• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • BIX

Hej hej! Nu är det länge sedan jag skrev i tråden, har haft semester och tagit lite paus.

Jag är nu i vecka 24 och har gått upp 8 kg, hälften är nog pga bebis och hälften pga semester haha. Äntligen känner jag bebis varje dag, och sambon har fått känna sparkar på utsidan också :)

• sillencillasill

Jag tänker att vikten är mellan mig och barnmorskan. Har bestämt mig för att bara väga mig där och inte emellan.
    Jag har svårt för viktuppgång och är rädd för att jag kommer ha svårt att gå ner efteråt. Och för att inte sätta mer tankar i huvudet än jag redan har så försöker jag att inte fokusera på maten. Äter bra och tränar när jag kan/mår ok.

• Friedan

Jag har ingen aning om hur mycket jag gått upp. Vet från mina tidigare grav. att jag går upp rätt mycket (runt 25 kg innan bebisen tittar ut). Men å andra sidan går jag ner efteråt så det är inget som jag funderar speciellt mycket på. Jag äter hyfsat sunt, försöker må bra och det blir som det blir. 

• BIX

För de som tycker viktuppgång är jobbigt tycker jag det låter sunt att inte tänka på det, för att må dåligt över vikt är väl det sista en graviditet ska handla om.

Jag minns inte hur mycket jag gick upp sist jag var gravid men vet att det plötsligt rann av mig 6 el 8 månader efter födseln utan att jag gjorde mer än amma , så jag hoppas på samma den här gången.

• frkvilljunu

10kg v25 nu...gick upp över 20med de andra men gick ner snabbt imellan och efter. sen har jag ju mer trivselkilo nu än för...det får bli som det blir...var hos bm idag och lyssna hjärtat och mätte magen och allt var bra och då känns vikten helt oväsentlig

• Tess1990

Tagit blodprov för Parvovirus B19 (femte sjukan) idag då sonen precis haft de och jag eventuellt också haft/fått det :/

Om jag inte är immun finns en liten risk att bebisen också blir smittad och blir allvarligt sjukt..

Mår fortfarande illa och kräks då och då

Gått upp 1kg från inskrivningen men ligger -1kg från startvikten, 23+2 idag ^^

• BIX
    Tess1990 skrev 2016-08-08 22:42:13 följande:

Tagit blodprov för Parvovirus B19 (femte sjukan) idag då sonen precis haft de och jag eventuellt också haft/fått det :/

Om jag inte är immun finns en liten risk att bebisen också blir smittad och blir allvarligt sjukt..

Usch då, så olustigt! Kan de kolla eventuell smitta på något sätt? Måste kännas oroligt att fostret kan bli sjukt sådär :(
  • Miaairam
    Tess1990 skrev 2016-08-08 22:42:13 följande:

Oj, så obehagligt! Hoppas du inte är smittad!
  • Tess1990
    BIX skrev 2016-08-08 23:20:46 följande:

Usch då, så olustigt! Kan de kolla eventuell smitta på något sätt? Måste kännas oroligt att fostret kan bli sjukt sådär :(

Första symptomen på sjukdomen, när den smittar, är typ mild förkylning, låg feber och ledvärk, sen kommer rödflammiga fläckar på huden men då smittar de inte längre, så de är jättesvårt att veta vad de är förren man redan är smittad :/ vuxna brukar dessutom inte få fläckarna utan bara förkylning och ledvärk

Har man fått de en gång så blir man immun men bara lite mer än hälften får de som barn, resten kan få de som vuxen, vilket är ofarligt om man är frisk/ogravid men som gravid, särskilt i andra trimestern, kan de vara jättefarligt för fostret :(

Provet kollar om jag har gamla antikroppar, nyligen skapta antikroppar/om jag har sjukdomen just nu eller om jag inte haft de och inte blivit smittad nu

Aldrig hört talas om femte sjukan förut och verkligen inte att de skulle vara nå farligt för gravida!
  • BIX
    Tess1990 skrev 2016-08-09 07:33:27 följande:
    Första symptomen på sjukdomen, när den smittar, är typ mild förkylning, låg feber och ledvärk, sen kommer rödflammiga fläckar på huden men då smittar de inte längre, så de är jättesvårt att veta vad de är förren man redan är smittad :/ vuxna brukar dessutom inte få fläckarna utan bara förkylning och ledvärk

Har man fått de en gång så blir man immun men bara lite mer än hälften får de som barn, resten kan få de som vuxen, vilket är ofarligt om man är frisk/ogravid men som gravid, särskilt i andra trimestern, kan de vara jättefarligt för fostret :(

Provet kollar om jag har gamla antikroppar, nyligen skapta antikroppar/om jag har sjukdomen just nu eller om jag inte haft de och inte blivit smittad nu

Aldrig hört talas om femte sjukan förut och verkligen inte att de skulle vara nå farligt för gravida!
    Usch, då håller vi tummar och tår att du antingen är immun el inte blivit smittad av sonen <3 Kan de göra något om det visar sig att du har nyblivna antikroppar? När får du provsvar tror du?
Svar på tråden BF December 2016