• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Mariro
    Andan skrev 2016-06-30 10:55:48 följande:

Moderskapsintyget har jag för mig att man får ifrån bm i vecka 20...

Semesterhar du rätt att plocka ut som du vill pch när du vill.

Innan ditt barn fyller 1 år får du ta ut så få dagar alt inga alls. Men då barnet är 1 år måste man ta it minst 5 dagar i veckan.

Sist jag var f-ledig så ansökte jag om dagar veckan innan bara, kan inte komma ihåg att man måste "berätta hur man tänkt" innan man fått barn.

Men visst är det en djungel, och regler hinner säkert ändras mellan syskon!

Aha, jag fick för mig att man måste bestämma i förväg hur man ville ta ledigt, och det är ju typ omöjligt. Då vet jag det! Skönt att semestern fortf "gäller", då sparar man ju föräldradagar där.  

Det bästa kanske vore att gå direkt till FK och bara ställa alla sina frågor och få hjälp där.
  • Mariro
    Y o L o skrev 2016-06-30 13:33:13 följande:

Jag längtar till den haha! Mer än så har jag inte tänkt. Har ju ett barn så alla uppgifter om arbetsgivare o inkomst mm finns ju redan hos f-kassan.

Jodu, jag längtar också. Mest för att jag är så jävla less på mitt jobb, så det ska bli skönt att få vara hemma ett tag och ta en paus. Smidigt om man har barn sen tidigare, men är det första bebisen, då är det himla krångligt tycker jag.
  • Miaairam
    Mariro skrev 2016-06-30 13:59:11 följande:
    Aha, jag fick för mig att man måste bestämma i förväg hur man ville ta ledigt, och det är ju typ omöjligt. Då vet jag det! Skönt att semestern fortf "gäller", då sparar man ju föräldradagar där.  

Det bästa kanske vore att gå direkt till FK och bara ställa alla sina frågor och få hjälp där.
    Det beror nog också på hur flexibel din arbetsgivare är. De behöver ju kunna planera för ev ersättare...
  • Friedan
    Mariro skrev 2016-06-30 13:59:11 följande:

Det hänger ju på hur flexibel din arbetsgivare är men generellt sett måste man meddela senast 3 månader innan. Och för planeringen är det ju bra att så tidigt som möjligt meddela sina planer. Däremot behöver man ju inte bestämma hur många fp-dagar man tar ut (iaf inte under första året).

På min arbetsplats rekryteras det vikarie för mig för fullt just nu för att hen ska hinna "gå bredvid" några månader innan jag går hem.
  • Friedan

Ang att se fram mot föräldraledigheten så är jag lite dubbel. Tycker det varit rätt trist tidigare gånger trots att jag och pappan då lyckats pussla ihop tiderna så att vi båda jobbat halvtid stor del av tiden. Den här gången har vi andra jobb och "måste" ta längre sammanhängande perioder för att det ska fungera. Jag kommer ta de första 10 månaderna och det känns oerhört länge tycker jag.

• Emmask
    Mariro skrev 2016-06-30 10:44:12 följande:

Har någon börjat tänka på föräldraledighet och så? Jag är helt ny inom det så det känns som en jättedjungel! Har sett att det finns en funktion där man kan fylla i och få ut ungefärligt belopp, men det är ändå många frågor som kvarstår:

typ, när får man moderskapsintyget som man måste skicka in till FK?

Eller kan man göra ändringar i sin ansökan om man under föräldraledigheten inser att man vill göra annorlunda?

Och har man fortfarande rätt till semester från sitt vanliga jobb, så att man slipper ta ut det i föräldradagar?

När hade ni tänkt fylla i och skicka in allt det där?

Jag kände lika inför mitt första. Du har fått bra svar. Mina spontana råd: Grovplanera och ändra allt eftersom era behov ändras och i den grad arbetsgivaren tillåter. Ta ut så få dagar i veckan ni har råd med, eftersom ni efter barnets ettårsdag måste ta ut fem dagar i v för att inte tappa er sgi. Dagarna ryker på så vis snabbt efter ett år. Så här o efterhand önskar jag att vi använt sparpengar och sparat ännu fler föräldradagar första året, för att betala igen efter ettårsdagen. Jag och mina vänner med barn har alla ok löner och ingen har behövt ta ut mer än 3 fp-dagar i veckan, men har man dåligt med pengar är situationen naturligtvis annorlunda.

Vi har fyllt i allt eftersom och ändrat utefter behov. Det vi ångrar är att min man bara var hemma tio dagar och sedan började jobba 100 %. Det var ju de första månaderna som var absolut jobbigast och jag borde ha haft honom hemma mycket mer i början. Denna gång ska han börja jobba deltid istället för heltid efter de tio dagarna.

Dubbeldagarna brinner inne efter ett år. Vi ska nog använda dem första månaden denna gång, om vi alls använder dem.

Jag trodde att jag skulle älska att vara hemma men vi bestämde att jag skulle börja jobba redan efter sju månader eftersom jag längtade efter jobbet. Tillåt er att känna efter vad som passar er bäst.
  • Friedan

Bra tips att försöka vara båda hemma i början! Dubbeldagar fanns inte när mina andra barn föddes (och jag har inte förstått riktigt vad det är) men vi har sparat och prioriterat att båda kan vara hemma samtidigt i början och det är guld värt!

• Miaairam
    Friedan skrev 2016-06-30 16:25:38 följande:

Bra tips att försöka vara båda hemma i början! Dubbeldagar fanns inte när mina andra barn föddes (och jag har inte förstått riktigt vad det är) men vi har sparat och prioriterat att båda kan vara hemma samtidigt i början och det är guld värt!

Dubbelsegrar är att båda kan vara hemma samma dag med fp för samma barn. Dock dras två dagar för en dag, så att säga. Vi använde dem inte utan båda var hemma ändå vissa dagar, en med fp och en utan. Beror ju på vad ekonomin tillåter, men ville inte förbruka dubbelt...
  • MP88

Lite komiskt, satt på jobb idag och tänkte att jag måste skriva i gruppen BF December på familjeliv om föräldraledigheten när jag kommer hem. Det är verkligen nått jag tänkt på den senaste tiden och det jag mest tänker på är att man vill ju vara hemma så länge som det bara går - min dröm är att bebis ska vara hemma till Augusti 2018 men min sambo är inte riktigt av samma tycke. Jag jobba själv på förskola så jag vet hur pyttiga barnen är när dom börjar tidigt på förskolan. Jag känner ju rent spontant att decemberbarn är dom som har det svårast att få en plats på en förskola - i kommunen jag bor finns det intagningar i augusti och begränsat med platser i januari, då brukar det finnas på de förskolorna som inte är de bästa. I Januari vill jag absolut inte lämna, då är vårt lilla plutt precis ett år fyllda och det är enligt mig på tok förtidigt. Sen kan det ju hända att det finns plats på någon mindre bra förskola i april/maj men då känns det "onödigt" att lämna för då hinner jag pyret bara börja innan det nästan är dags för sommarlov. I kommunen är där nästan bara privata förskolor vilket betyder att man som förälder kan välja och vraka, men såklart försvinner platserna på de bästa förskolorna direkt. Det är minsann lite illa att jobba i samma kommun som man bor i, jag vet ju precis vilka förskolor som är väldigt bra och mindre bra och jag själv jobbar ju såklart på en som är väldigt bra ;) 

Hur som helst, vidare... Det var mycket bra läsning här uppe i tråden, jag hade ingen aning om att man var tvungen till att ta ut 5 dagar i veckan efter ett år. Kan man då ta både lägsta dagar och högsta dagar eller måste man ta fem högstadagar? Jag och sambon har tänkt att jag ska ta så många lägsta dagar så möjligt eftersom att jag tjänar mindre än honom, så vi "förlorar" mer på att han tar lägsta dagarna. Vår tanke är också att jag ska plocka ut 2-3 dagar i veckan första året och sen spara fler dagar till honom då vi förlorar mer pengar när han är hemma, så då kan han plocka fler dagar i veckan. Sen är vår tanke också att under våren när pyret är 1 år och 3 månader så kan mormor/morfar och farmor/farfar passa en dag i veckan var, min mamma är ledig onsdagar och min sambos mamma är ledig fredagar och jag vet att dom gärna kommer passa det lilla pyret. Våra föräldrar är relativt unga för att bli mor/far-föräldrar så dom kommer jobba många år till innan pensionen hägrar. Dessutom kommer vår lilla plutt vara enda barnbarnet för min sambos föräldrar då min sambo är ensambarn. Jag har två syskon som har barn, men mina syskon har båda flyttat utomlands så jag får ensamrätt på mormor och morfar här hemma i Sverige. Hursomhelst, när mormor och farmor passar lillen så kan min sambo jobba de dagarna, han har ett jobb där ingen kommer ersätta honom så han kan komma och gå som han vill - Perfekt! Så med detta pusslade hoppas jag att vi kan stanna hem tills Augusti 2018, vilken dröm det hade varit! :) 

Det blev en hel roman detta känner jag, men det är många tankar och funderingar. En annan snabb liten fundering bara, hur länge hade ni tänkt jobba? Jag har funderingar på att ta ut tre veckors semester innan bebis kommer, jag vill ju inte slösa på föräldradagarna, dock är jag osäker på om jag i mitt jobb kan jobba till v 37, men det får framtiden avgöra tänker jag!

• Friedan
    Miaairam skrev 2016-06-30 16:52:16 följande:

Dubbelsegrar är att båda kan vara hemma samma dag med fp för samma barn. Dock dras två dagar för en dag, så att säga. Vi använde dem inte utan båda var hemma ändå vissa dagar, en med fp och en utan. Beror ju på vad ekonomin tillåter, men ville inte förbruka dubbelt...

Tack för förklaringen! Då kommer vi inte heller ta dubbelt, det är guld värt att ha sparat dagar tills de blir lite äldre också.
Svar på tråden BF December 2016