• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Y o L o

Hehe är det bara jag som är överlycklig över att få ett en till med samma kön som första? Tycker det känns jättekul med just en lillasyster till min dotter :)

• julon

Jag ska visserligen bara ha mitt första, en flicka! Men jag hoppas på att få alla (vill ha tre) av samma sort, tycker det är himla häftigt när det bara är flickor eller pojkar :) 

• LyCKa55
    Y o L o skrev 2016-08-06 19:14:14 följande:

Hehe är det bara jag som är överlycklig över att få ett en till med samma kön som första? Tycker det känns jättekul med just en lillasyster till min dotter :)

Vet inte om det kanske är en annan sak med tjejer, just för att man är tjej själv. Jag kommer aldrig få köpa de där söta rosa kläderna o klänningarna, gå o shoppa med en dotter, ha mera liknande intressen osv. Sen kan ju killar gilla det med men det är inte samma sak. Killar öppnar sig inte lika mycket o vil ofta inte prata lika mycket om saker osv. Nu menar jag generellt. Jag skulle tyckt det va kul att få en dotter iaf. Tror banden till en dotter är aningen starkare
  • mocha8676
    Y o L o skrev 2016-08-06 19:14:14 följande:

Jag har en dotter sen tidigare och väntar nu en son. "Önskade" mig faktist en dotter till då jag ser mig som en "flickmamma"..

Men några dagar innan vul bara visste jag att jag väntade en pojke som då blev bekräftat. Så då hade jag vant mig vid tanken och kände att ja ville ha båda könen exakt lika mycket. Kul med en av varje.
  • julon
    LyCKa55 skrev 2016-08-06 19:32:09 följande:
    Vet inte om det kanske är en annan sak med tjejer, just för att man är tjej själv. Jag kommer aldrig få köpa de där söta rosa kläderna o klänningarna, gå o shoppa med en dotter, ha mera liknande intressen osv. Sen kan ju killar gilla det med men det är inte samma sak. Killar öppnar sig inte lika mycket o vil ofta inte prata lika mycket om saker osv. Nu menar jag generellt. Jag skulle tyckt det va kul att få en dotter iaf. Tror banden till en dotter är aningen starkare
    Jag hade lika gärna haft tre pojkar, trodde först att det var pojke i magen nu men det var en tjej :) Min kille har mycket bättre och öppnare relation till sin mamma än jag till min så tror inte att det blir starkare band till dotter än son :) De rings varje dag, pratar öppet och kärleksfullt osv, själv ringer jag väldigt sällan min mamma, men alltid pappa :) 
  • Tvåbarnsmamman79

Jag och sambon ville väldigt gärna ha en pojke nu då vi har två fina prinsessor.
    Men enligt rul så trodde hon att det var en till flicka till 95%. Först blev vi lite besvikna men någon dag efter så började vi vänja oss vid tanken och nu börjar man längta efter den tredje lilla prinsessan :). De är ju trots allt olika individer även om de har samma kön.
    Men ibland slår tanken mig att jag förmodligen aldrig kommer att få en son då detta blir tredje kejsarsnittet och att jag är 37 år gammal. Och skulle vi skaffa ett fjärde barn så skulle det säkerligen bli en flicka till haha.
    Men som alla säger är det viktigaste att barnet är friskt!

• Friedan

Jag har ju både söner och en dotter sedan tidigare och tycker inte att det är någon som helst skillnad i vare sig känslor, tankar eller vad man kan göra med barnen. Mina är tonåringar nu och de enda skillnaderna de har är att de är olika individer. Inget som har med kön att göra. Däremot tror jag att många föräldrar har olika föreställningar på pojkar och flickor och att det skapar olikheter hos barnen. 

För oss spelade det ingen som helst roll men makens första kommentar var "lite skönt med en kille, det blir ju enklare att byta blöjor". 

• Fian88
    LyCKa55 skrev 2016-08-06 19:32:09 följande:
    Fast det finns ju ingenting som säger att din dotter skulle gilla det:). Bara för att man är tjej så gillar man ju inte automatiskt rosa och shopping. Jag har aldrig gjort det tex;). Och de tjejerna jag umgåtts med har inte heller varit "tjejtjejer". Dumt att ha massa förutfattade meningar om kön kan jag tycka, det är ju så gamla och föråldrade könsroller osv får leva kvar. Och att killar öppnar sig mindre än tjejer och att man som kvinna skulle få ett starkare band till en dotter är rent ut sagt skitsnack tror jag. Du får förlåta men blir lite mörkrädd när man faktiskt applicerar olika egenskaper utefter kön på det sättet. Om du automatiskt tänker att din son ändå inte kommer öppna sig särskilt mycket så kommer du heller inte bjuda in till det lika mycket och där skapar du ett beteende som inte nödvändigtvis funnits där från början. Barn är individer och har aldrig tänkt att min son kommer bli på ett visst sätt bara för att han har snopp och inte snippa.
  • Ledilnaan

Jag har analyserat lite varför jag vill ha en dotter, och kommit fram till att den enda anledning som jag kan komma på, är att få köpa alla söta flickkläder. Det finns ingen annan vettig anledning alls.
    Jag älskar mina tre pojkar och kommer älska den fjärde lika mycket. Ska bli så spännande och se om han blir lik nån av sina bröder, eller om det han blir ytterliggare en helt annan variant.
    Har hört att tjejer ofta är mer krävande och gnälligare än killar, vet inte om det stämmer, har ju bara söner själv

Alla barn är underbara oavsett kön, sen kan man alltid få önska.

• Friedan

Jag är förövrigt väldigt förtjust i rosa och mina söner har haft mängder med rosa kläder, rosa barnvagn osv. Rysch-pysch har jag iofs aldrig gillat så de har de inte haft. Men man kan tänka lite utanför boxen också  

Svar på tråden BF December 2016