• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Knyttan
    Seaflower skrev 2016-06-27 09:59:54 följande:

Godmorgon!

Jag håller på att gå under här.. Jag är sååå sugen på ostbricka och tapas, och för att inte tala om kallrökt lax...

Parmaskinka och salami är väl okej om man fryser i minst tre dagar?

Laxen går väl inte att göra något åt antar jag.. Jag har en laxpaj som jag kan göra, och då blir den kallröka laxen tillagad, men det blir ju å andra sidan inte samma sak

Sen funderar jag på brieost. Om jag lägger en brieostbit i en sån där brödskål (vad de nu heter) och sedan en klick marmelad och in i ugnen så osten bubblar, då borde väl det vara okej?? 

Och samma med getost, om man gör en getosttoast och in i ugnen så att den smälter?

Listeria som är risken både med salami, parmaskinka, desertostar, rökt lax osv dör inte av nedfrysning, det är endast upphettning till över 70 grader som gäller. Frysa laxen hjälper inte alls... Däremot dör toxoplasma som också kan finnas i rått kött av nedfrysning. Men jag har ätit salami o tex påläggsskinka ändå, om man väljer nyförpackade varor och undviker de sommär nära bäst före datum så är risken minimal.

Jag har gjort olika pastasåser med grönmögelost tex när suget sätter in. Så getost mm som varit i ugnen är ok! Laxpaj har jag också gjort, inte riktigt samma men gott iaf. Tänk på att det är just vaccumförpackningen som är problemet, om fisken är nyrökt är det ok. Speciellt om det är varmrökt lax. Kanske något fiskrökeri som utflyktsmål på semestern? :D
  • Knyttan

Jag har också haft lite svårt att ta in att det ska bli en bebis av det här som flera av er andra! Haha, knasigt, käns som om det borde bli ner självklart andra gången, men för mig är det tvärt om. Kanske för att jag inte haft så mycket tid att fokusera på graviditeten denna gången...

Nu de senaste dagarna har jag börjat känna lite tydligare rörelser iaf, mest som tryck åt olika håll långt nere i magen. Hoppas det ska bli lite mer konkret för mig efter rul som är nästa vecka!

Har ändå köpt några små saker till bebisen, för att det ska bli lite mer verkligt: en leksak, en body och sedan en liten lurvig jacka på polarns rea. Är en riktig rea-räv och har svårt att motstå röda lappar, haha!

• Miaairam
    Knyttan skrev 2016-06-28 06:01:40 följande:

Jag har också haft lite svårt att ta in att det ska bli en bebis av det här som flera av er andra! Haha, knasigt, käns som om det borde bli ner självklart andra gången, men för mig är det tvärt om. Kanske för att jag inte haft så mycket tid att fokusera på graviditeten denna gången...

Nu de senaste dagarna har jag börjat känna lite tydligare rörelser iaf, mest som tryck åt olika håll långt nere i magen. Hoppas det ska bli lite mer konkret för mig efter rul som är nästa vecka!

Har ändå köpt några små saker till bebisen, för att det ska bli lite mer verkligt: en leksak, en body och sedan en liten lurvig jacka på polarns rea. Är en riktig rea-räv och har svårt att motstå röda lappar, haha!

Tycker också det känns mer overkligt denna gång. Med första lästa jag gravidtidningar, kö de mig allmänt gravid, tittade på vagn osv. Nu har vi det mesta som vi behöver och jag tycker inte att jag har tid med alla tidningar och appar... Men idag påbörjar vi nya barnrummet, så kanske känns det verkligare efter det!
  • Y o L o

Där satte du nog huvudet på spiken för min del. Precis som du säger, förra gången läste jag tidningar, gick o klämde på kläder o saker i butiker osv. Nu går bara tiden utan allt det där.

Miaairam skrev 2016-06-28 08:30:06 följande:

Tycker också det känns mer overkligt denna gång. Med första lästa jag gravidtidningar, kö de mig allmänt gravid, tittade på vagn osv. Nu har vi det mesta som vi behöver och jag tycker inte att jag har tid med alla tidningar och appar... Men idag påbörjar vi nya barnrummet, så kanske känns det verkligare efter det!

• BIX
    Y o L o skrev 2016-06-28 10:01:43 följande:

Där satte du nog huvudet på spiken för min del. Precis som du säger, förra gången läste jag tidningar, gick o klämde på kläder o saker i butiker osv. Nu går bara tiden utan allt det där.

Jag håller också med. Första graviditeten var jag så akut medveten om att jag var gravid - hela tiden. Jag tror inte det gick mer än högst 10 minuter i sträck på 9 månader utan att jag tänkte på att jag var gravid. Nu under andra graviditeten är det lite annorlunda. Skönt på ett sätt, lite tråkigt på ett annat.
  • BIX

Jag kämpar fortfarande en del med tröttheten. Frampå eftermiddagen måste jag sitta och nypa mig och ruska på huvudet för att inte somna i möten, ändå händer det att ögonen rullar upp sådär i ögonhålorna som när man ska somna ni vet! Jobbigt och väldigt väldigt pinsamt.

Nu har jag dock kommit på att om jag äter ett par eller tre bitar choklad någon timme efter lunch höjs blodsockret så pass att jag kan fungera normalt igen. Inte mig emot hehe :)

• mocha8676
    BIX skrev 2016-06-28 14:08:09 följande:

Jag kämpar fortfarande en del med tröttheten. Frampå eftermiddagen måste jag sitta och nypa mig och ruska på huvudet för att inte somna i möten, ändå händer det att ögonen rullar upp sådär i ögonhålorna som när man ska somna ni vet! Jobbigt och väldigt väldigt pinsamt.

Nu har jag dock kommit på att om jag äter ett par eller tre bitar choklad någon timme efter lunch höjs blodsockret så pass att jag kan fungera normalt igen. Inte mig emot hehe :)

Så trött var jag under första graviditeten. Var tvungen att lägga mig i vilorummet och sova på alla raster, även de korta. Fick ibland ta lunchrast kl 10.30 för att jag i stort sätt somnade sittandes framför datorn. Denna graviditet har jag varit trött, men absolut inte i närheten. På mina lediga dagar sover jag med lillan två timmar mitt på dagen :)

Sen det där med att tänka på graviditeten. Var som du första gången och tänkte på det ca var tionde minut genom hela graviditeten. Denna gången är helt annorlunda. Dels för att jag knappt känner av den. Sen också för att jag har så fullt upp. Skönt tycker jag då det känns som om jag skulle vara i vecka 10 och inte 15, så tiden går så mycket snabbare.
  • LyCKa55
    Y o L o skrev 2016-06-27 21:35:34 följande:

Skönt att höra!

Ja hjälp att man ska ha en liten igen, kommer MSN ihåg hur man gjorde :) som du säger, van vid 2-åring nu ju. Har ni berättat eller pratat om det med 2-åringen? Jag har inte sagt något, antagligen för att jsg själv har svårt att ta in det.

Jo jag har berättat för länge sen. Men han förstår inte. Han kan säga det ibland men det märks att han inte förstår. Så det gör liksom inget att säga. Var så jag kände
  • Cossi

Bix: Jag känner igen mig precis, för mig blev tröttheten värre när illamåendet blev bättre v12-13. Vilar varje dag efter jobbet sen choklad för att klara resten av kvällen .

Är det någon annan som har besvär med åderbråck i underlivet? Fick det förra graviditeten, efter förlossningen gick det tillbaka men nu åter. Man känner sig som en babian ( förlåt den otäcka liknelsen...) och det kan ömma förfärligt, både att stå och sitta. Ligga fungerar inte på jobbet dagtid, det var det tips min bm hade. Någon annan med goda råd? Har beställt höga stödstrumpor då jag även har åderbråck en bit upp på ena låret....jag blir väldigt sexig denna sommaren känner jag haha!

• BIX
    Cossi skrev 2016-06-28 19:02:21 följande:

Bix: Jag känner igen mig precis, för mig blev tröttheten värre när illamåendet blev bättre v12-13. Vilar varje dag efter jobbet sen choklad för att klara resten av kvällen .

Är det någon annan som har besvär med åderbråck i underlivet? Fick det förra graviditeten, efter förlossningen gick det tillbaka men nu åter. Man känner sig som en babian ( förlåt den otäcka liknelsen...) och det kan ömma förfärligt, både att stå och sitta. Ligga fungerar inte på jobbet dagtid, det var det tips min bm hade. Någon annan med goda råd? Har beställt höga stödstrumpor då jag även har åderbråck en bit upp på ena låret....jag blir väldigt sexig denna sommaren känner jag haha!

Jag har i alla fall sluppit illamåendet. Låter jobbigt med åderbråcken, finns det inget att göra åt det? Ligga ner och jobba, det skulle vara något :D Föreslog bm det? Undrar hur många arbetsplatser det funkar på!?
Svar på tråden BF December 2016