• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Tvåbarnsmamman79
    Friedan skrev 2016-06-30 17:05:01 följande:
    Tack för förklaringen! Då kommer vi inte heller ta dubbelt, det är guld värt att ha sparat dagar tills de blir lite äldre också.
    Vi planerar att sambon är hemma i ca 2-2,5 månad i början alltså tar vi dubbeldagarna. Eftersom jag kommer att snittas och inte får lyfta tungt på 6-8 v typ så är det skönt att ha honom hemma och hjälpa mig.
  • Tvåbarnsmamman79
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-06-30 17:39:31 följande:
    Vi planerar att sambon är hemma i ca 2-2,5 månad i början alltså tar vi dubbeldagarna. Eftersom jag kommer att snittas och inte får lyfta tungt på 6-8 v typ så är det skönt att ha honom hemma och hjälpa mig.
    Ja alltså först tar han ju såklart de 10 pappadagarna efter förlossningen :).
  • Y o L o

Har ni som väntar första barnet kollat era avtal på jobbet? Jag som tjänsteman fick 10% av min lön första 6 månaderna. Jag var den första på mitt jobb som sa till om detta, ingen annan hade vetat om att det fanns ens, knappt ens hon som gjorde lönerna. Så värt för er att kolla upp sånt!!

• Y o L o

Jag tänker tvärt om, vi kommer ju ha längst kötid då barnet hinner bli 1,8 till hösten 2018!

MP88 skrev 2016-06-30 17:02:20 följande:

Lite komiskt, satt på jobb idag och tänkte att jag måste skriva i gruppen BF December på familjeliv om föräldraledigheten när jag kommer hem. Det är verkligen nått jag tänkt på den senaste tiden och det jag mest tänker på är att man vill ju vara hemma så länge som det bara går - min dröm är att bebis ska vara hemma till Augusti 2018 men min sambo är inte riktigt av samma tycke. Jag jobba själv på förskola så jag vet hur pyttiga barnen är när dom börjar tidigt på förskolan. Jag känner ju rent spontant att decemberbarn är dom som har det svårast att få en plats på en förskola - i kommunen jag bor finns det intagningar i augusti och begränsat med platser i januari, då brukar det finnas på de förskolorna som inte är de bästa. I Januari vill jag absolut inte lämna, då är vårt lilla plutt precis ett år fyllda och det är enligt mig på tok förtidigt. Sen kan det ju hända att det finns plats på någon mindre bra förskola i april/maj men då känns det "onödigt" att lämna för då hinner jag pyret bara börja innan det nästan är dags för sommarlov. I kommunen är där nästan bara privata förskolor vilket betyder att man som förälder kan välja och vraka, men såklart försvinner platserna på de bästa förskolorna direkt. Det är minsann lite illa att jobba i samma kommun som man bor i, jag vet ju precis vilka förskolor som är väldigt bra och mindre bra och jag själv jobbar ju såklart på en som är väldigt bra ;) 

Hur som helst, vidare... Det var mycket bra läsning här uppe i tråden, jag hade ingen aning om att man var tvungen till att ta ut 5 dagar i veckan efter ett år. Kan man då ta både lägsta dagar och högsta dagar eller måste man ta fem högstadagar? Jag och sambon har tänkt att jag ska ta så många lägsta dagar så möjligt eftersom att jag tjänar mindre än honom, så vi "förlorar" mer på att han tar lägsta dagarna. Vår tanke är också att jag ska plocka ut 2-3 dagar i veckan första året och sen spara fler dagar till honom då vi förlorar mer pengar när han är hemma, så då kan han plocka fler dagar i veckan. Sen är vår tanke också att under våren när pyret är 1 år och 3 månader så kan mormor/morfar och farmor/farfar passa en dag i veckan var, min mamma är ledig onsdagar och min sambos mamma är ledig fredagar och jag vet att dom gärna kommer passa det lilla pyret. Våra föräldrar är relativt unga för att bli mor/far-föräldrar så dom kommer jobba många år till innan pensionen hägrar. Dessutom kommer vår lilla plutt vara enda barnbarnet för min sambos föräldrar då min sambo är ensambarn. Jag har två syskon som har barn, men mina syskon har båda flyttat utomlands så jag får ensamrätt på mormor och morfar här hemma i Sverige. Hursomhelst, när mormor och farmor passar lillen så kan min sambo jobba de dagarna, han har ett jobb där ingen kommer ersätta honom så han kan komma och gå som han vill - Perfekt! Så med detta pusslade hoppas jag att vi kan stanna hem tills Augusti 2018, vilken dröm det hade varit! :) 

Det blev en hel roman detta känner jag, men det är många tankar och funderingar. En annan snabb liten fundering bara, hur länge hade ni tänkt jobba? Jag har funderingar på att ta ut tre veckors semester innan bebis kommer, jag vill ju inte slösa på föräldradagarna, dock är jag osäker på om jag i mitt jobb kan jobba till v 37, men det får framtiden avgöra tänker jag!

• Mariro
    Emmask skrev 2016-06-30 16:02:09 följande:

Jag kände lika inför mitt första. Du har fått bra svar. Mina spontana råd: Grovplanera och ändra allt eftersom era behov ändras och i den grad arbetsgivaren tillåter. Ta ut så få dagar i veckan ni har råd med, eftersom ni efter barnets ettårsdag måste ta ut fem dagar i v för att inte tappa er sgi. Dagarna ryker på så vis snabbt efter ett år. Så här o efterhand önskar jag att vi använt sparpengar och sparat ännu fler föräldradagar första året, för att betala igen efter ettårsdagen. Jag och mina vänner med barn har alla ok löner och ingen har behövt ta ut mer än 3 fp-dagar i veckan, men har man dåligt med pengar är situationen naturligtvis annorlunda.

Vi har fyllt i allt eftersom och ändrat utefter behov. Det vi ångrar är att min man bara var hemma tio dagar och sedan började jobba 100 %. Det var ju de första månaderna som var absolut jobbigast och jag borde ha haft honom hemma mycket mer i början. Denna gång ska han börja jobba deltid istället för heltid efter de tio dagarna.

Dubbeldagarna brinner inne efter ett år. Vi ska nog använda dem första månaden denna gång, om vi alls använder dem.

Jag trodde att jag skulle älska att vara hemma men vi bestämde att jag skulle börja jobba redan efter sju månader eftersom jag längtade efter jobbet. Tillåt er att känna efter vad som passar er bäst.

Jättebra tips, tack! Tror nästan jag ska skriva ut din text och spara. Och det där med 5 dagar i veckan efter ett år, tyckte jag lusläste allt på FKs hemsida, men det där känner jag inte igen, så superbra att du säger det.
  • Friedan
    Y o L o skrev 2016-06-30 18:01:34 följande:

Har ni som väntar första barnet kollat era avtal på jobbet? Jag som tjänsteman fick 10% av min lön första 6 månaderna. Jag var den första på mitt jobb som sa till om detta, ingen annan hade vetat om att det fanns ens, knappt ens hon som gjorde lönerna. Så värt för er att kolla upp sånt!!

Samma för mig, det är toppen!
  • MP88
    Y o L o skrev 2016-06-30 18:02:55 följande:

Jag tänker tvärt om, vi kommer ju ha längst kötid då barnet hinner bli 1,8 till hösten 2018!

Vad tänkte du tvärt om på? Förstår inte hur du menar? Om man har möjlighet att vara hemma till hösten 2018 så är det ju inga problem att få plats på den förskolan man vill, men alla har kanske inte den möjligheten!
  • Y o L o

Ja jag utgick från mig själv. Hade tyckt det var mycket sämre att få barn nu tex, eller i typ oktober :)

MP88 skrev 2016-06-30 19:35:20 följande:

Vad tänkte du tvärt om på? Förstår inte hur du menar? Om man har möjlighet att vara hemma till hösten 2018 så är det ju inga problem att få plats på den förskolan man vill, men alla har kanske inte den möjligheten!

• MP88
    Y o L o skrev 2016-06-30 19:43:03 följande:

Ja jag utgick från mig själv. Hade tyckt det var mycket sämre att få barn nu tex, eller i typ oktober :)

Ja, ok! Jag tänker typ att mars är det mest optimala, då är lillen i lagom ålder i augusti för att börja på förskola! :)
  • HJ0812
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-06-30 17:39:31 följande:
    Smart. Jag ska också snittas och oroar mig redan nu för hur jag ska få iväg mellanbarnet till förskolan. Maken har ingen möjlighet att vara hemma längre än de 10 dagarna.
    Alvin 081121 Asta 130730
Svar på tråden BF December 2016