Fian88 skrev 2016-08-06 22:08:21 följande:
Fast det finns ju ingenting som säger att din dotter skulle gilla det:). Bara för att man är tjej så gillar man ju inte automatiskt rosa och shopping. Jag har aldrig gjort det tex;). Och de tjejerna jag umgåtts med har inte heller varit "tjejtjejer". Dumt att ha massa förutfattade meningar om kön kan jag tycka, det är ju så gamla och föråldrade könsroller osv får leva kvar. Och att killar öppnar sig mindre än tjejer och att man som kvinna skulle få ett starkare band till en dotter är rent ut sagt skitsnack tror jag. Du får förlåta men blir lite mörkrädd när man faktiskt applicerar olika egenskaper utefter kön på det sättet. Om du automatiskt tänker att din son ändå inte kommer öppna sig särskilt mycket så kommer du heller inte bjuda in till det lika mycket och där skapar du ett beteende som inte nödvändigtvis funnits där från början. Barn är individer och har aldrig tänkt att min son kommer bli på ett visst sätt bara för att han har snopp och inte snippa.
Det är så tråkigt numera att såfort man uttalar sig om något som har med kön att göra så ska det bli sura miner o prat om känsneutralt o hen osv. Alla måste inte tycka så för att samhället bestämt sig för att alla är precis likadana oavsett kön. Klart det inte avgör alla ens egenskaper men vi har faktiskt olika kön o det ger vissa skillnader.
Alla är som sagt olika o jag är tyvärr inte sån att jag tycker som alla andra o då får man en massa skit.
Självklart kan en son ha en jättenära relation med sin mamma o öppna sig osv. Det är ju individuellt men av egen erfarenhet tycker jag man som mor o dotter får en speciellt relation för att man har samma utformning på kroppen, man ställs inför samma saker som sin mamma osv. Mens, p-piller, vara gravid, föda barn osv. Min sambo är nära sin mamma men de pratar ändå sällan o han berättar inte jättemycket om hur det går med graviditeten osv så hans mamma ringer mig o pratar om det ibland. Han kan ju inte svara på hur det känns o är o hur jag som tjej upplever det mm.
Du får tycka jag är gammaldags i mitt sätt att tänka, det bryr inte jag mig om o kommer inte ändra på. Tycker det är så tråkigt att man inte ska få tycka o känna som man vill i en sån här grupp utan att bli påhoppad. Hade en jättebra stöttande grupp när jag väntade första sonen, tyvärr känns inte detta likadant