• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Miaairam
    Mariro skrev 2016-08-10 15:18:49 följande:
    Men alltså, det måste ju finnas något man kan göra för att lindra foglossning eller iaf göra nått så att det inte blir värre? Speciellt om man har ett datorjobb och sitter hela tiden, det blir ju inte bättre. Kanske ska införskaffa sånt där bälte, hjälper det tro?
    Här är några tips! www.viforaldrar.se/gravid/Sa-kan-du-lindra-foglossning
  • MP88

Någon som har halsbränna? Jag har haft fruktansvärd halsbränna igår och idag, har inte kunnat gå till jobb så ont jag haft/har:(

• Ledilnaan
    MP88 skrev 2016-08-10 21:40:27 följande:

Någon som har halsbränna? Jag har haft fruktansvärd halsbränna igår och idag, har inte kunnat gå till jobb så ont jag haft/har:(

Jag har lite halsbränna till och från, då brukar jag ta en Novalucol så blir det bättre. Tycker du ska testa att köpa såna. I min förra graviditet så tog jag Gaviscon, de funkar också bra.
  • Javas

Extrem halsbränna här, äter novalucol ibland. Dock blir det bättre en längre stund om jag dricker samarin. Annars hjälper inte just nånting, värst är det att ligga ner på höger sida, vänster är det som gäller :)

• Y o L o

Ja halsbrännan har kommit redan. Tidigt tycker jag, förra gången fick jag det precis i slutet. Köpt Gaviscon nu.

• Y o L o

För min del förra gången hjälpte varken sjukgymnastik eller bälte. Kryckor hjälpte lite för att ta mig fram.

Vila är det jag tror mest på faktiskt :)

Mariro skrev 2016-08-10 15:18:49 följande:

Men alltså, det måste ju finnas något man kan göra för att lindra foglossning eller iaf göra nått så att det inte blir värre? Speciellt om man har ett datorjobb och sitter hela tiden, det blir ju inte bättre. Kanske ska införskaffa sånt där bälte, hjälper det tro?

• Hastis

Samarin dricker jag på kvällen annars vaknar efter några timmar med halsbränna.. Allt annat smakar så vidrigt enligt mig så det är det som får funka:)

• Tess1990

Får halsbränna på kvällarna hela tiden, brukar ta novalucol och sitta upp en stund, då blir de oftast bättre

Ibland får jag de även mitt på dagen bara sådär, så måste ha med mig novalucol tabletter överallt

Foglossningen blir lite bättre av att undvika trappor, backar (lättare sagt än gjort, lång backe till sonens förskola eller gå på bilvägen utan gångväg i en stor kurva.. livsfarligt alltså! Så måste gå i backe)

Små steg långsamt hjälper också men glömmer lätt bort de, jobbigt att gå långsamt ju

Måste ofta ligga ner och vila efter vi vart ute, på sidan med kudde mellan knäna

Får även ont i livmodern/långt ner i buken när jag går ibland, ligga och vila är de enda som hjälper :/

Får ofta ont i magen efter jag ätit och kan bara äta små portioner (ibland mindre än vad 2,5åringen äter!) Visst märks att livmodern trycker upp magsäcken, men så mycket såhär tidigt? :/ vet inte om de är magkatarr? Eller nåt med kräkningarna/halsbrännan att göra?

Mår fortfarande illa och kräks då och då

Enda som hjälper är att ligga och vila, astråkigt ibland!

Ska fråga läkaren om de ikväll iaf

• Cossi
    MP88 skrev 2016-08-10 21:40:27 följande:

En till med en jobbig halsbränna! Jag har problem även som ogravid och just nu är det superjobbigt. Tar gaviscon varje kväll och omeprazol som minskar syraproduktionen varannan dag. Halvsitter och sover, tre ihopvikta täcken under madrassen och två huvudkuddar. Höger sida går inte alls att ligga på. Får ont i nacken och rygg av min taskiga sovstil men halsbrännan/värken i magen är värre . Tänk på att inte äta ett par timmar innan sovdags, inga stora måltider, ingen kaffe eller cola, för fet eller sur mat, och inte för mycket choklad, det kan hjälpa. Mandlar är bra att knapra på.
  • Mariro
    Tess1990 skrev 2016-08-11 09:35:21 följande:

Får halsbränna på kvällarna hela tiden, brukar ta novalucol och sitta upp en stund, då blir de oftast bättre

Ibland får jag de även mitt på dagen bara sådär, så måste ha med mig novalucol tabletter överallt

Foglossningen blir lite bättre av att undvika trappor, backar (lättare sagt än gjort, lång backe till sonens förskola eller gå på bilvägen utan gångväg i en stor kurva.. livsfarligt alltså! Så måste gå i backe)

Små steg långsamt hjälper också men glömmer lätt bort de, jobbigt att gå långsamt ju

Måste ofta ligga ner och vila efter vi vart ute, på sidan med kudde mellan knäna

Får även ont i livmodern/långt ner i buken när jag går ibland, ligga och vila är de enda som hjälper :/

Får ofta ont i magen efter jag ätit och kan bara äta små portioner (ibland mindre än vad 2,5åringen äter!) Visst märks att livmodern trycker upp magsäcken, men så mycket såhär tidigt? :/ vet inte om de är magkatarr? Eller nåt med kräkningarna/halsbrännan att göra?

Mår fortfarande illa och kräks då och då

Enda som hjälper är att ligga och vila, astråkigt ibland!

Ska fråga läkaren om de ikväll iaf

Konstigt nog så gör det inte ont för mig att gå i backar, inget känns när jag går uppför, bara om jag går rakt fram... och små steg har jag börjat med också, börjat gå 10 min tidigare hemifrån till tunnelbanan haha. Blir galet andfådd också, bara av att prata.

Det där med att du får ont långt in i buken - jag får en fruktansvärd håll(mjälthugg)-känsla om jag går det minsta snabbt. Så pass att jag måste stanna och ta djupa andetag, sen är det borta. Men det fick jag förklarat av BM att det är livmodern som sitter fast i ligament som också sitter fast i benen (typ) och att allt dras åt olika håll när man går (men det vet du säkert redan om du har barn sedan tidigare :) ).

Jag äter också mindre, får inte plats med lika mycket mat och BM sa angående det också att det är allt som trycks upp. Allt beror på hur lång/kort man är i magregionen, för vissa kommer det tidigt, för andra inte alls.

Svar på tråden BF December 2016