• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Knyttan
    Emmask skrev 2016-06-13 21:16:38 följande:

Kan du få jobb i framtiden i din stad, om denna arbetsgivare skulle tycka att du har dålig moral och därför "varna" andra för dig? Det är det värsta scenariot jag kan se. Usch vilken jobbig situation.

Ja, jag är inte orolig för att inte kunna få jobb i framtiden. Bor i en storstadsregion med pendlingsavstånd till flera större städer, plus att arbetsmarknaden för min utbildning förmodligen bara kommer att bli bättre och bättre. Få som examineras och stora pensionsavgångar framöver. Så det är jag egentligen inte orolig över.
  • Juliiiiiia93

Hej alla decembermammor!! Nu blir jag kanske lite väl öppen. Men tänkte kolla om det är någon annan här som har underlivspiercing?

Jag har nämligen en "kappa" som gjorde så jävukskt svinont att göra men som jag verkligen gillar..hur måste jag göra på förlossningen? Den växer ju igen på någon timme bara.

Kan förstå att jag förmodligen måste ta bort den och leva med det. Men någon annan här som hört något om det?

Hittar nämligen inget forum för detta :)

• Seaflower
    Juliiiiiia93 skrev 2016-06-13 21:42:15 följande:

Hej alla decembermammor!! Nu blir jag kanske lite väl öppen. Men tänkte kolla om det är någon annan här som har underlivspiercing?

Jag har nämligen en "kappa" som gjorde så jävukskt svinont att göra men som jag verkligen gillar..hur måste jag göra på förlossningen? Den växer ju igen på någon timme bara.

Kan förstå att jag förmodligen måste ta bort den och leva med det. Men någon annan här som hört något om det?

Hittar nämligen inget forum för detta :)

Nu har jag ingen själv, men min kompis hade en piercing där och hon tog ut den. Vet inte detaljerna och om hon satte i den igen efteråt tyvärr..

Växer det verkligen ihop så snabbt?
  • Tess1990
    Y o L o skrev 2016-06-13 19:28:08 följande:

Min dotter hinner bli 2 år o 10 mån när bebisen kommer, tror vi klarar oss utan syskonvagn. Eller vad tror ni andra? Vi har iofs hund o promenerar mycket men dottern gillar att gå!

Våran son kommer också vara runt 2 år och 10 månader när nästa kommer :)

Vi tänker satsa på att bära ergonomiskt, i trikåsjal och sen ringsjal och Tula

Vi har en vagn och passande hårdlift till ifall vi behöver vagn till lilla och en sulky, som storebror kommer använda när inte någon av oss bär honom i Tula Toddler
  • Anonym föräldraledig

Vi kommer ha två år emellan och behöver en syskonvagn. Jag har som krav att kunna ha barnen emot mig när de sitter i vagnen, så nu är jag nere på bara fyra alternativ. Men det är inte det lättaste, det enda positiva är väl att jag vet mer vad jag vill ha och vad som är viktigt för mig den här gången. :)

• Y o L o

Ni satsar på att bära båda två? Den lösningen har jag inte tänkt på. Jag hade ett bärsele till dottern men använde det inte mycket. Tror ju dock att med 2:an skulle det nog vara smidigt, eller en sjal. Tänker när man ska tex lämna stora på förskolan, smidigt att ta den lilla i sele då. Vi har bara 30 meter till förskolan så tänker att det kan bli smidigt.

Tess1990 skrev 2016-06-13 22:25:39 följande:

Vi har en vagn och passande hårdlift till ifall vi behöver vagn till lilla och en sulky, som storebror kommer använda när inte någon av oss bär honom i Tula Toddler

• Tess1990
    Y o L o skrev 2016-06-14 06:42:11 följande:

Ni satsar på att bära båda två? Den lösningen har jag inte tänkt på. Jag hade ett bärsele till dottern men använde det inte mycket. Tror ju dock att med 2:an skulle det nog vara smidigt, eller en sjal. Tänker när man ska tex lämna stora på förskolan, smidigt att ta den lilla i sele då. Vi har bara 30 meter till förskolan så tänker att det kan bli smidigt.

Om vi båda är nånstans ja, vi bär redan nu stora när vi är iväg och handlar eller på loppis (om inte han sitter i kundvagn eller går själv) fast om jag är själv så tar jag oftast sulkyn för jag har svårt att få upp honom på ryggen själv och vågar inte göra de ute än, pappan kan dock göra de själv.

Tänkte ha lilla i trikåsjal och stora antingen i vagn eller bärsele i vinter/vår beroende på vem som bär lilla (inte säkert att jag kan bära stora efter förlossningen, får se hur kroppen mår och känns)
  • BIX
    Tess1990 skrev 2016-06-13 22:25:39 följande:

Jo jag har haft trikåsjal när dottern var en spädis, och sedan Manduca - men hon har mest blivit arg när jag burit henne i den. Nu har vi en mei-tai som vi använder en del och som hon verkar gilla bättre (eller så är det för att hon är större). Hon sover dock alla sina sovpass utomhus i vagnen så skulle inte vilja vara utan den. Men bara för att man har en syskonvagn kanske inte syskonen vill sova i den samtidigt haha :)
  • BIX
    Anonym föräldraledig skrev 2016-06-14 06:29:32 följande:

Vi kommer ha två år emellan och behöver en syskonvagn. Jag har som krav att kunna ha barnen emot mig när de sitter i vagnen, så nu är jag nere på bara fyra alternativ. Men det är inte det lättaste, det enda positiva är väl att jag vet mer vad jag vill ha och vad som är viktigt för mig den här gången. :)

Vilka alternativ har du filtrerat fram då? :)
  • Redoförnytt
    Knyttan skrev 2016-06-13 21:06:00 följande:

Ok jag har dagens dilemma här då. Jag är relativt nyexad lärare i bristämnen (har arbetat som olegitimerad ett par år tidigare innan jag fick första barnet). Nu har jag haft ett vikariat sen årsskiftet. Jag misstänker att jag ej fick förlängt där jag är nu pga. att min närmaste chef fick reda på att jag var gravid. Mkt illamående mm så jag tyckte det var bäst att berätta.

Jag har även "övertalats" på en annan skola att tacka nej till en erbjuden tjänst när det kom fram att jag var med barn. Ville egentligen inte jobba där så det var ok ändå. Idag har jag varit på en annan skola där jag jobbat litegrann tidigare. De söker för ett föräldravikariat fram till i december. Jag har BF 3/12 så jag kommer ju inte kunna jobba ca sista månaden på vikariatet och kommer då sätta både chef och elever lite på pottkanten. Men rektorn jag pratat med sa vid intervjun att jag mer el mindre är förstahandsvalet iom att jag jobbat där innan och de varit nöjda. Evt kan det också bli öppning till anställning senare.

Om jag talar om att jag är gravid är det nog 100% säkert att jag ej får vicket. Om jag inte säger ngt kommer det att bli dålig stämning med chefen i augusti när jag kommer dit med stor mage, och chansen att få jobb där sen blir nog inte heller så stor... Men för mig är nog detta sista chansen att få ett jobb till hösten annars kommer jag antagligen vara arbetslös fram till BF. Jag vill ju jobba! Plus att jag kommer att få bättre FP om jag jobbar några månader till...

Vad säger ni? När ska jag säga att jag är gravid? Nu? När papprena är påskrivna? När skolan börjar i augusti?

Jag är i samma branch och förstår ditt dilemma. Har varit i samma sits lite här.

Jag fick ett vik erbjudet för nästa läsår som jag övervägde. Men fick sedan annat erbjudande om tillsvidare. Vilket jag tackat ja till. Tycker inte man behöver berätta innan rul

Jag skulle inte ta ett terminsvik när jag vet att jsg inte kan göra klart det. Det är hemskt att lämna över till annan med så kort tid kvar till betygsättning. (Om det är aktuellt) Men om det gäller tillsvidare skulle jag inte säga något innan rul. Då det är en säkrare tjänst.

Det är inte okej att nekas tjänst pga graviditet! Könsdiskriminering och kan anmälas till do !!

Hur tänker du göra?
Svar på tråden BF December 2016