala massor för ett NIPT, som ju ej heller är hundra procent säkert...

Jag fick inte veta mina siffror. De gav inte ut dem. De sa bara att risken var låg o långt ifrån nån risk. Jag frågade men de ville inte ge ut dem. De brukar inte göra det o såg inte anledningen till det..
  • Tvåbarnsmamman79
    Emmask skrev 2016-06-07 22:41:41 följande:

Jag är i vecka 10 och hörde just fostrets hjärtslag med min hemmadoppler. Helt magisk upplevelse!

Häftigt!
  • BIX
    LyCKa55 skrev 2016-06-07 22:45:45 följande:
    Jag fick inte veta mina siffror. De gav inte ut dem. De sa bara att risken var låg o långt ifrån nån risk. Jag frågade men de ville inte ge ut dem. De brukar inte göra det o såg inte anledningen till det..
    Egentligen väldigt bra tänkt av dem. Det är klart att det är lätt att börja jämföra sig med andra fast man har jättefina siffror, som för Miaairam. Och då blir det ju lätt fel fokus och oro i onödan. Hoppas du kan glädjas åt dina bra siffror Miaairam!
  • BIX

Angående gravidförsäkring så tecknade jag med trygghansa med dottern och fortsatte med deras barnförsäkring, mycket för att jag är en lat konsument. Det som är viktigt är väl att man kommer ihåg att omvandla gravidförsäkringen till barnförsäkring snarast möjligt efter födsel och inte låta tiden gå (gravidfösäkringen sträcker sig väl ett antal dagar efter födseln). Om en eventuell skada konstateras innan man 'upograderar' till barn så kan de väl neka försäkring för barnet. Så har jag förstått det iaf.

• Tess1990
    BIX skrev 2016-06-07 23:17:38 följande:

Angående gravidförsäkring så tecknade jag med trygghansa med dottern och fortsatte med deras barnförsäkring, mycket för att jag är en lat konsument. Det som är viktigt är väl att man kommer ihåg att omvandla gravidförsäkringen till barnförsäkring snarast möjligt efter födsel och inte låta tiden gå (gravidfösäkringen sträcker sig väl ett antal dagar efter födseln). Om en eventuell skada konstateras innan man 'upograderar' till barn så kan de väl neka försäkring för barnet. Så har jag förstått det iaf.

14 dagar läste jag, då måste den vara betald också
  • olw24311
    BIX skrev 2016-06-07 23:17:38 följande:

Folksams försäkring gäller till barnets 6 månaders dag. Skönt att ha lite tid på sig. Svårt att komma ihåg sådant med nyfödd.
  • Miaairam
    BIX skrev 2016-06-07 21:10:52 följande:
    Egentligen väldigt bra tänkt av dem. Det är klart att det är lätt att börja jämföra sig med andra fast man har jättefina siffror, som för Miaairam. Och då blir det ju lätt fel fokus och oro i onödan. Hoppas du kan glädjas åt dina bra siffror Miaairam!
    Nej, så länge allt ser bra ut på ul är jag inte orolig för den siffra jag fick, gav ju inte förhöjd risk egentligen. Men hade nog egentligen hellre haft det som LyCKa55 så man slipper jämföra. Finns ju ändå inga garantier - barnet kan ju ha andra förändringar eller drabbas sa något vid förlossningen eller vad som helst.
  • Miaairam

Hur gör ni med bh? I förra graviditeten slutade jag med bygel tidigt, typ runt v 14 skulle jag tro. Körde med bygellösa, mjuka bh. Hade inga som helst problem med amningen sedan. Nu är bysten tyngre och lite slappare - skulle gärna ha bygel ett bra tag till. Om man verkligen har rätt storlek, så att bygeln ligger runt bröstet och inte trycker på "mjukdelarna" är det kanske ok? Vill gärna ha bra stöd, men samtidigt inte riskera krångel med amningen i onödan. Hur tänker ni andra?

Svar på tråden BF December 2016