• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Tess1990

Vi är genusmedvetna och begränsar inget utifrån könsorgan eller förlegade könsroller

Saknar ingenting med min son som en dotter hade kunnat ge

Känslor, empati, omhändertagande, klänningar, rosa och lila, shoppa, gos, låta håret växa, leka med dockor med en massa mera får jag jättemycket tillsammans med min son ("killgrejer" också såklart) att erbjuda honom allt och inte dela världen i två ger otroligt mycket mer för alla oss

Så en till son eller en dotter gör ingen skillnad för oss, särskilt inte när de handlar om små barn, dom är individer först och främst.

• LyCKa55
    Fian88 skrev 2016-08-06 22:08:21 följande:

Fast det finns ju ingenting som säger att din dotter skulle gilla det:). Bara för att man är tjej så gillar man ju inte automatiskt rosa och shopping. Jag har aldrig gjort det tex;). Och de tjejerna jag umgåtts med har inte heller varit "tjejtjejer". Dumt att ha massa förutfattade meningar om kön kan jag tycka, det är ju så gamla och föråldrade könsroller osv får leva kvar. Och att killar öppnar sig mindre än tjejer och att man som kvinna skulle få ett starkare band till en dotter är rent ut sagt skitsnack tror jag. Du får förlåta men blir lite mörkrädd när man faktiskt applicerar olika egenskaper utefter kön på det sättet. Om du automatiskt tänker att din son ändå inte kommer öppna sig särskilt mycket så kommer du heller inte bjuda in till det lika mycket och där skapar du ett beteende som inte nödvändigtvis funnits där från början. Barn är individer och har aldrig tänkt att min son kommer bli på ett visst sätt bara för att han har snopp och inte snippa.

Det är så tråkigt numera att såfort man uttalar sig om något som har med kön att göra så ska det bli sura miner o prat om känsneutralt o hen osv. Alla måste inte tycka så för att samhället bestämt sig för att alla är precis likadana oavsett kön. Klart det inte avgör alla ens egenskaper men vi har faktiskt olika kön o det ger vissa skillnader.

Alla är som sagt olika o jag är tyvärr inte sån att jag tycker som alla andra o då får man en massa skit.

Självklart kan en son ha en jättenära relation med sin mamma o öppna sig osv. Det är ju individuellt men av egen erfarenhet tycker jag man som mor o dotter får en speciellt relation för att man har samma utformning på kroppen, man ställs inför samma saker som sin mamma osv. Mens, p-piller, vara gravid, föda barn osv. Min sambo är nära sin mamma men de pratar ändå sällan o han berättar inte jättemycket om hur det går med graviditeten osv så hans mamma ringer mig o pratar om det ibland. Han kan ju inte svara på hur det känns o är o hur jag som tjej upplever det mm.

Du får tycka jag är gammaldags i mitt sätt att tänka, det bryr inte jag mig om o kommer inte ändra på. Tycker det är så tråkigt att man inte ska få tycka o känna som man vill i en sån här grupp utan att bli påhoppad. Hade en jättebra stöttande grupp när jag väntade första sonen, tyvärr känns inte detta likadant
  • LyCKa55
    julon skrev 2016-08-06 20:17:16 följande:

Jag hade lika gärna haft tre pojkar, trodde först att det var pojke i magen nu men det var en tjej :) Min kille har mycket bättre och öppnare relation till sin mamma än jag till min så tror inte att det blir starkare band till dotter än son :) De rings varje dag, pratar öppet och kärleksfullt osv, själv ringer jag väldigt sällan min mamma, men alltid pappa :) 

Härligt att det är så. Jag menar inte att alla killar är så men det är mer vanligt bland de jag känner att de inte är lika öppna med allt. Min sambo är nära sin mamma fast de pratar rätt sällan o han berättar inte allt. Jag pratar med mamma ett par gånger i veckan o vi pratar om allt. Mina bröder är också ofta hos mina föräldrar men de pratar inte känslor o relationer osv. Bara om nåt verkligen är jättejobbigt eller akut. Men självklart är det olika
  • Friedan
    LyCKa55 skrev 2016-08-07 08:10:26 följande:
    Det är så tråkigt numera att såfort man uttalar sig om något som har med kön att göra så ska det bli sura miner o prat om känsneutralt o hen osv. Alla måste inte tycka så för att samhället bestämt sig för att alla är precis likadana oavsett kön. Klart det inte avgör alla ens egenskaper men vi har faktiskt olika kön o det ger vissa skillnader.
    Fast dessa skillnader sitter mellan benen och inte i huvudet. Jag blir också rätt provocerad när människor lägger värdering i vilket kön jag och mina barn har, vi är främst individer och inte ett kön. Och det har förövrigt ingenting med det utmärkta ordet hen att göra!

Tyvärr bidrar inställningen till att "flickor är så och pojkar så" till att både barn och vuxna far illa och det tycker jag är viktigt att motarbeta. 
  • De5pojkarna

När vi nu pratar om kön å önskningar.. Jag väntar min 6:e pojke.. Har önskat en tjej nu 4 ggr. Men bara att inse att jag ALDRIG kommer att få min efterlängtade flicka. Jag är en pojkmamma, men saknar att en liten flicka ändå..

• Fian88
    LyCKa55 skrev 2016-08-07 08:10:26 följande:

Alla är som sagt olika o jag är tyvärr inte sån att jag tycker som alla andra o då får man en massa skit.

Självklart kan en son ha en jättenära relation med sin mamma o öppna sig osv. Det är ju individuellt men av egen erfarenhet tycker jag man som mor o dotter får en speciellt relation för att man har samma utformning på kroppen, man ställs inför samma saker som sin mamma osv. Mens, p-piller, vara gravid, föda barn osv. Min sambo är nära sin mamma men de pratar ändå sällan o han berättar inte jättemycket om hur det går med graviditeten osv så hans mamma ringer mig o pratar om det ibland. Han kan ju inte svara på hur det känns o är o hur jag som tjej upplever det mm.

Du får tycka jag är gammaldags i mitt sätt att tänka, det bryr inte jag mig om o kommer inte ändra på. Tycker det är så tråkigt att man inte ska få tycka o känna som man vill i en sån här grupp utan att bli påhoppad. Hade en jättebra stöttande grupp när jag väntade första sonen, tyvärr känns inte detta likadant
    Men lugna ner dig!! Har inte hoppat på dig alls! Men att förutsätta att ett barn blir på ett visst sätt enbart baserat på kön är faktiskt väldigt naivt. Och har tjejkompisar som nästan brutit med sina mammor därför att mammorna "tvingar" på dem intressen osv som dom faktiskt inte har. Så jag förstår inte varför man ska gå runt och sörja något som eventuellt ändå aldrig hade blivit.
    Jag har aldrig sagt något om hen eller könsneutralt utan att man inte ska applicera en massa egenskaper på sitt barn efter vilket kön barnet har utan utgå från att barnet är en individ.
    Och jag har alltid pratat mer med min pappa om allt än med min mamma;)
  • LyCKa55

Riktigt tråkigt att man inte ska få tycka o tänka som man vill. Tyckte som sagt denna gruppen va sådär o att man inte fick svar o reaktioner på det man skrev innan men detta har gjort att jag känner att det inte är nåt för mig att engagera mig i och delta i. Sjukt tråkigt. Men som sagt, jag kan ju välja att avstå från att ta del av elaka kommentarer o nedtryckningar, vilket jag gör nu.

Denna gruppen är inget att lägga ner tid o energi på. Tråkigt med er som varit bra o trevliga men jag tänker inte ta vad som helst.

• Pimpinellan

Fattar inte hur man ens kan önska ett specifikt kön på barnet. För mig gäller ett levande barn och jag kunde inte bry mig mindre om kön. Ni verkar ta för givet att ni ska få barn, men se det vet egentligen ingen av er. Jag är lika rädd för missfall fortfarande och blundar varje gång på toa av skräcken för blod. Känner mig inte hemma här alls...

• Miaairam
    LyCKa55 skrev 2016-08-05 19:01:08 följande:

Nu har jag varit på förlossninge en sväng för kontroll då jag haft sammandragningar.

Fick höra hjärtljudet för första gången. Fick även göra ett väldigt kort ultrsljud där man såg hjärtat slå. Han rörde sig inte så mycket men efter att läkaren buffat rörde den sig och sen när det va klart fick jag sparkar där innifrån.

Blidtrycket va bra.

Fick antibiotika utskrivet för UVI trots att de inte får svar förrän om två-tre dagar. Tyckte jag va skumt men det är väl det de misstänker har triggat sammandragningarna. Kul med UVI nr2 denna grav redan... Och som sagt GBS

Tyvärr är det väl ganska vanligt att GBS kommer tillbaka flera gånger under en graviditet när man väl fått det? Jobbigt, men bra att de har koll för det behövs ju antibiotika vid förlossningen också och extra koll på sammandragningar etc. Hoppas du slipper fler gånger!
  • Miaairam
    Pimpinellan skrev 2016-08-07 09:41:23 följande:

Fattar inte hur man ens kan önska ett specifikt kön på barnet. För mig gäller ett levande barn och jag kunde inte bry mig mindre om kön. Ni verkar ta för givet att ni ska få barn, men se det vet egentligen ingen av er. Jag är lika rädd för missfall fortfarande och blundar varje gång på toa av skräcken för blod. Känner mig inte hemma här alls...

Nä, inget man kan ta för givet. Har ett par vänner som förlorat fullgångna barn och var själv ytterst nära att förlora min förstfödde. Men det hindrar inte mig att drömma och fantisera om framtiden. Det gjorde jag även innan jag visste om jag kunde bli gravid öht. För mig känns det lättare att inte fokusera på det som kan gå fel, skulle gräva ner mig totalt sv oro då för är egentligen en sån som ofta oroar mig. Könet spelar ingen roll för mig, även om jag tänkte att det vore roligt med en sv varje, innan jag fick bekräftat att det är gosse nummer två som bakas därinne.
Svar på tråden BF December 2016