• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Hallondricka

Tycker det är svårt med vagn. Har en emmaljunga superviking sen innan och älskar den vagnen. Den går att göra om till syskonvagn på längden men vår dotter skulle aldrig stå ut med att dels vara så lågt ner samt inte se nåt för att liggdelen till den kommande bebisen skulle hamna bara några centimeter från huvudet.

Dottern kommer vara 1 år och 7 mån när syskonet kommer, så jag tror inte vi kommer klara oss på en åkbräda. När vi båda föräldrarna är hemma så är det inga problem då vi har en ny sittvagn till dottern och kan använda den vanliga till bebisen. Men när jag ska ut med hunden själv på morgnarna med båda barnen... kanske får köpa en syskonvagn ändå. Hade jag haft råd hade jag köpt den från bugaboo som kan göras till enkelvagn när behovet finns.

• sillencillasill

Jag ska få köpa min guddotters vagn (hon fyller ett i höst) super gulligt av mina vänner att gå över till annan vagn för att hjälpa mig. En Brio Smile, perfekt få jag har liten bil. Allt ingår med regnskydd och bilskydd. Visst är Brio numera Britax? Jag är kanske sist på bollen.. Har inte ens ansträngt mig och gått in i en butik, för dyrt för mig att köpa nytt men måste ha en åkpåse. Köpt andra grejer på Blocket eller via säljsidor på FB. Perfekt!

• mocha8676
    Hallondricka skrev 2016-08-07 14:54:22 följande:

Tycker det är svårt med vagn. Har en emmaljunga superviking sen innan och älskar den vagnen. Den går att göra om till syskonvagn på längden men vår dotter skulle aldrig stå ut med att dels vara så lågt ner samt inte se nåt för att liggdelen till den kommande bebisen skulle hamna bara några centimeter från huvudet.

Dottern kommer vara 1 år och 7 mån när syskonet kommer, så jag tror inte vi kommer klara oss på en åkbräda. När vi båda föräldrarna är hemma så är det inga problem då vi har en ny sittvagn till dottern och kan använda den vanliga till bebisen. Men när jag ska ut med hunden själv på morgnarna med båda barnen... kanske får köpa en syskonvagn ändå. Hade jag haft råd hade jag köpt den från bugaboo som kan göras till enkelvagn när behovet finns.

Kunde vart jag som skrev detta :) har en superviking som jag verkligen älskar. Men dottern som kommer va 1 år och 10 månader kommer inte heller palla den som syskonvagn på längden.. Vi måste skaffa syskonvagn. Vi har tre allternativ.. Den från buggaboo är ju väldigt dyr, men då kan vi ju sälja vikingen och ha buggan som både enkel och dubbel.. Den går utan tvekan in i källaren (genom dörren). Andra alternativen är kronan syskon som är ganska liten. Den får vi garanterat in genom garaget. Men sitt och liggdel är så smala.. Hmm. Sen har vi min favorit emmaljungan double Viking. Den kanske inte går in från garaget in till källaren. Sen har vi beställt ny bil som snart kommer. Vi är osäkra på hur mycket plats den kommer ta i bagaget.. Svårt. Känner mig stressad med vagn.
  • Redoförnytt

FY VA TRÅKIGT ATT NI ANVÄNDER DENNA TRÅDEN TILL BRÅK!

Här ska vi väl ändå stötta, tipsa och uppmuntra!?

• Tess1990
    olw24311 skrev 2016-08-07 14:08:08 följande:

Flickor och pojkar är olika. Finns inte någon läkare eller forskare som säger motsattsen.

Vad som inte existerar är genusbenämning på saker, sysselsättningar, känslor, beteenden och så vidare.

Inte så olika som vissa här vill påstå och särskilt inte spädbarn/småbarn

Finns gott om studier som visar att det finns större variationer inom grupperna pojke/flicka än mellan dom och att människors förväntningar och beteende mot dom formar dom olika än vad dom egentligen i grunden är

Och dom som Inte vill begränsa sitt barn utifrån kön måste vara "PK-maffia"? Vad är då dom som begränsar sitt barn utifrån kön?
  • Babybluiee
    Miaairam skrev 2016-08-07 14:21:23 följande:

Jag ska till Ullared på torsdag och hoppas kunna göra en del fynd där. Någon som vet om de redan har vintersaker?

Jag var där i torsdags, fanns en del grejer till bebisen, men utbudet av kläder till både mamma och bebis var rätt litet tyvärr.. Tror det rörde sig om typ 15 olika plagg till mamma var av det mesta var utplockat :/
  • MP88
    Friedan skrev 2016-08-07 13:52:14 följande:
    Vad roligt, och ja det var ju ett bra pris och skönt att ha det fixat! Fick ni med vagnen hem på en gång?

Vi har också köpt vagn men inte fått hem den än. Har beställt en Urban Jungle men utan tillbehör. Vet ännu inte vad jag vill ha för skötväska och åkpåse. Ska även köpa babyskydd + bas under hösten. 
    Nix, vi kommer att hämta vagn och babyskydd när det närmar sig. Sköterskan tog jag dock med mig hem. Ja, verkligen bra pris! Jag ville först ha en Joolz, men efter alla jämförelser så vann faktiskt Britaxen... Och prismässigt så är den ju sjukt mkt billigare!
  • frkvilljunu

hur klär man vagn/barn i vinter när de är nyfödda? tjockåkpåse och overall? räcker det med typ flecceoverall? kommer inte alls ihåg hur jag gjorde med de andra (14 år sen...)

• Javas

Vi har beställt en emmaljunga supernitro, som kommer i slutet av september, jag längtar :) Ska köpa en varm åkpåse också, som klarar klimatet i norraste Norrland :)

• Ledilnaan
    frkvilljunu skrev 2016-08-07 20:27:24 följande:

hur klär man vagn/barn i vinter när de är nyfödda? tjockåkpåse och overall? räcker det med typ flecceoverall? kommer inte alls ihåg hur jag gjorde med de andra (14 år sen...)

Om man ska ha en åkpåse, som oftast är väldigt varma, så skulle jag bara använda en fleeceoverall som inte är för tjock.
    Har köpt H&Ms nalleoverall, supersöt och den verkar inte vara alltför tjock heller.
Svar på tråden BF December 2016