• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Y o L o

Min dotter hinner bli 2 år o 10 mån när bebisen kommer, tror vi klarar oss utan syskonvagn. Eller vad tror ni andra? Vi har iofs hund o promenerar mycket men dottern gillar att gå!

BIX skrev 2016-06-13 18:39:50 följande:

Vi behöver också skaffa en syskonvagn, kommer ha nyfödd samt en 20 månaders.. Har en brio go nu som vi är nöjda med, men nu vet jag inte om vi ska sälja av den. Jag tyckte det var så bra att ha babyskydd som passar till vagnen, men tror inte det finns motsvarande i syskonmodell.

Ska ni ha kvar vanlig singelvagn och skaffa en syskonvagn utöver det eller hur tänker ni?

• LyCKa55
    Seaflower skrev 2016-06-13 18:41:51 följande:

Är det några här som ska ta reda på könet då?

Det ska vi!

Och pekpinnar om att "det är väl viktigare att barnet är friskt" undanbedes vänligt, för man väljer ju inte bort barnets hälsa för att få veta könet

Vi tänkte kolla den här gången. Känns som lite fusk på nåt sätt men vill testa på det med. När vi skulle ha sonen kollade vi inte. Var spännande men nu har jag ju testar det och sambon vill kolla
  • Friedan
    Y o L o skrev 2016-06-13 19:28:08 följande:

Min dotter hinner bli 2 år o 10 mån när bebisen kommer, tror vi klarar oss utan syskonvagn. Eller vad tror ni andra? Vi har iofs hund o promenerar mycket men dottern gillar att gå!

Det beror nog på vad ni menar med att gå mycket. Är det gå i en 3-årings tempo med allt vad det innebär av att stanna och undersöka, vända om, stanna till osv så går det absolut utan syskonvagn. Ät det däremot en powerwalk på 5 km som ska genomföras varje dag oavsett väder och humör, ja då behövs vagn. Vi går väldigt mycket, snabbt och oavsett väder. Har haft mina i vagn tills de varit ca 5 år just för att kunna få med dem på dessa typer av promenader.
  • Y o L o

Hehe mer det sista, tänkte att man kan ha ståbräda då? Men kanske ska satsa på en cykelvagn som man även kan ha som vagn.. Ju mer jag tänker på det ju mer känns det som att en syskonvagn behövs.

Friedan skrev 2016-06-13 19:41:00 följande:

Det beror nog på vad ni menar med att gå mycket. Är det gå i en 3-årings tempo med allt vad det innebär av att stanna och undersöka, vända om, stanna till osv så går det absolut utan syskonvagn. Ät det däremot en powerwalk på 5 km som ska genomföras varje dag oavsett väder och humör, ja då behövs vagn. Vi går väldigt mycket, snabbt och oavsett väder. Har haft mina i vagn tills de varit ca 5 år just för att kunna få med dem på dessa typer av promenader.

• Emmask
    Y o L o skrev 2016-06-13 19:45:34 följande:

Hehe mer det sista, tänkte att man kan ha ståbräda då? Men kanske ska satsa på en cykelvagn som man även kan ha som vagn.. Ju mer jag tänker på det ju mer känns det som att en syskonvagn behövs.

Chariot cheetah har vi, enkel. Ska byta till dubbel när syskonet kommer. Superbra vagn och rätt bra pris på xxl.
  • Y o L o

Tack för tipset. Ska kolla upp det sen. Min man är en cykelnörd så vet att han kollat på xxl men jag har inte engagerat mig så mycket tidigare :)

Emmask skrev 2016-06-13 20:27:41 följande:

Chariot cheetah har vi, enkel. Ska byta till dubbel när syskonet kommer. Superbra vagn och rätt bra pris på xxl.

• Michaela94

Sonen kommer oxå vara 2 år o 10 mån när bebis kommer, vi kommer köpa en ståbräda till vår britax smile 2 :)
    Men vi cyklar typ aldrig och rör oss men inte pw :)

• Knyttan
    BIX skrev 2016-06-13 18:29:32 följande:

Jag ska berätta i morgon, då i v. 15. Har lite dåligt samvete för jag fick reda på att jag var gravid i samma veva som jag blev erbjuden en chefsroll med personalansvar på jobbet och jag hade kunnat bespara mina kollegor ännu ett chefsbyte (har varit typ 5 på 2 år så lite känsligt..). Samtidigt fick jag också ett nytt spännande uppdrag hos kund (kör rollerna parallellt) i ett projekt som jag vet jag inte kan jobba fram till leverans i, så det ställer till det för kunden en del. Samtidigt kommer det betyda mycket för mig att ha varit med i det här projektet i..

Så jag har varit lite egoistisk i detta att inte berätta. Rädd att bli åsidosatt, ja. Annars hade jag inte haft samma chans som kvinna i min bransch.

Ok jag har dagens dilemma här då. Jag är relativt nyexad lärare i bristämnen (har arbetat som olegitimerad ett par år tidigare innan jag fick första barnet). Nu har jag haft ett vikariat sen årsskiftet. Jag misstänker att jag ej fick förlängt där jag är nu pga. att min närmaste chef fick reda på att jag var gravid. Mkt illamående mm så jag tyckte det var bäst att berätta.

Jag har även "övertalats" på en annan skola att tacka nej till en erbjuden tjänst när det kom fram att jag var med barn. Ville egentligen inte jobba där så det var ok ändå. Idag har jag varit på en annan skola där jag jobbat litegrann tidigare. De söker för ett föräldravikariat fram till i december. Jag har BF 3/12 så jag kommer ju inte kunna jobba ca sista månaden på vikariatet och kommer då sätta både chef och elever lite på pottkanten. Men rektorn jag pratat med sa vid intervjun att jag mer el mindre är förstahandsvalet iom att jag jobbat där innan och de varit nöjda. Evt kan det också bli öppning till anställning senare.

Om jag talar om att jag är gravid är det nog 100% säkert att jag ej får vicket. Om jag inte säger ngt kommer det att bli dålig stämning med chefen i augusti när jag kommer dit med stor mage, och chansen att få jobb där sen blir nog inte heller så stor... Men för mig är nog detta sista chansen att få ett jobb till hösten annars kommer jag antagligen vara arbetslös fram till BF. Jag vill ju jobba! Plus att jag kommer att få bättre FP om jag jobbar några månader till...

Vad säger ni? När ska jag säga att jag är gravid? Nu? När papprena är påskrivna? När skolan börjar i augusti?
  • Y o L o

Gud va svårt. Och vad förbannad jag blir av att höra hur de håller på mot gravida, usch.

Men jag röstar för att du säger det antingen när papprena är skrivna, eller om du kan ringa om någon månad och berätta då. Det KAN ju va så att du idag inte visste att du var gravid :)

Knyttan skrev 2016-06-13 21:06:00 följande:

Ok jag har dagens dilemma här då. Jag är relativt nyexad lärare i bristämnen (har arbetat som olegitimerad ett par år tidigare innan jag fick första barnet). Nu har jag haft ett vikariat sen årsskiftet. Jag misstänker att jag ej fick förlängt där jag är nu pga. att min närmaste chef fick reda på att jag var gravid. Mkt illamående mm så jag tyckte det var bäst att berätta.

Jag har även "övertalats" på en annan skola att tacka nej till en erbjuden tjänst när det kom fram att jag var med barn. Ville egentligen inte jobba där så det var ok ändå. Idag har jag varit på en annan skola där jag jobbat litegrann tidigare. De söker för ett föräldravikariat fram till i december. Jag har BF 3/12 så jag kommer ju inte kunna jobba ca sista månaden på vikariatet och kommer då sätta både chef och elever lite på pottkanten. Men rektorn jag pratat med sa vid intervjun att jag mer el mindre är förstahandsvalet iom att jag jobbat där innan och de varit nöjda. Evt kan det också bli öppning till anställning senare.

Om jag talar om att jag är gravid är det nog 100% säkert att jag ej får vicket. Om jag inte säger ngt kommer det att bli dålig stämning med chefen i augusti när jag kommer dit med stor mage, och chansen att få jobb där sen blir nog inte heller så stor... Men för mig är nog detta sista chansen att få ett jobb till hösten annars kommer jag antagligen vara arbetslös fram till BF. Jag vill ju jobba! Plus att jag kommer att få bättre FP om jag jobbar några månader till...

Vad säger ni? När ska jag säga att jag är gravid? Nu? När papprena är påskrivna? När skolan börjar i augusti?

• Emmask
    Knyttan skrev 2016-06-13 21:06:00 följande:

Kan du få jobb i framtiden i din stad, om denna arbetsgivare skulle tycka att du har dålig moral och därför "varna" andra för dig? Det är det värsta scenariot jag kan se. Usch vilken jobbig situation.
Svar på tråden BF December 2016