• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Friedan

Hur är det med facebookgrupper? Finns det flera eller en och hur gör man om man vill vara med?

• Anonym föräldraledig
    Seaflower skrev 2016-06-12 17:06:49 följande:
    Jag mår mycket bättre! Gick in i v 12 igår och mår inte illa och är inte alls lika trött!

Jag blir matt väldigt snabbt utan större ansträngning, men det är ju inte så konstigt med tanke på allt nytt blod man har fått

Ska på mitt andra BM-besök på torsdag.

När får man börja lyssna på hjärtljuden??
    Tror det är i vecka 24 på mvc där jag går som en får börja lyssna på hjärtljuden. Sen kanske det är olika inom olika landsting.
  • Gabriella89

Är i vecka 16 nu och nu börjar jag känna förändring. Behöver inte äta stup o kvarten för att överleva. Men mår illa till och från hela dagen.

Får en del hjärtklappning och blir matt imellanåt.

Redoförnytt skrev 2016-06-12 12:55:17 följande:

Hur mår ni då tjejer? Börjar ni må bättre nu?

Jag blrjade må bättre i v10 och är i v12 nu.

Mår illa när jag behöver mat och är trött. Men det är väl det. . "Ganska normal" haha.

Hur mår ni där ute?

• Cossi

Hej, jag vill gärna vara med här, har läst en del men det är ju trevligare att deltaga ????. Jag är 39 år och väntar mitt fjärde barn, en lite sladdis, de andra är födda -03, -05 och -07. Gjorde kub förra veckan och fick bra siffror, bf 6 december. Illamåendet har börjat ge med sig men är himla trött, yr och har ofta hjärtklappning. Ser fram emot att få börja om med bebislivet om allt går vägen!

• sadiakhaddar

hej alla, 
    är väldig orolig. vecka 13+2 idag. Från i fredags  har jag börjat få ont i ryggen när jag sitter mer än 15 minuter i sträck. flerA gånger har jag känt ont i rygg och under vänstra bröst. den försvinner när jag lägger  mig. känner någon igen sig??? snälla svara är väldig oroligt. min svärmor har skrämt mig idag att det här kan vara början på missfall :(.   har någon liknande erfarenhet. är 27 och första gång gravid . 

• Fiamia

sadiakhaddar:
    Usch vad jobbigt det låter för dig! Ring 1177 om du är orolig. Kan vara skönt att höra expertutlåtande. Enligt vad jag har hört låter det inte som missfall, men det kan ju finnas annat att behöva kolla upp. Men försök att inte oroa dig. 
    Det är ju vanligt med alla möjliga åkommor.

• Redoförnytt
    sadiakhaddar skrev 2016-06-12 19:14:16 följande:

hej alla, 

är väldig orolig. vecka 13+2 idag. Från i fredags  har jag börjat få ont i ryggen när jag sitter mer än 15 minuter i sträck. flerA gånger har jag känt ont i rygg och under vänstra bröst. den försvinner när jag lägger  mig. känner någon igen sig??? snälla svara är väldig oroligt. min svärmor har skrämt mig idag att det här kan vara början på missfall :(.   har någon liknande erfarenhet. är 27 och första gång gravid . 

Taskig svärmor som skrämmer upp dig så där!!

Det är normalt att ha ont i ryggen. Kan vara fogarna eller ligament som flyttas när bebben tar plats.

Men självklart kan man ju aldrig va helt säker på att allt är bra. Om du är orolig bör du ringa din barnmorska eller 1177.

Lycka till!
  • Fian88
    Redoförnytt skrev 2016-06-12 12:55:17 följande:

Hur mår ni då tjejer? Börjar ni må bättre nu?

Jag blrjade må bättre i v10 och är i v12 nu.

Mår illa när jag behöver mat och är trött. Men det är väl det. . "Ganska normal" haha.

Hur mår ni där ute?

Är i v 16 (15+1) och känner mig knappt gravid längre. Blir dock andfådd sjukt lätt vilket är både jobbigt och pinsamt haha. Sen har jag en extrem trötthetsdipp på eftermiddan också.
  • Tess1990

Jag mår fortfarande illa men har inte kräkts sen i tisdags, så hoppas de värsta är över

Men får (precis som förra gången) som knivhugg i magen/livmodern när jag går längre sträckor :/

Ont i ländryggen, lätt äcklad, mycket sämre flås (tar järn och massa c-vitamin för att få upp järnet) magen är helt förändrad (utanpå och inuti)

Men värst är nog det psykiska, klarar inte av att göra det jag vill och har dåligt samvete för att sonen missat förskola i onödan och jag inte orkar stimulera honom helt, så är rätt deppig :(

Idag var en hyfsat bra dag iaf! Loppis och sen god lunch, sen när vi handlade blev jag helt kallsvettig och illamående i slutet, så blev tyvärr ingen lekpark sen efter, nu kaosar min mage ^^

Svar på tråden BF December 2016