• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Tess1990
    Fian88 skrev 2016-06-08 22:38:34 följande:

Ah ok! Fick så svårt att se det framför mig bara;). Jag använde bygel hela graviditeten men när jag ammade så var det antingen amningslinne eller bygellös bh i bomull från Kappahl, såå sköna!:)

Allas bröst ser inte likadana ut och byglar är ju väldigt fasta med hur dom är formade, vilket inte passar alla, särskilt inte om man har större/större storlek generellt

Det finns bara ett enda företag i sverige som har min storlek i amningsbh och dom är svindyra :/

Samma sak med amningslinne och "mammakläder"

Extremt svårt att hitta i rätt storlek för mig

Ev. Kan jag använda dom jag köpte förra gången, fast även dom blev små snabbt trots större storlek
  • Fian88
    Tess1990 skrev 2016-06-09 00:35:07 följande:
    Allas bröst ser inte likadana ut och byglar är ju väldigt fasta med hur dom är formade, vilket inte passar alla, särskilt inte om man har större/större storlek generellt

Det finns bara ett enda företag i sverige som har min storlek i amningsbh och dom är svindyra :/

Samma sak med amningslinne och "mammakläder"

Extremt svårt att hitta i rätt storlek för mig

Ev. Kan jag använda dom jag köpte förra gången, fast även dom blev små snabbt trots större storlek
    Jo att alla bröst inte ser likadana ut vet ju jag också, är ändå kvinna själv och vuxen haha;). Förstod inte hur bygeln kunde hamna PÅ bröstet bara!
  • Knyttan

Ang barnförsäkringar så ska man veta att de täcker långt ifrån allt. Downs ger t ex inte någon rätt till ersättning på försäkringen, alla npf är undantagna från alla försäkrningar så vitt jag vet, tror att det finns begränsningar för cp-skador i de flesta av dem etc. De flesta olycksfall ger rätt till ersättning dock och det som jag tycker är den stora anledningen till att ha en barnförsäkring är att den ersätter mig som förälder för inkomstbortfall om barnet tex (gud förbjude) skulle behöva ligga på sjukhus en längre tid, samt att man försäkrar barnet för eventuella inkomstbortfall pga tex olyckor etc i framtiden. Men det är långtifrån så att man får ersättning för allt som sagt, titta gärna på försäkringsvillkoren innan ni tecknar. Jag har själv jobbat med reseförsäkringar tidigare så jag vet av erfarenhet att mååånga tecknar en försäkring utan att kolla upp vad den faktiskt täcker och sedan blir man väldigt arg på försäkringsbolaget när man inte får pengar för vad som helst.

Vi har folksam barnförsäkring till vår son och jag kommer teckna den igen den här gången, eftersom Folksam enligt mig är ett av de bästa bolagen vad gäller försäkringar (och jag vet av erfarenhet att de ofta är generösa i sina tolkningar av villkoren) samt att de även är prisvärda. Trygghansa är för all del också bra men också dyrast, och det är inte riktigt så att det motsvaras med mycket bättre villkor. Vill man jämföra själv kan jag rekommendera denna sida: www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/om-barnforsakringar/jamfor-barnforsakringar

Sen vill jag bara säga att många tror att man måste ha en gravidförsäkring för att man ska kunna teckna barnförsäkring sedan, men man måste ändå lämna hälsodeklaration etc och de kan neka försäkring om det finns komplikationer. Gravidförsäkringen ger inte så mycket men är å andra sidan gratis så visst kan man teckna en sådan. Men det är ingen panik om man glömmer det.

• Seaflower

Börjar era symptom att lägga sig?

Jag har hört att v 12-16 kallas spökveckor för att man knappt känner sig gravid, men jag blir ändå lite orolig när allt bara stannar.

Jag saknar ju absolut inte illamåendet men man vill ändå känna något.

Jag får hålla hoppet uppe då jag ibland känner lite växtvärk och att det drar i livmodern..

Ååå vad jag längtar till att börja känna sparkar!!

• Y o L o

Mår fortfarande illa (v 12 nu). Lite mindre trött möjligen. Drar i magen o ligamenten runt om. Längtar efter att få känna mig "normal".

Börjar känna mer och mer av foglossning, det bränner runt höfterna :(

Seaflower skrev 2016-06-09 08:05:50 följande:

Börjar era symptom att lägga sig?

Jag har hört att v 12-16 kallas spökveckor för att man knappt känner sig gravid, men jag blir ändå lite orolig när allt bara stannar.

Jag saknar ju absolut inte illamåendet men man vill ändå känna något.

Jag får hålla hoppet uppe då jag ibland känner lite växtvärk och att det drar i livmodern..

Ååå vad jag längtar till att börja känna sparkar!!

• Miaairam
    Fian88 skrev 2016-06-09 06:36:41 följande:
    Jo att alla bröst inte ser likadana ut vet ju jag också, är ändå kvinna själv och vuxen haha;). Förstod inte hur bygeln kunde hamna PÅ bröstet bara!
    Nä, jag tänker också att en välsittande bh ju inte trycker mot bröstet. Men med för liten bygel är det ju annorlunda förstås, och brösten växer ju snabbt för många under graviditeten. Jag märker nu att vissa av mina vanligs bh klämmer, medan andra omsluter skönt, trots samma storlek och att jag haft dem alla före graviditeten. Sen kan man tydligen ha bröstvävnad utanför själva tutten också, så kanske det som kan ge problem? En vän fick t ex höra på mammografin att hon hade bröstvävnad i armhålan. Förra graviditeten vågade jag som sagt inte riskera när jag hört detta, men nu tror jag att jag fortsätter med bygel så länge det är bekvämt.
  • Shhaw

Ännu en till ultraljud som såg jätte bra ut liten livlig busig bebis låg där inne som bara guppade, sparkade, lekte med händerna och sp. Herregud vilken kärlek jag har redan nu till lillen. Men en sak jag undrar över när jag gjorde Vul för exakt en vecka sedan den 1/6 så sade min gynläkare att bebis var 28mm lång från huvud till rumpa och det motsvarar vecka 9+4 men igår 8/6 när jag var hos barnmorskan så gjorde hon Ul alltså på magen där hon fick fram 3cm vilket motsvarar i vecka 10+0.

Tror ni det är tydligare med vul än ul? Eller vad är rätt? Eftersom jag vill göra KUB innan jag går på semester 14/6 så tyckte min barnmorska att det var för tidigt för då är jag bara i vecka 10+5 men nör jag räknar ifrån min gynläkares mått och så, får jag fram att jag då är i vecka 11+4 är det bra vecka för KUB?

• bells123

Jag är i v.13 nu, 12+3 och de syns ingenting när jag ligger på rygg. Drar jag in magen så kommer de inte ens en liten bula upp. När börjar de synas egentligen? XD

• Mariro
    bells123 skrev 2016-06-09 10:42:07 följande:

Jag är i v.13 nu, 12+3 och de syns ingenting när jag ligger på rygg. Drar jag in magen så kommer de inte ens en liten bula upp. När börjar de synas egentligen? XD

Jag gick precis in i v.14 och tycker att magen liksom ploppade fram för någon vecka sedan. Sen kan det bero på att iaf jag är rätt uppblåst och svullen över tarmarna. Men om jag ställer mig i profil i spegeln och försöker dra in magen som vanligt, så går det inte att göra det längst ner. Däremot när jag ligger ner så syns ingenting!
  • Redoförnytt
    bells123 skrev 2016-06-09 10:42:07 följande:

Jag känner heller ingenting!

Men jag har också en del hull från början.

Tror dock det är väldigt vanligt. Har läst om tjejer som knappt känt något innan RUL. Så som vanligt med graviditet så är allt så himla normalt! Vi är olika skapta och babys ligger olika i livmodern osv.

:D
Svar på tråden BF December 2016