• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Ledilnaan

Är det nån mer som inte kan se informationen för vilken vecka man är gravid i? När man går in i graviditetskalendern här på fl. Har inte kunnat se på flera veckor, börjar bli lite irriterande.

• Tess1990
    Mariro skrev 2016-08-11 10:09:49 följande:

Konstigt nog så gör det inte ont för mig att gå i backar, inget känns när jag går uppför, bara om jag går rakt fram... och små steg har jag börjat med också, börjat gå 10 min tidigare hemifrån till tunnelbanan haha. Blir galet andfådd också, bara av att prata.

Det där med att du får ont långt in i buken - jag får en fruktansvärd håll(mjälthugg)-känsla om jag går det minsta snabbt. Så pass att jag måste stanna och ta djupa andetag, sen är det borta. Men det fick jag förklarat av BM att det är livmodern som sitter fast i ligament som också sitter fast i benen (typ) och att allt dras åt olika håll när man går (men det vet du säkert redan om du har barn sedan tidigare :) ).

Jag äter också mindre, får inte plats med lika mycket mat och BM sa angående det också att det är allt som trycks upp. Allt beror på hur lång/kort man är i magregionen, för vissa kommer det tidigt, för andra inte alls.

Har du koll på järnet?

Fick jättedåligt flås och visade sig vara järnbrist, blev bättre så fort jag fick upp de lite

Jag vet inte om de är ligamenten, förra gången fick jag de och de var som du säger som ett hugg, men nu får jag mer som ett konstant tryck, går inte över av att stanna eller sitta utan bara ligga ner på sidan :/ mer slitande/dragande smärta? Hur nu de går till, men kan ju vara samma men lite annorlunda nu när jag redan gått igenom en graviditet

Jag är väldigt kort i kroppen och kan tydligt känna magsäcken högt upp ^^ men får bara ont vid sidan av och inte mitt i, har för mig att jag läste nånstans att de kunde vara tecken på magkatarr/syra problem? Men vet inte

Försöker att tänka på vad jag äter och när, men ibland bara måste bebisen ha yoghurt och musli runt 00 eller bara vill ha massa pasta med ost!? Haha ^^

Skillnad mot att jag typ bara åt sallad, bröd och kex för ett tag sen

Antar att de är kalcium jag vill åt? Dricker inte mjölk (gillar inte smaken) men äter mycket mejeriprodukter
  • Friedan

Tack och lov är min halsbränna hanterbar än så länge och gaviscon hjälper bra. Men det enda som hjälpt mig under tidigare grav har varit havregryn. Har haft en skål bredvid sängen och tuggat i mig under nätterna. Inte så smaskigt men för mig har det fungerat bra!

• frkvilljunu

1 till med halsbränna här! Havregryn har jag läst någon annanstans med.får nog ta och prova det. äter novalucol och det funkar men tycker de är stora och har jobbig smak.

min är också änsålänge rätt hanterbar och kommer inte hela tiden så det är ju skönt men det gör också att man "hinner"glömma att tänka på vad man stoppar i sig...att jag börjat dricka lite kaffe igen gör det ju inte direkt bättre...

• Mariro
    Tess1990 skrev 2016-08-11 14:14:43 följande:
    Har du koll på järnet?

Fick jättedåligt flås och visade sig vara järnbrist, blev bättre så fort jag fick upp de lite

Jag vet inte om de är ligamenten, förra gången fick jag de och de var som du säger som ett hugg, men nu får jag mer som ett konstant tryck, går inte över av att stanna eller sitta utan bara ligga ner på sidan :/ mer slitande/dragande smärta? Hur nu de går till, men kan ju vara samma men lite annorlunda nu när jag redan gått igenom en graviditet

Jag är väldigt kort i kroppen och kan tydligt känna magsäcken högt upp ^^ men får bara ont vid sidan av och inte mitt i, har för mig att jag läste nånstans att de kunde vara tecken på magkatarr/syra problem? Men vet inte

Försöker att tänka på vad jag äter och när, men ibland bara måste bebisen ha yoghurt och musli runt 00 eller bara vill ha massa pasta med ost!? Haha ^^

Skillnad mot att jag typ bara åt sallad, bröd och kex för ett tag sen

Antar att de är kalcium jag vill åt? Dricker inte mjölk (gillar inte smaken) men äter mycket mejeriprodukter

Jag har rätt högt järn faktiskt, så det är nog att jag ockå är kort i kroppen och allt trycks uppåt + all den ökade blodvolymen som gör att hjärtat slår snabbare.Men egentligen är det bara en småsak, även om det är jobbigt.

Kan ju fortfarnde vara ligamenten/musklerna kring livmodern som spökar. Det är ju trots allt ganska mycket som växer där. Och BM sa att så länge det går över när man har intagit nån speciell position/stannat till/andas etc så är det troligtvis ligamentsmärta som kommer att komma och gå under hela tiden.

Men kan det inte vara så att din mage inte riktigt pallar med väldigt mycket laktosprodukter just nu? Om du knappt åt det innan, så kanske magen är i chocktillstånd, typ? Om syraproblem - kanske värt att testa samarin/gaviscon osv som det står om längre upp i tråden? :) 

• BIX

Det låter jobbigt med foglossning och kraftig halsbränna och annat :( Hoppas ni hittar lite lindring. Jag får också en sjuk smärta i sidan av magen/livmodern (ligamenten) om jag försöker förflytta mig snabbt. Sedan har jag också fått en skum smärta i ena skinkan. Jag vet inte ens om det är pga graviditeten eller vad. Haltar gör jag iaf. Lägger av med klackar på jobbet ett tag och ser om det blir bättre. Jag blir ju inte mer pepp på att få till vardagsmotionen och promenera till tåget precis.

Förresten så anmälde jag mig till gravidyoga idag, startar om 2 veckor. Tror det är ganska mycket fokus på andning men hoppas att det ska bli lite välbehövlig rörelse för kroppen också. Någon annan som provat det?

• Gabriella89

Jag var med på gravidyoga vid min förra graviditet. Helt underbart var det ! Den ledda avslappningen gjorde att det kändes som om jag var på semester. Men jag fick avbryta tidigare än jag velat för jag fick så mycket förvärkar av det tillsist. Jag fick även ha foglossningbälte på vilket gjorde det svårt. Men fram till dess va de fantastiskt :)

BIX skrev 2016-08-11 18:01:37 följande:

Det låter jobbigt med foglossning och kraftig halsbränna och annat :( Hoppas ni hittar lite lindring. Jag får också en sjuk smärta i sidan av magen/livmodern (ligamenten) om jag försöker förflytta mig snabbt. Sedan har jag också fått en skum smärta i ena skinkan. Jag vet inte ens om det är pga graviditeten eller vad. Haltar gör jag iaf. Lägger av med klackar på jobbet ett tag och ser om det blir bättre. Jag blir ju inte mer pepp på att få till vardagsmotionen och promenera till tåget precis.

Förresten så anmälde jag mig till gravidyoga idag, startar om 2 veckor. Tror det är ganska mycket fokus på andning men hoppas att det ska bli lite välbehövlig rörelse för kroppen också. Någon annan som provat det?

• Gabriella89

Det låter mer som du har magkatarr om du får ont av att äta och mår illa o kräks. Min barnmorska sa absolut inte omeprazol men min läkare sa att det var okej. Har man magkatarr så är det de enda som hjälper, iallafall för mig.

Tess1990 skrev 2016-08-11 09:35:21 följande:

Får halsbränna på kvällarna hela tiden, brukar ta novalucol och sitta upp en stund, då blir de oftast bättre

Ibland får jag de även mitt på dagen bara sådär, så måste ha med mig novalucol tabletter överallt

Foglossningen blir lite bättre av att undvika trappor, backar (lättare sagt än gjort, lång backe till sonens förskola eller gå på bilvägen utan gångväg i en stor kurva.. livsfarligt alltså! Så måste gå i backe)

Små steg långsamt hjälper också men glömmer lätt bort de, jobbigt att gå långsamt ju

Måste ofta ligga ner och vila efter vi vart ute, på sidan med kudde mellan knäna

Får även ont i livmodern/långt ner i buken när jag går ibland, ligga och vila är de enda som hjälper :/

Får ofta ont i magen efter jag ätit och kan bara äta små portioner (ibland mindre än vad 2,5åringen äter!) Visst märks att livmodern trycker upp magsäcken, men så mycket såhär tidigt? :/ vet inte om de är magkatarr? Eller nåt med kräkningarna/halsbrännan att göra?

Mår fortfarande illa och kräks då och då

Enda som hjälper är att ligga och vila, astråkigt ibland!

Ska fråga läkaren om de ikväll iaf

• olw24311
    Ledilnaan skrev 2016-08-11 13:51:25 följande:

Är det nån mer som inte kan se informationen för vilken vecka man är gravid i? När man går in i graviditetskalendern här på fl. Har inte kunnat se på flera veckor, börjar bli lite irriterande.

Min bråkar ed lite grann. För mig funkar det att lägga in bf igen så uppdaterar den.
  • BIX
    Gabriella89 skrev 2016-08-11 20:35:19 följande:

Jag var med på gravidyoga vid min förra graviditet. Helt underbart var det ! Den ledda avslappningen gjorde att det kändes som om jag var på semester. Men jag fick avbryta tidigare än jag velat för jag fick så mycket förvärkar av det tillsist. Jag fick även ha foglossningbälte på vilket gjorde det svårt. Men fram till dess va de fantastiskt :)

Oh vad roligt, längtar nu! Saknar känslan av semester efter fyra dagar på jobbet ;)
Svar på tråden BF December 2016