• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Mariro
    Andan skrev 2016-06-13 13:40:01 följande:

Jag har redan koll på vilken vagn jag vill ha ;) britax go. Tänkte som vid min förra grav beställa den efter rul. Alla återförsäljare har i proncip returrätt vid ev missfall. Jag tror inte att man kan bli mer ledsen vid ett ev sent missfall bara för att man köpt en vagn eller några klädesplagg.

Min son är nu 3 år, han vägde 3560g och hade 50 ett par dagar innan det var dax för 56. Så jag köper 56 som minst, men inte mkt 56 då 56 blev för litet väldigt fort. Denna gången blir det mkt att ärva, men självklart köpa några nya fina speciella plagg :)

BF 21 december :)

Tack för fingervisningen om hur "man" kan känna. Mina bekanta var nog inte "bara" ledsna när de kom hem utan barn från BB, och behövde ta itu med allt de hade köpt. Så jag skulle nog inte uttala mig på det viset, alla gör på det sätt som känns rätt för dem :)  
  • Mariro
    olw24311 skrev 2016-06-13 13:35:59 följande:
    Varning för att vänta för länge med barnvagn. Min första hade en leveranstid på 16 veckor. Vill man ha en speciell modell i viss färg kan det vara bra att kolla sånt. Sen byts årsmodeller i september/oktober och det kan också fördröja leverans.
    bells123 skrev 2016-06-13 12:57:58 följande:

Hur går de för alla? Har ni börjat kolla kläder, barnvagn och sånt där? Jag har kollat runt och hittat en barnvagn jag tror passar oss, som att vi bor på landet så behöver den kunna klara av lite terräng. Kläder till barn är ju en hel djungel, vilken storlek ska man köpa? 44 är de minsta, kommer den verkligen vara så liten? Eller så köper man massa strl 50 kläder och ut kommer en unge som direkt behöver 56? :P 

Själv behöver jag inte så mycket. Har syskonvagn med liggdel och tror att den liggdelen även passar på enkelvagnen vi har då de är av samma modell. Ska bara hitta alla delar vi fick med vid köp.

Angående kläder så skulle jag skippa strl 44. Köp några få saker i 50. De växer grymt fort i början. Tror mina hade 50 i någon vecka bara. Men då kom de ut vägandes 4.2 resp 4.1 kg. Hellre lite stora kläder från början än att de inte hinner användas
    Tack för tips, ska ha det i åtanke! :)
  • mocha8676

Det kliar verkligen i "shoppingfingrarna". Men jag ska vänta tills efter rul. Hoppas då på att få veta vilket kön bebisen har. Är det en pojk behövs lite nytt i varje storlek, men är det en flicka har vi allt sen innan. Men några plagg köps nog ändå. Vår dotter var 52 lång och vägde 3600 när hon föddes. Tror vi använde oss av stl 50 i tre veckor.

Vagn har vi en väldigt bra sen innan. Emmaljunga super Viking. Men vi måste köpa syskonvagn.. Tänkte nog kolla och ev beställa kort efter rul.

• Andan

Fingervisningen? Verkligen INTE menat så.

Måste vi kvinnor ta allt som kritik? Kan vi inte bara vara trevliga mot varandra? låta ordet vara fritt. Hur du såg på det hela tog jag inte alls som en fingervisning över huvud taget. Läste bara en annan kvinnas känslor inför att köpa vagn mm innan bebis kommit. Vilket vi känner olika inför. Tänkte att det är intressant att veta att vi tänker olika och att det inte finns rätt eller fel.

Men jag lovar ska inte berätta hur jag känner, det ska inte hända igen.

Så tråkigt när allt vänds och vrids till negativt. :(

Mariro skrev 2016-06-13 14:01:36 följande:

Tack för fingervisningen om hur "man" kan känna. Mina bekanta var nog inte "bara" ledsna när de kom hem utan barn från BB, och behövde ta itu med allt de hade köpt. Så jag skulle nog inte uttala mig på det viset, alla gör på det sätt som känns rätt för dem :)  

• Mariro
    Andan skrev 2016-06-13 14:20:37 följande:

Fingervisningen? Verkligen INTE menat så.

Måste vi kvinnor ta allt som kritik? Kan vi inte bara vara trevliga mot varandra? låta ordet vara fritt. Hur du såg på det hela tog jag inte alls som en fingervisning över huvud taget. Läste bara en annan kvinnas känslor inför att köpa vagn mm innan bebis kommit. Vilket vi känner olika inför. Tänkte att det är intressant att veta att vi tänker olika och att det inte finns rätt eller fel.

Men jag lovar ska inte berätta hur jag känner, det ska inte hända igen.

Så tråkigt när allt vänds och vrids till negativt. :(

Då säger vi att det blev ett missförstånd. Ledsen att du tog så illa vid dig. Klart att ordet ska vara fritt, det är ju vad detta forum är till för :)

Mitt uttalande kan dock inte ha setts som en fingervisning då jag endast refererade till mig själv och inte använde ordet man, men antar att det blir en tolkningsfråga. 

Och är det en känslig fråga för en själv, så kanske den blir ännu mer känslig då någon annan uttalar sig om det, och man tar till sig lite för mycket. Första gången för mig allt det här, och jag är rätt nojjig som person. Men jag är ledsen, igen, och det är klart att det inte ska finnas onödig negativitet här! :)  
  • Tvåbarnsmamman79
    Michaela94 skrev 2016-06-13 13:58:53 följande:

Min son vägde 4440 gr och var 52 cm lång, vi hade strl 50 i 3 veckor :)

Mina var ju nästan 4 hg större de kanske hade kraftigare benstomme el något :).
  • Y o L o

Jag var ju helt säker på att jag inte skulle ha fler än ett barn så jag har gett bort o sålt allt :( vagnen, brio go, håller än så den har jag iaf, och skötbord o spjälsäng. Kommer inte börja köpa mer förrän efter rul tror jag.

• Redoförnytt

Pepprar på med frågor så det händer något.. ;D

När kommer ni berätta på era arbeten?

Jag kommer nog berätta efter semestern när jag gjort RUL och är i ca v20. Då kommer det ju antagligen börja synas också.

• Fian88
    Redoförnytt skrev 2016-06-13 15:32:17 följande:

Jag kommer nog berätta efter semestern när jag gjort RUL och är i ca v20. Då kommer det ju antagligen börja synas också.

Fick berätta för min närmsta chef redan i v 5, gick typ inte att undvika. Nu tror jag de flesta vet:)
  • mocha8676
    Redoförnytt skrev 2016-06-13 15:32:17 följande:

Jag kommer vänta så länge ja kan. Tills det inte går att dölja :) hoppas verkligen jag kan vänta tills efter rul.
Svar på tråden BF December 2016