Mariro skrev 2016-06-30 10:44:12 följande:
Har någon börjat tänka på föräldraledighet och så? Jag är helt ny inom det så det känns som en jättedjungel! Har sett att det finns en funktion där man kan fylla i och få ut ungefärligt belopp, men det är ändå många frågor som kvarstår:
typ, när får man moderskapsintyget som man måste skicka in till FK?
Eller kan man göra ändringar i sin ansökan om man under föräldraledigheten inser att man vill göra annorlunda?
Och har man fortfarande rätt till semester från sitt vanliga jobb, så att man slipper ta ut det i föräldradagar?
När hade ni tänkt fylla i och skicka in allt det där?
Jag kände lika inför mitt första. Du har fått bra svar. Mina spontana råd: Grovplanera och ändra allt eftersom era behov ändras och i den grad arbetsgivaren tillåter. Ta ut så få dagar i veckan ni har råd med, eftersom ni efter barnets ettårsdag måste ta ut fem dagar i v för att inte tappa er sgi. Dagarna ryker på så vis snabbt efter ett år. Så här o efterhand önskar jag att vi använt sparpengar och sparat ännu fler föräldradagar första året, för att betala igen efter ettårsdagen. Jag och mina vänner med barn har alla ok löner och ingen har behövt ta ut mer än 3 fp-dagar i veckan, men har man dåligt med pengar är situationen naturligtvis annorlunda.
Vi har fyllt i allt eftersom och ändrat utefter behov. Det vi ångrar är att min man bara var hemma tio dagar och sedan började jobba 100 %. Det var ju de första månaderna som var absolut jobbigast och jag borde ha haft honom hemma mycket mer i början. Denna gång ska han börja jobba deltid istället för heltid efter de tio dagarna.
Dubbeldagarna brinner inne efter ett år. Vi ska nog använda dem första månaden denna gång, om vi alls använder dem.
Jag trodde att jag skulle älska att vara hemma men vi bestämde att jag skulle börja jobba redan efter sju månader eftersom jag längtade efter jobbet. Tillåt er att känna efter vad som passar er bäst.