• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Tvåbarnsmamman79
    Miaairam skrev 2016-07-01 00:43:19 följande:
    Det beror på vilket kollektivavtal man går på. I vissa avtal ersätter AFA och i andra arbetsgivaren. Längden för hur många månader man får fp-tillägg varierar också mellan olika avtal.
    Inom Handels var det så för ngt år sedan iaf.
  • Miaairam

Jag hoppas kunna jobba till mitten av november (BF 3 december). Sedan tänker jag mig föräldraledigt + semester fram till aug, med så få dagar fp som möjligt, har inte räknat klart på vad som är rimligt ännu... Och sedan får pappan vara hemma aug till aug förhoppningsvis om dagarna räcker. Med förra barnet var jag hemma längst, så nu är det läge att skifta.

• Friedan

Jag räknar med att jobba november ut (bf 22/12) och sen tar jag semester hela december. Känns lyxigt att jag haft möjlighet att spara på mig och tycker att det passar bra att ta ut nu. Alla mina äldre går i skolan och tar sig hem och dit själva så det kommer verkligen bara bli att ligga hemma på soffan hoppas jag!

• Mariro
    Emmask skrev 2016-06-30 23:04:14 följande:

Kul att kunna hjälpa! Tänk dig föräldraförsäkringsystemet som en muterad schweizisk armékniv som utvecklats utifrån principen "jo men det kan vi väl lägga till" istället för "ja, men vad händer med användarvänligheten och begripligheten för vanligt folk?". Generellt kan man säga att vi förra gången tänkte dela rakt av, och det gjorde vi, medan vi denna gång delar lika men mycket mer anpassat efter våra behov som par/familj. Ingen av oss är särskilt sugen på att vara hemma med en tremånaders, men båda med en åttamånaders, alltså delar vi denna gången inte bara lika i tid utan också i "nöje". Om arbetsgivaren tillåter blir det långa perioder då vi jobbar halva veckorna var. Men det är tyvärr få jobb som är så flexibla som mitt.

Haha, det kan jag verkligen hålla med om. Det är så mycket frihet (vilket i teorin är bra), men när det kommer till förståelsen... ja, då är det bra att sånna här forum finns.
  • mocha8676

Jag har bf 24/12 och kan inte bestämma mig om jag ska jobba fram till två veckor innan bf. Sist jobbade jag fram till en vecka innan bf. Gick bra, men kände mig orolig över att vattnet skulle gå på jobbet. Hon föddes på bf.

Tar nog ut föräldradagar på dottern fram tills tvåan kommer. Men då blir det ju full rulle hemma, ingen vila.. Får se hur jag gör! Kommer troligtvis va hemma i 10 månader. Sen tar mannen över. Dottern har inte börjat förskola än, hon ska börja vid 17 månaders ålder, vilket känns lite onödigt att köra heltid för henne då jag ett par månader senare går hem igen..

Någon pratade om lägstadagar. Vet att man var tvungen att ha tagit ut ett visst antal vanliga, 180st om jag inte minns fel innan man kan använde dom lägsta..

• Ledilnaan

Jag kommer bara jobba oktober ut, om jag orkar så länge. Sen får jag, i mitt jobb, inte jobba längre.
    Jag kommer ta det mesta av föräldrarledigheten, har gjort så de andra tre gångerna också. Jag älskar att vara hemma med en liten knodd, medan min man inte är så förtjust i det första året. Vi gör det som vi tycker passar oss bäst.
    Sen kommer jag förmodligen börja jobba mina helger och kvällar efter nästa sommar, när lillen är runt 8-9 mån, så att man kan dryga ut föräldrardagarna lite.

Var hos BM idag, hon mätte magen, klämde lite och kom fram till att han ligger på tvären just nu , sen lyssnade vi på lite hjärtljud, så mysigt!

Min första semesterdag idag, njuter!

• LyCKa55
    Ledilnaan skrev 2016-07-01 13:30:38 följande:

Jag kommer bara jobba oktober ut, om jag orkar så länge. Sen får jag, i mitt jobb, inte jobba längre.

Jag kommer ta det mesta av föräldrarledigheten, har gjort så de andra tre gångerna också. Jag älskar att vara hemma med en liten knodd, medan min man inte är så förtjust i det första året. Vi gör det som vi tycker passar oss bäst.

Sen kommer jag förmodligen börja jobba mina helger och kvällar efter nästa sommar, när lillen är runt 8-9 mån, så att man kan dryga ut föräldrardagarna lite.

Var hos BM idag, hon mätte magen, klämde lite och kom fram till att han ligger på tvären just nu , sen lyssnade vi på lite hjärtljud, så mysigt!

Vilken vecka är du i? Tänkte just att de kollar hjärtljud o känner på magen. Jag har BF i början av dec o borde va en av dem som är längst gångna o jag ska inte på nån sån kontroll förrän i v.25 tror jag. Nu är nästa RUL om två veckor.
  • mocha8676
    Ledilnaan skrev 2016-07-01 13:30:38 följande:

Kul med kontroll! Har du vart på vul och vet om kön?? Längtat så efter mitt vul 29/7!
  • Pimpinellan

Vågar mig nog in här nu efter att ha sett en levande bebis på UL i onsdags!! Glad Först nu kan jag säga att jag är gravid. Men min historik av 10 års försök, oändliga IVF.er och ED och flera missfall har det inte varit givet att komma ända hit. Inte följt tråden, men får väl läsa ikapp litegrann vart efter.

B.f 2/12 och det blir säkerligen tidigare, men platsar väl ändå hoppas jag. Flört 

• Ledilnaan
    LyCKa55 skrev 2016-07-01 13:53:58 följande:
    Vilken vecka är du i? Tänkte just att de kollar hjärtljud o känner på magen. Jag har BF i början av dec o borde va en av dem som är längst gångna o jag ska inte på nån sån kontroll förrän i v.25 tror jag. Nu är nästa RUL om två veckor.
    Jag är i v15, fick höra hjärtljuden i v12 första gången.
    Min BM är kanon med det, har alltid fått höra hjärtljuden tidigt och hon känner tidigt på magen, mycket för att jag ska bli lugn.
    Ska på RUL 3 aug.
    mocha8676 skrev 2016-07-01 15:07:27 följande:
    Kul med kontroll! Har du vart på vul och vet om kön?? Längtat så efter mitt vul 29/7!
    RUL är 3 aug och då ska vi ta reda på könet. Har 3 pojkar sen innan och har inte tagit reda på könet med nån av dem, men känner att denna gången ska vi ta reda på det, mycket för min skull, så slipper jag gå och fundera på om det är en till kille eller en tjej. Spelar ingen roll vad det blir, men en liten förhoppning har man såklart.

Svar på tråden BF December 2016