• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Miaairam
    Y o L o skrev 2016-08-10 12:31:54 följande:

Hur mår ni som drabbats av foglossning? Kan ni jobba? Hur smärtar det?

Jag har fått så ont senaste dagarna (sen jag började jobba). Det smärtar/bränner i ryggen o ena benet. Kan varken sitta, stå eller gå länge utan att det gör ont.

Hade aldrig foglossning i förra graviditeten, men de senaste dagarna har de kommit. Altanbygge och fest i klackar har nog bidragit, tyvärr. Mest ont fram i blygdbenet, ljumskarna och nedre delen av ryggen samt obehag i höfter och skinkor. Längtar nästan efter jobbet - kontorsstol och hiss! Börjar jobba på måndag och inser att nya altanen tyvärr inte kommer bli färdig innan dess som jag planerat. Ska låna ett bälte av en kompis till helgen som jag hoppas avlastar lite. Bävar för morgondagens Ullaredsbesök!
  • Fian88
    Mariro skrev 2016-08-10 13:04:41 följande:

Jag vet inte riktigt om det är foglossning eller om det är nått annat, men jag känner av en typ av en brinnande träningsvärksaktig känsla i översta delen av skinkorna, speciellt efter att jag har suttit ett tag. Och speciellt nu de första tre dagarna efter semestern. Och det gör ont, men är överkomligt. Får dock ont i höfter och insida lår när jag sover, så får liksom pressa mig fram när jag ska vrida mig från en sida till en annan.

Om du använder dator i jobbet kanske alternativet kan vara att jobba hemifrån där man kan variera ligg/sitt/stå positioner?  

Låter absolut som foglossning:(
    Jag har inte så mycket än men har jag varit uppe och gått mycket så går jag som en stel tant framemot eftermiddan/kvällen;). Får också ont när jag ska vända mig i sängen och sover numer på sidan med en kudde mellan benen, tips att prova, tycker det hjälper:)
  • Y o L o

Låter som foglossning, har också den för brinnande smärtan men värre än träningsvärk. Har svårt att resa mig o gå då jag suttit ett tag.

Ja förra graviditeten låg jag hemma o jobbade en del. Ska till läkaren o så får jag se, kanske jobba halvtid eller nått sånt.

Jag vet inte riktigt om det är foglossning eller om det är nått annat, men jag känner av en typ av en brinnande träningsvärksaktig känsla i översta delen av skinkorna, speciellt efter att jag har suttit ett tag. Och speciellt nu de första tre dagarna efter semestern. Och det gör ont, men är överkomligt. Får dock ont i höfter och insida lår när jag sover, så får liksom pressa mig fram när jag ska vrida mig från en sida till en annan.

Om du använder dator i jobbet kanske alternativet kan vara att jobba hemifrån där man kan variera ligg/sitt/stå positioner?  

• Hastis
    Y o L o skrev 2016-08-10 12:31:54 följande:

Hur mår ni som drabbats av foglossning? Kan ni jobba? Hur smärtar det?

Jag har fått så ont senaste dagarna (sen jag började jobba). Det smärtar/bränner i ryggen o ena benet. Kan varken sitta, stå eller gå länge utan att det gör ont.

Jag har foglossning och går med kryckor nu:(
    Har haft problem med det tidigare 2 ggr oxå. Första barnet i vecka 15 och andra i vecka 12. Så det är bara att inse nu att detta är här för att stanna:/
    Sjukskriven 100% oxå och vända sig i sängen är ju ett träningspass nu. Men kudde mellan benen och ett täcke som ligger längs med kroppen och gör det lite lättare att rulla över till andra sidan hjälper mig hyfsat!
  • Andan

Tycker att det låter som foglossning!

Jag hade foglossning i min förra grav oxå, men då mer i ryggslut/rumpa denna gången har jag fruktansvärt ont i blygdbenet, känns som knivar när man rör sig "fel" även en känsla av att fiffin är väldigt svullen :(

Hoppas det inte blir värre, har ett ganska tungt jobb (dekoratör) blir det inte bättre blir det sjukskrivning igen vilket jag inte alls vill.

9 veckor kvar till havandeskap, tack! :)

• Mariro
    Fian88 skrev 2016-08-10 13:39:47 följande:
    Låter absolut som foglossning:(
    Jag har inte så mycket än men har jag varit uppe och gått mycket så går jag som en stel tant framemot eftermiddan/kvällen;). Får också ont när jag ska vända mig i sängen och sover numer på sidan med en kudde mellan benen, tips att prova, tycker det hjälper:)
    Jahapp, då vet jag det... men tacksamt om det bara är såhär och inte blir så mkt värre när det blir halt och jävligt och man måste spänna sig på konstiga sätt. Jag har också kudde, tycker bara att den försvinner nånstans under natten, är svår att kontrollera liksom :P
  • Mariro
    Andan skrev 2016-08-10 14:43:16 följande:

Tycker att det låter som foglossning!

Jag hade foglossning i min förra grav oxå, men då mer i ryggslut/rumpa denna gången har jag fruktansvärt ont i blygdbenet, känns som knivar när man rör sig "fel" även en känsla av att fiffin är väldigt svullen :(

Hoppas det inte blir värre, har ett ganska tungt jobb (dekoratör) blir det inte bättre blir det sjukskrivning igen vilket jag inte alls vill.

9 veckor kvar till havandeskap, tack! :)

Mja, det är väl bara att inse att det är det. Första graviditet för mig så har väl förnekat att det skulle vara foglossning...

Men i ditt jobb som dekoratör har du rätt att ansöka om graviditetspenning? Och jag antar att det ändå är arbetsgivaren som fyller i den där ansökan? Vet du om det kommer att vara "lätt" att få det beviljat?

• Mariro
    Y o L o skrev 2016-08-10 14:00:33 följande:

Låter som foglossning, har också den för brinnande smärtan men värre än träningsvärk. Har svårt att resa mig o gå då jag suttit ett tag.

Ja förra graviditeten låg jag hemma o jobbade en del. Ska till läkaren o så får jag se, kanske jobba halvtid eller nått sånt.

Men alltså, det måste ju finnas något man kan göra för att lindra foglossning eller iaf göra nått så att det inte blir värre? Speciellt om man har ett datorjobb och sitter hela tiden, det blir ju inte bättre. Kanske ska införskaffa sånt där bälte, hjälper det tro?
  • Andan

Ja, jag fick 100% i förra graviditeten, så jag litar blint och hoppas på det igen! Men det är ju ett lotteri...

Kan ju inte hoppa upp & ner på stegar och bära skyktdockor.

Jag och min chef fyller i den tillsammans!

Har du möjlighet tiöl gravpenning?

Mariro skrev 2016-08-10 15:16:10 följande:

Mja, det är väl bara att inse att det är det. Första graviditet för mig så har väl förnekat att det skulle vara foglossning...

Men i ditt jobb som dekoratör har du rätt att ansöka om graviditetspenning? Och jag antar att det ändå är arbetsgivaren som fyller i den där ansökan? Vet du om det kommer att vara "lätt" att få det beviljat?

• Mariro
    Andan skrev 2016-08-10 15:50:34 följande:

Ja, jag fick 100% i förra graviditeten, så jag litar blint och hoppas på det igen! Men det är ju ett lotteri...

Kan ju inte hoppa upp & ner på stegar och bära skyktdockor.

Jag och min chef fyller i den tillsammans!

Har du möjlighet tiöl gravpenning?

Ja, nä det förstås! Stegar och jättemagar går inte sådär jättebra ihop kanske + lite foglossning på det.

Jag jobbar på lab med radioaktivitet och har sen jag blivit gravid endast fått hålla på med pappersarbete, så man kan säga att jag blev "omplacerad". Mitt problem är att jag pendlar Sthlm-Uppsala till jobbet och att det kan bli jobbigt om några krämpor blir värre osv.. men men :)
Svar på tråden BF December 2016