• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Pimpinellan
    lilsis skrev 2016-07-03 20:43:41 följande:
    När ni säger 5 ivf menar ni 5 äggplock då?
    Inte jag, jag menar själva behandlingarna. Ska man vara så petig som vården räknas endast ET som ett fullskaligt IVF-försök, men det är ju bara slutet egentligen.
  • Mariro
    Hastis skrev 2016-07-04 13:11:29 följande:

Hej! Nu var det ett tag sedan jag skriv här:) är i vecka 18 nu*woopp woopp* men det har börjat komma slem:O från underlivet. Ibland gul/grönt och ibland genomskinligt eller lite mjölkigt. Är som sådant slajm man kastar på väggen .. (Sry äckligt) Har dessutom sen igår haft mer och mer mensvärk.. Gyn ska ringa vid 15 idag så får se vad dom säger. Men någon mer här inne som varit med om det eller liknande? Blir ju orolig såklart!

Alltså jag har fått liknande vita flytningar, som det kan komma mycket av. Ingen mensvärk dock. Har förstått att man har mer sånt nu, och så länge det inte luktar dåligt, typ infekterat, så är det lugnt :)
  • Cossi
    Mariro skrev 2016-07-03 17:53:01 följande:

Nu behöver jag era råd igen.

För att göra min fråga kort: hur länge kan en lunginflammation vara smittsam? Jag ska träffa en vän på fredag som har varit sjuk och hemma i en månad. En antibiotikakur ska vara avslutad, men hostan är fortfarande så stark att receptbelagd hostmedicin behövs. Vi ska äta och kommer liksom sitta tätt intill.

Kalla mig övernojjig, men jag är på riktigt orolig... hur skulle ni göra i min situation?

Normalt smittar inte lunginflammation, om det inte är ex mykoplasmainfektion, och så virus såklart men då skulle han inte fått antibiotika. Så blev personen frisk och fick rätt medicin skulle jag inte vara orolig. Bara långdragen hosta utan att man är sjuk/feber etc efter är inte ovanligt. Men har din vän varit hemma en månad pga sin infektion och fortfarande inte är bra hade jag i alla fall hållt mig undan. Och bett vännen gå tillbaka till sin doktor
  • Cossi
    Gabriella89 skrev 2016-07-03 20:52:33 följande:

ljud. Efter tre pojkar har vi brutit trenden och denna oplanerade graviditet visade sig vara en liten flicka ! Jag är helt paff, överraskad, överväldigad ! Moderkakan var i framvägg och långt ner (första gången jag är med om det) och förklarar Ju varför jag knappt känner något. (Bf 29 nov).

Grattis, så roligt! Min tredje var en flicka efter två pojkar och jag var så förvånad när hon föddes, jag var säker på en pojke till. Men det gjorde mig jätteglad även om jag alltid sagt att det inte spelar någon roll vilket kön det är. Är glad att jag fått uppleva att även vara "flickmamma". Väntar nu mitt fjärde och vill precis som innan inte veta kön före förlossningen, känns bara fantastiskt att jag fått bli gravid och uppleva ännu ett mirakel!
  • lilsis
    mocha8676 skrev 2016-07-04 15:23:30 följande:

För mig så fick jag 6 st befruktade ägg från ett äggplock, så det blev bara ett.

Så du skriver även IVF-försök om återföring? Dvs om du fått tillbaka 5 ägg hade du skrivit 5 IVF?
  • lilsis
    Pimpinellan skrev 2016-07-04 15:35:32 följande:

Inte jag, jag menar själva behandlingarna. Ska man vara så petig som vården räknas endast ET som ett fullskaligt IVF-försök, men det är ju bara slutet egentligen.

Här räknar vården äggplock = ett försök. Sedan kan det bli 0 eller 10 återföringar på samma försök.
  • mocha8676
    lilsis skrev 2016-07-04 18:08:22 följande:

Så du skriver även IVF-försök om återföring? Dvs om du fått tillbaka 5 ägg hade du skrivit 5 IVF?

Ifall jag skriver i en "ivf grupp" här på familjeliv skriver jag allt i rätt benämning, typ FET, ET osv, men i en grupp som många kanske inte har koll på förkortningarna så skriver jag så enkelt och kort som möjligt :)
  • mocha8676
    lilsis skrev 2016-07-04 18:10:09 följande:

Här räknar vården äggplock = ett försök. Sedan kan det bli 0 eller 10 återföringar på samma försök.

Dom räknar på samma sätt i min kommun! Är du gravid via ivf också?
  • Hastis
    Mariro skrev 2016-07-04 15:55:18 följande:
    Alltså jag har fått liknande vita flytningar, som det kan komma mycket av. Ingen mensvärk dock. Har förstått att man har mer sånt nu, och så länge det inte luktar dåligt, typ infekterat, så är det lugnt :)
    Fick åka in på en jour tid och allt såg bra ut! Tappen var sluten och helt opåverkad! Så himla skönt.!! Fick en liten tjuvtitt oxå:D och det är nog bara att vänja sig vid dom flytningarna. :)
  • Mariro
    Hastis skrev 2016-07-04 18:36:08 följande:

Fick åka in på en jour tid och allt såg bra ut! Tappen var sluten och helt opåverkad! Så himla skönt.!! Fick en liten tjuvtitt oxå:D och det är nog bara att vänja sig vid dom flytningarna. :)

Vad skönt att allt såg bra ut! :) Det är väl så kanske att mensvärken har att göra med att livmodern växer hela tiden. Och ja, flytningar är ju sådär trevligt, men är väl en liten del av allt vi kommer uppleva under den här tiden haha.
Svar på tråden BF December 2016