• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Mariro
    Miaairam skrev 2016-06-08 01:19:13 följande:

Hur gör ni med bh? I förra graviditeten slutade jag med bygel tidigt, typ runt v 14 skulle jag tro. Körde med bygellösa, mjuka bh. Hade inga som helst problem med amningen sedan. Nu är bysten tyngre och lite slappare - skulle gärna ha bygel ett bra tag till. Om man verkligen har rätt storlek, så att bygeln ligger runt bröstet och inte trycker på "mjukdelarna" är det kanske ok? Vill gärna ha bra stöd, men samtidigt inte riskera krångel med amningen i onödan. Hur tänker ni andra?

Förstagångsgravid så ställer dum fråga - på vilket sätt menar du att bygellösa vs icke bygellösa bhar påverkar amningen sen?
  • Y o L o

En fråga bara, absolut ingen kritik eller pekpinne, men min bm sa att man inte ska använda doppler innan v 16, att det är sämre än att göra ul. Vad säger tillverkarna om det? Står det någon varning eller liknande?

Emmask skrev 2016-06-07 22:41:41 följande:

Jag är i vecka 10 och hörde just fostrets hjärtslag med min hemmadoppler. Helt magisk upplevelse!

• Anonym föräldraledig
    Miaairam skrev 2016-06-08 01:19:13 följande:

Hur gör ni med bh? I förra graviditeten slutade jag med bygel tidigt, typ runt v 14 skulle jag tro. Körde med bygellösa, mjuka bh. Hade inga som helst problem med amningen sedan. Nu är bysten tyngre och lite slappare - skulle gärna ha bygel ett bra tag till. Om man verkligen har rätt storlek, så att bygeln ligger runt bröstet och inte trycker på "mjukdelarna" är det kanske ok? Vill gärna ha bra stöd, men samtidigt inte riskera krångel med amningen i onödan. Hur tänker ni andra?

Jag använde bh med bygel hela förra graviditeten, hade inga problem med det. Investerade i några nya dyrare i typ vecka 15 eftersom brösten växt så mycket då. Inte samma problem med det den här gången. Men borde en inte använda bygel, har jag missat något här? :)
  • Anonym föräldraledig

Vi använde tre kronors gravidförsäkring förra gången, betalvarianten. Anledningen till att vi valde den var att om det skulle ha upptäckts något fel på barnet vid födseln så hade vi fått teckna tre kronors barnförsäkring ändå. Vi valde dock att byta till trygghansas barnförsäkring när det var dags för det. Kan inte minnas att jag gjorde någon hälsodeklaration när vi tecknade försäkringen.

• Emmask
    Y o L o skrev 2016-06-08 07:00:36 följande:

En fråga bara, absolut ingen kritik eller pekpinne, men min bm sa att man inte ska använda doppler innan v 16, att det är sämre än att göra ul. Vad säger tillverkarna om det? Står det någon varning eller liknande?

Det står från vecka 16. Vad jag läst är detta mer en fråga om att inte bli stämda än att det finns någon faktisk evidens för att det är farligt. Min inställning mer generellt är att det finns ohyggligt många pekpinnar för gravida och nyblivna föräldrar, vara effekter är försvinnande små men som gör att föräldrar får en jobbigare graviditet eller första tid. Att undvika alkohol och rökning är självklart, men i övrigt tror jag på att lindra sin ångest eller underlätta i vardagen framför att jaga att minska risker som är bortom minimala. Hade jag haft den inställningen förra graviditeten hade min förlossningsdepression sannolikt varit lindrigare och min anknytning till barnet bättre.
  • Fian88
    Y o L o skrev 2016-06-08 07:00:36 följande:

Det är så otroligt delade meningar om det där så man får nog avgöra själv. Står på att man kan använda från v 12 och hade det varit skadligt så tror jag det hade varit ett måste att det står varningar på. Det är precis som med ul, man vet inte hur det kan påverka så därför ska man vara lite restriktiv med användandet. Men vissa bm säger att det är helt ok och andra säger att dopplers ger hjärnskador så ja, jag tror man får avgöra själv. Jag har använt min ganska ofta sen v 10 men bara ca 3-5 sekunder per gång eftersom jag hittat hjärtat direkt.
  • Miaairam
    Mariro skrev 2016-06-08 03:50:53 följande:
    Förstagångsgravid så ställer dum fråga - på vilket sätt menar du att bygellösa vs icke bygellösa bhar påverkar amningen sen?
    Läste en massa förra gången om att bygeln kan trycka mot mjölkgångarna och ge bekymmer längre fram - vet ej om det är nonsens, men vågade inte ta risken då. Men nu är jag inte alls lockad av att byta till bygellösa...
  • Fian88
    Miaairam skrev 2016-06-08 08:53:56 följande:
    Läste en massa förra gången om att bygeln kan trycka mot mjölkgångarna och ge bekymmer längre fram - vet ej om det är nonsens, men vågade inte ta risken då. Men nu är jag inte alls lockad av att byta till bygellösa...
    Hmm, fast bygeln sitter ju under/bredvid bröstet och inte på.
  • Y o L o

Ja jag var nyfiken på hur det skulle kunna vara skadligt och vad tillverkarna säger. Håller med i ditt resonemang.

Emmask skrev 2016-06-08 07:26:54 följande:

Det står från vecka 16. Vad jag läst är detta mer en fråga om att inte bli stämda än att det finns någon faktisk evidens för att det är farligt. Min inställning mer generellt är att det finns ohyggligt många pekpinnar för gravida och nyblivna föräldrar, vara effekter är försvinnande små men som gör att föräldrar får en jobbigare graviditet eller första tid. Att undvika alkohol och rökning är självklart, men i övrigt tror jag på att lindra sin ångest eller underlätta i vardagen framför att jaga att minska risker som är bortom minimala. Hade jag haft den inställningen förra graviditeten hade min förlossningsdepression sannolikt varit lindrigare och min anknytning till barnet bättre.

• De5pojkarna

Jag har bara hört att man inte skall använda doppler för tidigt så man inte blir rädd om man inte skulle höra något.. Ingen annan orsak..  

Svar på tråden BF December 2016