• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Friedan
    Y o L o skrev 2016-06-28 22:34:23 följande:

Om ni promenerar en längre stund (tex idag 75min) får ni ont i ryggen o höfter då? Jag blev helt slut i både rygg o höfter samt även ganska trött i fötterna o benen.

Frågar pga att jag börjar tro att jag kommer få foglossning igen och undrar då om typ Alla blir trötta i rygg o höfter eller om det är kopplat till den förbannade foglossningen.

Jag är gravid för femte gången och har aldrig haft foglossning. Ont i rygg och höfter däremot och att gå 75 min skulle mörda mig just nu! Så nog kan man ha ont även utan foglossning, tyvärr.
  • LyCKa55

Fick nyss reda på att jag har urinvägsinfektion...jippie! Började med pillren med en gång.

Det skumma är att jag gjorde ett test för det på mödravårdscentralen men fick aldrig nåt svar. Sen va jag hos läkare av annan anledning o frågade om vi kunde kolla utan att nämna att jag testat för ca 5veckor sen(då ). Och så hade jag det.

Jag undrar om de missat att meddela mig det från MVC. De gjorde de nämligen med mitt levaxinprov som visade att jag behövde öka medicinerinen. Asdåligt.

Ska ringa imorgon o kolla. O har de svar på att jag då hade UVI så kommer de veta att de lever när jag talar om vad jag tycker. Såå dåligt över huvudtaget!

• BIX
    LyCKa55 skrev 2016-06-29 18:57:29 följande:

Fick nyss reda på att jag har urinvägsinfektion...jippie! Började med pillren med en gång.

Det skumma är att jag gjorde ett test för det på mödravårdscentralen men fick aldrig nåt svar. Sen va jag hos läkare av annan anledning o frågade om vi kunde kolla utan att nämna att jag testat för ca 5veckor sen(då ). Och så hade jag det.

Jag undrar om de missat att meddela mig det från MVC. De gjorde de nämligen med mitt levaxinprov som visade att jag behövde öka medicinerinen. Asdåligt.

Ska ringa imorgon o kolla. O har de svar på att jag då hade UVI så kommer de veta att de lever när jag talar om vad jag tycker. Såå dåligt över huvudtaget!

Uj det var dåligt, ger väl inget större förtroende för din mvc... Du måste se till att de tar en odling för att kolla om du har gbs (grupp b-streptokocker), men det har du kanske koll på/redan gjort?
  • Mariro
    LyCKa55 skrev 2016-06-29 18:57:29 följande:

Helt otroligt om de har missat att meddela dig. Jag menar, det finns ju en risk för att det blir riktigt farligt om det går upp i njurarna! Hoppas att penicillinet hjälper snabbt! Men har du känt av symptom under tiden eller är det en symptomfri UVI?
  • LyCKa55
    BIX skrev 2016-06-30 06:52:46 följande:

Uj det var dåligt, ger väl inget större förtroende för din mvc... Du måste se till att de tar en odling för att kolla om du har gbs (grupp b-streptokocker), men det har du kanske koll på/redan gjort?

Pratade med dem nu o jag hade inget sist. Och detta var en mild infektion men det va det dem kallar GBS tyvärr. Dock är det ju nåt man kan ta hand om men måste veta vid förlossningen. Så jag är väldigt glad att jag bad läkaren ta ett prov när jag ändå va där.

Ska ta ett uppföljningsprov ungefär vid RUL på MVC o se att det är borta efter kuren.
  • LyCKa55
    Mariro skrev 2016-06-30 07:14:42 följande:

Helt otroligt om de har missat att meddela dig. Jag menar, det finns ju en risk för att det blir riktigt farligt om det går upp i njurarna! Hoppas att penicillinet hjälper snabbt! Men har du känt av symptom under tiden eller är det en symptomfri UVI?

Det va en mild infektion som tydligen va GBS som jag skrev här innan. Jag har haft en obehagskänsla i magen o ibland när jag gått på toa men det har inte svidit. Så jag skulle nästan säga att det va symtomfritt. Trodde ju vid första provet i v.11 att jag hade det men tydligen inte så det satt nog mest i mitt huvud. Men känslan va ju rätt andra gången. Så man ska tro på sig själv o sin intuition.
  • Mariro
    LyCKa55 skrev 2016-06-30 08:24:08 följande:
    Det va en mild infektion som tydligen va GBS som jag skrev här innan. Jag har haft en obehagskänsla i magen o ibland när jag gått på toa men det har inte svidit. Så jag skulle nästan säga att det va symtomfritt. Trodde ju vid första provet i v.11 att jag hade det men tydligen inte så det satt nog mest i mitt huvud. Men känslan va ju rätt andra gången. Så man ska tro på sig själv o sin intuition.
    Ja, det ska man verkligen! Speciellt med den svenska sjukvården där man verkligen måste stå på sig och tjata sig till ett prov/odling. Lycka till nu! :)
  • Mariro

Har någon börjat tänka på föräldraledighet och så? Jag är helt ny inom det så det känns som en jättedjungel! Har sett att det finns en funktion där man kan fylla i och få ut ungefärligt belopp, men det är ändå många frågor som kvarstår:

typ, när får man moderskapsintyget som man måste skicka in till FK?

Eller kan man göra ändringar i sin ansökan om man under föräldraledigheten inser att man vill göra annorlunda?

Och har man fortfarande rätt till semester från sitt vanliga jobb, så att man slipper ta ut det i föräldradagar?

När hade ni tänkt fylla i och skicka in allt det där?

• Andan

Moderskapsintyget har jag för mig att man får ifrån bm i vecka 20...

Semesterhar du rätt att plocka ut som du vill pch när du vill.

Innan ditt barn fyller 1 år får du ta ut så få dagar alt inga alls. Men då barnet är 1 år måste man ta it minst 5 dagar i veckan.

Sist jag var f-ledig så ansökte jag om dagar veckan innan bara, kan inte komma ihåg att man måste "berätta hur man tänkt" innan man fått barn.

Men visst är det en djungel, och regler hinner säkert ändras mellan syskon!

Mariro skrev 2016-06-30 10:44:12 följande:

Har någon börjat tänka på föräldraledighet och så? Jag är helt ny inom det så det känns som en jättedjungel! Har sett att det finns en funktion där man kan fylla i och få ut ungefärligt belopp, men det är ändå många frågor som kvarstår:

Eller kan man göra ändringar i sin ansökan om man under föräldraledigheten inser att man vill göra annorlunda?

Och har man fortfarande rätt till semester från sitt vanliga jobb, så att man slipper ta ut det i föräldradagar?

• Y o L o

Jag längtar till den haha! Mer än så har jag inte tänkt. Har ju ett barn så alla uppgifter om arbetsgivare o inkomst mm finns ju redan hos f-kassan.

Mariro skrev 2016-06-30 10:44:12 följande:

Svar på tråden BF December 2016