• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • MP88

Idag har vi varit och köpt vagn! :) Blev en Britax Smile, hela paketet med sitt och liggdel, babyskydd och bas. Sen köpte vi en Britax skötväska också! Slutade totalt på 10.000:- perfekt pris tycker jag. Man får väldigt mycket för pengarna! Har också passat på att köpa mina första gravidjeans, mina gamla passar fortfarande men sitter inte så snyggt längre ;) 

Någon mer som köpt vagn?

• Tess1990
    olw24311 skrev 2016-08-07 12:16:37 följande:

Nu känns det som PK-maffian får ta och lugna ner sig. Det är skillnad på pojkar och flickor. Kom inte och säg något annat. Det är helt normalt och OKEJ att önska sig ett visst kön. Att önska sig något betyder inte att man inte kommer att älska bebisen om dem har det andra könet. Med tanke på att det ALLTID är den första fråga man får som gravid är "pojke eller flicka?" så är det också ganska viktigt. Folk blir nästan förnärmade när jag säger att jag inte tänker kolla.

Jag tänker inte ens låtsas förstå hur ni som har svårt att bli gravida känner er men jag lider med er. Men procentuellt är ni färre och vi som inte har haft några problem måste också få uttrycka våra känslor utan att bli påhoppade. Vi försöker sätta oss in i eran situation. Snälla försök göra detsamma.

Så du tycker de är fullt rimligt och okej att kalla dom som inte håller med för "PK-maffian" och säga att vi inte får säga att det inte är någon skillnad mellan pojkar och flickor?

Förlegade mossiga och skadliga känsroller och påtvingade fack är något bra att pracka på ett till och med ofött barn?

Det folk tycker ska styra om något är viktigt?
  • Friedan

Tråkigt att man inte kan diskutera syn på barn (ofödda bebisar i detta fall) utan att bli beskylld för att vara PK-maffia.  

Jag gillar att diskutera och försöka se saker från olika håll men jag vet sen tidigare att den här typen av frågor inte går att diskutera på FL. Tror helt enkelt att vi har för olika erfarenheter och syn på olika situationer. Det är tråkigt men ibland får man väl inse att alla inte håller med en själv och "gå vidare" till att skriva om annat mindre kontroversiellt. 

• Friedan
    MP88 skrev 2016-08-07 13:08:53 följande:

Idag har vi varit och köpt vagn! :) Blev en Britax Smile, hela paketet med sitt och liggdel, babyskydd och bas. Sen köpte vi en Britax skötväska också! Slutade totalt på 10.000:- perfekt pris tycker jag. Man får väldigt mycket för pengarna! Har också passat på att köpa mina första gravidjeans, mina gamla passar fortfarande men sitter inte så snyggt längre ;) 

Någon mer som köpt vagn?

Vad roligt, och ja det var ju ett bra pris och skönt att ha det fixat! Fick ni med vagnen hem på en gång?

Vi har också köpt vagn men inte fått hem den än. Har beställt en Urban Jungle men utan tillbehör. Vet ännu inte vad jag vill ha för skötväska och åkpåse. Ska även köpa babyskydd + bas under hösten. 
  • Fian88

Men sluta att kalla allt för påhopp!! Att bli emotsagd är inte samma sak som att bli påhoppad. Blir helt ärligt lite löjligt, precis som när människor missbrukar ordet kränkt, suck..
    Och man behöver inte bli så dramatisk bara för att man är full av graviditetshormoner;). Jag delar uppenbarligen inte allas syn på kön och identitet men jag är ingen ostöttande eller otrevlig person. Den som säger att de kan hålla med alla om allt är ju en lögnare eller hur? Människor kommer alltid ha olika åsikter om ALLA ämnen och diskussioner uppstår, fullt naturligt:)

(Och som tillägg, nej jag kommer aldrig förstå föräldrar som ser sina döttrar som små söta dockor/accessoarer som de kan klä upp i söta opraktiska kläder eller som säger boys will be boys och därför godkänner och för vidare svinigt och macho beteende)

• frkvilljunu

åh vad tråkigt att denna tråd skulle bli någon genusdebatt..

Det är väl knappast någon som påstått att de inte vill ha sitt barn pga av "fel"kön. och varför måste det alltid vara så fel att vilja ha en dotter? Vi är alla olika med olika bakgrunder och olika anledningar till att vi känner på olika sätt - Alla måste inte tänka lika åt vare sig det ena eller andra hållet.

• frkvilljunu

åh vad tråkigt att denna tråd skulle bli någon genusdebatt..

Det är väl knappast någon som påstått att de inte vill ha sitt barn pga av "fel"kön. och varför måste det alltid vara så fel att vilja ha en dotter? Vi är alla olika med olika bakgrunder och olika anledningar till att vi känner på olika sätt - Alla måste inte tänka lika åt vare sig det ena eller andra hållet.

• olw24311
    Tess1990 skrev 2016-08-07 13:24:45 följande:

Så du tycker de är fullt rimligt och okej att kalla dom som inte håller med för "PK-maffian" och säga att vi inte får säga att det inte är någon skillnad mellan pojkar och flickor?

Förlegade mossiga och skadliga känsroller och påtvingade fack är något bra att pracka på ett till och med ofött barn?

Det folk tycker ska styra om något är viktigt?

Flickor och pojkar är olika. Finns inte någon läkare eller forskare som säger motsattsen.

Vad som inte existerar är genusbenämning på saker, sysselsättningar, känslor, beteenden och så vidare.
  • Miaairam

Jag ska till Ullared på torsdag och hoppas kunna göra en del fynd där. Någon som vet om de redan har vintersaker?

• Gabriella89
    Friedan skrev 2016-08-07 13:52:14 följande:

Vad roligt, och ja det var ju ett bra pris och skönt att ha det fixat! Fick ni med vagnen hem på en gång?

Vi har också köpt vagn men inte fått hem den än. Har beställt en Urban Jungle men utan tillbehör. Vet ännu inte vad jag vill ha för skötväska och åkpåse. Ska även köpa babyskydd + bas under hösten. 

Vi köpte en Emmaljunga Viking, "ljusgrå" . Den är lite smalare så var orolig att åkpåse inte fingerade att ha i. Vi hittade en variant som var suverän till just liggdelen (bozz, mini). Den var billig men hoppas kvalitén är okej. Vi hade brios förra gången och den litar jag på. Vi får se hur det blir med denna, jag tror det blir bra :) Annars är det bara att få på bebisen lite mer kläder.
Svar på tråden BF December 2016