• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Tvåbarnsmamman79
    sadiakhaddar skrev 2016-06-12 21:07:01 följande:

tack för era svar ska till barn morska imorgon.. hoppas allt går bra.. super rädd:(

Lycka till imorgon hoppas allt går bra!
    Man kan ju få ont i ryggen när man är gravid pga ökad belastning när man får mer mage osv.
  • Tvåbarnsmamman79
    sadiakhaddar skrev 2016-06-12 19:14:16 följande:

hej alla, 
    är väldig orolig. vecka 13+2 idag. Från i fredags  har jag börjat få ont i ryggen när jag sitter mer än 15 minuter i sträck. flerA gånger har jag känt ont i rygg och under vänstra bröst. den försvinner när jag lägger  mig. känner någon igen sig??? snälla svara är väldig oroligt. min svärmor har skrämt mig idag att det här kan vara början på missfall :(.   har någon liknande erfarenhet. är 27 och första gång gravid . 

Det kan inte vara njursten du åkt på förresten ? Jag hade ont på högra sidan fick kramper typ och det visade sig vara gallstensanfall. Läste något om att om smärtan satt på vänstra sidan så kunde det vara njursten. Men du kanske inte har så ont?
  • Ledilnaan
    Seaflower skrev 2016-06-12 17:06:49 följande:
    Jag mår mycket bättre! Gick in i v 12 igår och mår inte illa och är inte alls lika trött!

Jag blir matt väldigt snabbt utan större ansträngning, men det är ju inte så konstigt med tanke på allt nytt blod man har fått

Ska på mitt andra BM-besök på torsdag.

När får man börja lyssna på hjärtljuden??
    Med mina andra tre barn så har jag fått höra hjärtljuden hos BM runt v:14, ska till BM imorgon och hoppas på att få höra dem då. Är i v,13 så det kan ju vara för tidigt.

Mår fortfarande illa en del, speciellt på kvällarna, så just nu är det inte så roligt att jobba kväll, men det är bara att bita ihop och köra på. Om 3 veckor är det semester, ska bli så skönt. Har tänkt att vänta tills efter semestern innan jag berättar för chefen. Är mest rädd att jag ska få så hemsk foglossning, precis som jag har haft de andra gångerna. Sist blev jag sjukskriven i v24, och när jag kommer tillbaka efter semestern så är jag i v.20.
  • Mliiii4
    Redoförnytt skrev 2016-06-10 17:58:50 följande:
    Då har vi samma BF. Men är olika långt gångna. Skumt. Jag har gjort två ul som säger 30/12 och är idag i v.12 --> v11+1.

Knasigt! :)
    De var verkligen konstigt, haha
    Får se vad de säger på nästa ul som görs i vecka 18 :)
  • bells123

Hur går de för alla? Har ni börjat kolla kläder, barnvagn och sånt där? Jag har kollat runt och hittat en barnvagn jag tror passar oss, som att vi bor på landet så behöver den kunna klara av lite terräng. Kläder till barn är ju en hel djungel, vilken storlek ska man köpa? 44 är de minsta, kommer den verkligen vara så liten? Eller så köper man massa strl 50 kläder och ut kommer en unge som direkt behöver 56? :P 

• Mariro
    bells123 skrev 2016-06-13 12:57:58 följande:

Hur går de för alla? Har ni börjat kolla kläder, barnvagn och sånt där? Jag har kollat runt och hittat en barnvagn jag tror passar oss, som att vi bor på landet så behöver den kunna klara av lite terräng. Kläder till barn är ju en hel djungel, vilken storlek ska man köpa? 44 är de minsta, kommer den verkligen vara så liten? Eller så köper man massa strl 50 kläder och ut kommer en unge som direkt behöver 56? :P 

Har kikat på barnvagar för att åtminstone veta vad som finns där, mn kommer vänta tills rätt sent innan vi faktiskt köper en barnvagn. Köper man på nätet så kan de leverera inom 24 timmar oftast. Kläder kommer jag också vänta med in i det sista, och endast köpa det absolut nödvändigaste för att klä på bebisen sen när man ska hem (bökigt med tanke på att det kommer vara rätt kallt). Är rätt vidskeplig av mig, och har bekanta som det inte alls har gått bra för, trots normal graviditet, så vill inte ta något för givet. Allt går att köpa överallt närsomhelst ändå tänker jag :)   
  • olw24311
    Mariro skrev 2016-06-13 13:17:20 följande:

Har kikat på barnvagar för att åtminstone veta vad som finns där, mn kommer vänta tills rätt sent innan vi faktiskt köper en barnvagn. Köper man på nätet så kan de leverera inom 24 timmar oftast. Kläder kommer jag också vänta med in i det sista, och endast köpa det absolut nödvändigaste för att klä på bebisen sen när man ska hem (bökigt med tanke på att det kommer vara rätt kallt). Är rätt vidskeplig av mig, och har bekanta som det inte alls har gått bra för, trots normal graviditet, så vill inte ta något för givet. Allt går att köpa överallt närsomhelst ändå tänker jag :)   

Varning för att vänta för länge med barnvagn. Min första hade en leveranstid på 16 veckor. Vill man ha en speciell modell i viss färg kan det vara bra att kolla sånt. Sen byts årsmodeller i september/oktober och det kan också fördröja leverans.

Själv behöver jag inte så mycket. Har syskonvagn med liggdel och tror att den liggdelen även passar på enkelvagnen vi har då de är av samma modell. Ska bara hitta alla delar vi fick med vid köp.

Angående kläder så skulle jag skippa strl 44. Köp några få saker i 50. De växer grymt fort i början. Tror mina hade 50 i någon vecka bara. Men då kom de ut vägandes 4.2 resp 4.1 kg. Hellre lite stora kläder från början än att de inte hinner användas
  • Andan

Jag har redan koll på vilken vagn jag vill ha ;) britax go. Tänkte som vid min förra grav beställa den efter rul. Alla återförsäljare har i proncip returrätt vid ev missfall. Jag tror inte att man kan bli mer ledsen vid ett ev sent missfall bara för att man köpt en vagn eller några klädesplagg.

Min son är nu 3 år, han vägde 3560g och hade 50 ett par dagar innan det var dax för 56. Så jag köper 56 som minst, men inte mkt 56 då 56 blev för litet väldigt fort. Denna gången blir det mkt att ärva, men självklart köpa några nya fina speciella plagg :)

BF 21 december :)

• Tvåbarnsmamman79

Mina ungar var 53 och 52 cm och vägde ca 4,8 kg de behövde 56 i kläder :).
Svar på tråden BF December 2016