• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Mariro
    Redoförnytt skrev 2016-06-13 15:32:17 följande:

Pepprar på med frågor så det händer något.. ;D

När kommer ni berätta på era arbeten?

Jag kommer nog berätta efter semestern när jag gjort RUL och är i ca v20. Då kommer det ju antagligen börja synas också.

Berättade för mig chef samma dag som jag fick mitt plus. Har att göra med mina arbetsuppgifter. Annars är det ingen på jobbet som vet. Har mest manliga kollegor, och de kanske inte är uppmärksamma på samma sätt som kvinnliga kollegor skulle ha varit, haha! Väntar med att säga något så länge det går, men det börjar bli svårt för det börjar synas!  
  • Y o L o

Alla på just mitt kontor vet, berättade redan v 8-9 eftersom jag mådde så dåligt (min chef frågade ju rakt ut då om jag var gravid så då berättade jag).

Ni som vill vänta så länge möjligt, varför vill ni vänta? Är det av rädsla att bli åsidosatt eller liknande, eller vill ni bara ha det privat o för en själva så länge det går?

Redoförnytt skrev 2016-06-13 15:32:17 följande:

Pepprar på med frågor så det händer något.. ;D

När kommer ni berätta på era arbeten?

Jag kommer nog berätta efter semestern när jag gjort RUL och är i ca v20. Då kommer det ju antagligen börja synas också.

• Cossi
    Y o L o skrev 2016-06-13 15:26:18 följande:

Jag var ju helt säker på att jag inte skulle ha fler än ett barn så jag har gett bort o sålt allt :( vagnen, brio go, håller än så den har jag iaf, och skötbord o spjälsäng. Kommer inte börja köpa mer förrän efter rul tror jag.

Samma här, vi sålde det mesta på loppis förra sommaren då vi var "färdiga" med barnaskaran. Men nu vet vi var man kan hitta fina babykläder, ffa de minsta storlekarna är väldigt lite använda, köper från strl 56.

Jag berättade på jobbet förra veckan, var supernervös då jag knappt jobbat där ett år och de nog inte trodde jag skulle ha fler barn. Men alla har varit supergulliga (i alla fall inför mig...). Är i v15 och svårt att dölja magen!
  • Redoförnytt
    Y o L o skrev 2016-06-13 15:49:08 följande:

Alla på just mitt kontor vet, berättade redan v 8-9 eftersom jag mådde så dåligt (min chef frågade ju rakt ut då om jag var gravid så då berättade jag).

Ni som vill vänta så länge möjligt, varför vill ni vänta? Är det av rädsla att bli åsidosatt eller liknande, eller vill ni bara ha det privat o för en själva så länge det går?

Jag kommer att vänta för att vara hyfsat säker på att det faktiskt blir ett barn ;)

Men också för att det är privat. Har inte direkt någon nära kontakt med chef/kollegor pga stor åldersskillnad. Ska även börja på ett nytt jobb efter semestern. Så det blir ju spännande att se reaktionen där...
  • mocha8676

Min förra graviditet visste kollegor och chef om pga ivf. Att jag drog till läkarn stup i kvarten, så alla visste från start. Det var så trist tyckte jag. Fick frågan typ en gång i veckan om jag fortfarande var gravid osv, ska det inte synas nu? Och massa andra frågor. Tycker det är mysigt att ingen vet. Blev denna gång gravid direkt via ivf, så lyckades hålla tyst och ingen ifrågasatte varför jag borta ett par gånger. Och jag vill se att det finns något där inne innan någon på jobbet vet. Kub inom kort, väntar på datum :)
  • Y o L o

Ah jobbigt med alla frågor, det förstår jag.

Förstår att du tycker det är mysigt att ha det privat. Det är ju lite kul att gå o ruva utan att någon vet hehe.

Fast på mitt kontor är vi som en stor familj typ så det känns ändå kul att dom redan vet.

mocha8676 skrev 2016-06-13 16:50:00 följande:

Min förra graviditet visste kollegor och chef om pga ivf. Att jag drog till läkarn stup i kvarten, så alla visste från start. Det var så trist tyckte jag. Fick frågan typ en gång i veckan om jag fortfarande var gravid osv, ska det inte synas nu? Och massa andra frågor. Tycker det är mysigt att ingen vet. Blev denna gång gravid direkt via ivf, så lyckades hålla tyst och ingen ifrågasatte varför jag borta ett par gånger. Och jag vill se att det finns något där inne innan någon på jobbet vet. Kub inom kort, väntar på datum :)

• Y o L o

Ok förstår. Jag kommer berätta för resten efter kub på fredag, förutsatt att det går bra :)

Redoförnytt skrev 2016-06-13 16:38:02 följande:

Jag kommer att vänta för att vara hyfsat säker på att det faktiskt blir ett barn ;)

Men också för att det är privat. Har inte direkt någon nära kontakt med chef/kollegor pga stor åldersskillnad. Ska även börja på ett nytt jobb efter semestern. Så det blir ju spännande att se reaktionen där...

• Andan

Vi säger så :)

Mariro skrev 2016-06-13 14:43:03 följande:

Då säger vi att det blev ett missförstånd. Ledsen att du tog så illa vid dig. Klart att ordet ska vara fritt, det är ju vad detta forum är till för :)

Mitt uttalande kan dock inte ha setts som en fingervisning då jag endast refererade till mig själv och inte använde ordet man, men antar att det blir en tolkningsfråga. 

Och är det en känslig fråga för en själv, så kanske den blir ännu mer känslig då någon annan uttalar sig om det, och man tar till sig lite för mycket. Första gången för mig allt det här, och jag är rätt nojjig som person. Men jag är ledsen, igen, och det är klart att det inte ska finnas onödig negativitet här! :)  

• BIX

Jag ska berätta i morgon, då i v. 15. Har lite dåligt samvete för jag fick reda på att jag var gravid i samma veva som jag blev erbjuden en chefsroll med personalansvar på jobbet och jag hade kunnat bespara mina kollegor ännu ett chefsbyte (har varit typ 5 på 2 år så lite känsligt..). Samtidigt fick jag också ett nytt spännande uppdrag hos kund (kör rollerna parallellt) i ett projekt som jag vet jag inte kan jobba fram till leverans i, så det ställer till det för kunden en del. Samtidigt kommer det betyda mycket för mig att ha varit med i det här projektet i..

Så jag har varit lite egoistisk i detta att inte berätta. Rädd att bli åsidosatt, ja. Annars hade jag inte haft samma chans som kvinna i min bransch.
  • BIX
    BIX skrev 2016-06-13 18:29:32 följande:
    Jag ska berätta i morgon, då i v. 15. Har lite dåligt samvete för jag fick reda på att jag var gravid i samma veva som jag blev erbjuden en chefsroll med personalansvar på jobbet och jag hade kunnat bespara mina kollegor ännu ett chefsbyte (har varit typ 5 på 2 år så lite känsligt..). Samtidigt fick jag också ett nytt spännande uppdrag hos kund (kör rollerna parallellt) i ett projekt som jag vet jag inte kan jobba fram till leverans i, så det ställer till det för kunden en del. Samtidigt kommer det betyda mycket för mig att ha varit med i det här projektet i..

Så jag har varit lite egoistisk i detta att inte berätta. Rädd att bli åsidosatt, ja. Annars hade jag inte haft samma chans som kvinna i min bransch.
    Hade ju kunnat berätta med en fång, gått miste om de här möjligheterna och så hade det kunnat skita sig..
Svar på tråden BF December 2016