• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Pimpinellan

Moderkakan i framvägg här med, men lugn-sparkarna kommer! De gör ONT milt sagt. Kom v.22 här och nu hoppar jag rakt upp varje gång. Att nysa räcker för att väcka lille parveln. Tungan ute

• Anilo

Var på rul i tisdags och fick reda på att vi väntar en lillasyster som tyvärr kommer att födas med PEVA/klumpfot på båda fötterna. Det är ju något läkarna kan göra något åt, men vi valde att ta ett fostervattensprov också för att förbereda oss så mycket som möjligt. Någon som har erfarenhet av det?

• LyCKa55

Ni som har moderkakan i framvägg ska vara glada för jag har den i bakvägg o känner istället precis allt! Minst sagt obehagligt vissa gånger. Undrar hur det ska bli när den blir dubbelt så stor.

Idag har jag haft en del sammandragningar. Har inte haft några innan vad jag vet. O detta var en hel del under en timma. Blev riktigt orolig. Det gjorde ont vissa gånger. Men jag har ringt BM o det ska va okej. Får vänta o se o hoppas det inte blir mer eller värre. Det gick över efter den där timmen men jag ska nog va lugn med att anstränga mig

• frkvilljunu

Jag har också moderkaka i framvägg och har inte börjat känna riktiga rörelser fören de sista 2 veckorna ungefär. är i v24 nu. var väldigt nojig innan och på både kub och rul har vår lill* varit så stillsam och knappt rört sig alls.

• LyCKa55

Nu har jag varit på förlossninge en sväng för kontroll då jag haft sammandragningar.

Fick höra hjärtljudet för första gången. Fick även göra ett väldigt kort ultrsljud där man såg hjärtat slå. Han rörde sig inte så mycket men efter att läkaren buffat rörde den sig och sen när det va klart fick jag sparkar där innifrån.

Blidtrycket va bra.

Fick antibiotika utskrivet för UVI trots att de inte får svar förrän om två-tre dagar. Tyckte jag va skumt men det är väl det de misstänker har triggat sammandragningarna. Kul med UVI nr2 denna grav redan... Och som sagt GBS

• Anonym föräldraledig
    Anilo skrev 2016-08-05 12:36:27 följande:

Var på rul i tisdags och fick reda på att vi väntar en lillasyster som tyvärr kommer att födas med PEVA/klumpfot på båda fötterna. Det är ju något läkarna kan göra något åt, men vi valde att ta ett fostervattensprov också för att förbereda oss så mycket som möjligt. Någon som har erfarenhet av det?

Vad tråkigt att höra, men skönt att det är något de kan behandla, och skönt att få veta det innan hon föds så ni kan förbereda er på behandlingen!
    Grattis till lillasyster :)
  • olw24311
    Seaflower skrev 2016-08-05 08:24:36 följande:

Är det någon mer än jag som fortfarande inte känner några sparkar eller rörelser? Jag går in i v 20 imorgon och känner mer och mer att jag inbillar mig allting..

Har rul på tisdag och har börjat tänka på hur jag kommer reagera när/om de säger att det inte lever något där inne, och det känns ju jättetråkigt att tänka så. Det tar ju udden av hela graviditeten..

Imorgon ska vi på en stor släktfest och alla kommer ju säga Ååh va mysigt osv osv och jag kommer bara känna mig som en bluff typ

Lite negativt inlägg men jag fattar inte varför jag inte känner något med andra barnet i snart v 20 medan en del andra skriver hur det lever loppan där inne.

Kan inte njuta av detta fullt ut och då är man ändå snart halvvägs!

Du är absolut inte ensam om att känna så. Jag går in i vecka 21 på söndag och känner ingenting. Inga buffar eller rörelser alls. Jag ställer mer och mer in mig på att något är fel. Har RUL nästa vecka på torsdag och det känns väldigt långt borta. Detta är 3e barnet så jag borde vara van men har aldrig haft ett så sent RUL tidigare.
  • Cossi
    LyCKa55 skrev 2016-08-05 19:01:08 följande:

Nu har jag varit på förlossninge en sväng för kontroll då jag haft sammandragningar.

Fick höra hjärtljudet för första gången. Fick även göra ett väldigt kort ultrsljud där man såg hjärtat slå. Han rörde sig inte så mycket men efter att läkaren buffat rörde den sig och sen när det va klart fick jag sparkar där innifrån.

Blidtrycket va bra.

Fick antibiotika utskrivet för UVI trots att de inte får svar förrän om två-tre dagar. Tyckte jag va skumt men det är väl det de misstänker har triggat sammandragningarna. Kul med UVI nr2 denna grav redan... Och som sagt GBS

Så skönt att det såg bra ut! Det är nog bättre att behandla UVI en gång för mycket när man är gravid...

Jag har också moderkakan i framväggen men de sista två veckorna har jag känt mycket liv, är i v 23. Igår hade jag lagt min mobil i framfickan på jobbekläderna, hade ljudlöst. Bebisen var helt stilla, men så fick jag ett sms som gjorde att det surrade till högt precis på magen och den lilla vaknade upp med ett rejält skutt och sprattel! Så visst reagerar de och kan skrämmas av höga ljud. Nu förpassas mobilen till väskan framöver...
  • Seaflower
    Anilo skrev 2016-08-05 12:36:27 följande:

Åh va jobbigt att få reda på att något är galet. Jag försöker tänka att om det nu ska vara något så är det ju väldigt bra om det går att åtgärda, tex gomspalt eller liknande.

Tack alla för era lugnande ord förresten om att inte känna något än! Känner mig lite lugnare nu

Hur många här är det som inte har gjort rul än?

Jag har tisdag 9/8.

Olw24311 har 11/8 (?)
  • Anilo
    Anonym föräldraledig skrev 2016-08-05 19:45:30 följande:
    Vad tråkigt att höra, men skönt att det är något de kan behandla, och skönt att få veta det innan hon föds så ni kan förbereda er på behandlingen!
    Grattis till lillasyster :)
    Tack :) mm det är skönt stt vara förberedd men samtidigt så betyder det noll ersättning från försäkringsbolaget. Helt galet!
Svar på tråden BF December 2016