Seaflower skrev 2016-06-27 09:59:54 följande:
Godmorgon!
Jag håller på att gå under här.. Jag är sååå sugen på ostbricka och tapas, och för att inte tala om kallrökt lax...
Parmaskinka och salami är väl okej om man fryser i minst tre dagar?
Laxen går väl inte att göra något åt antar jag.. Jag har en laxpaj som jag kan göra, och då blir den kallröka laxen tillagad, men det blir ju å andra sidan inte samma sak
Sen funderar jag på brieost. Om jag lägger en brieostbit i en sån där brödskål (vad de nu heter) och sedan en klick marmelad och in i ugnen så osten bubblar, då borde väl det vara okej??
Och samma med getost, om man gör en getosttoast och in i ugnen så att den smälter?
Listeria som är risken både med salami, parmaskinka, desertostar, rökt lax osv dör inte av nedfrysning, det är endast upphettning till över 70 grader som gäller. Frysa laxen hjälper inte alls... Däremot dör toxoplasma som också kan finnas i rått kött av nedfrysning. Men jag har ätit salami o tex påläggsskinka ändå, om man väljer nyförpackade varor och undviker de sommär nära bäst före datum så är risken minimal.
Jag har gjort olika pastasåser med grönmögelost tex när suget sätter in. Så getost mm som varit i ugnen är ok! Laxpaj har jag också gjort, inte riktigt samma men gott iaf. Tänk på att det är just vaccumförpackningen som är problemet, om fisken är nyrökt är det ok. Speciellt om det är varmrökt lax. Kanske något fiskrökeri som utflyktsmål på semestern? :D