Tess1990 skrev 2016-08-11 09:35:21 följande:
Får halsbränna på kvällarna hela tiden, brukar ta novalucol och sitta upp en stund, då blir de oftast bättre
Ibland får jag de även mitt på dagen bara sådär, så måste ha med mig novalucol tabletter överallt
Foglossningen blir lite bättre av att undvika trappor, backar (lättare sagt än gjort, lång backe till sonens förskola eller gå på bilvägen utan gångväg i en stor kurva.. livsfarligt alltså! Så måste gå i backe)
Små steg långsamt hjälper också men glömmer lätt bort de, jobbigt att gå långsamt ju
Måste ofta ligga ner och vila efter vi vart ute, på sidan med kudde mellan knäna
Får även ont i livmodern/långt ner i buken när jag går ibland, ligga och vila är de enda som hjälper :/
Får ofta ont i magen efter jag ätit och kan bara äta små portioner (ibland mindre än vad 2,5åringen äter!) Visst märks att livmodern trycker upp magsäcken, men så mycket såhär tidigt? :/ vet inte om de är magkatarr? Eller nåt med kräkningarna/halsbrännan att göra?
Mår fortfarande illa och kräks då och då
Enda som hjälper är att ligga och vila, astråkigt ibland!
Ska fråga läkaren om de ikväll iaf
Konstigt nog så gör det inte ont för mig att gå i backar, inget känns när jag går uppför, bara om jag går rakt fram... och små steg har jag börjat med också, börjat gå 10 min tidigare hemifrån till tunnelbanan haha. Blir galet andfådd också, bara av att prata.
Det där med att du får ont långt in i buken - jag får en fruktansvärd håll(mjälthugg)-känsla om jag går det minsta snabbt. Så pass att jag måste stanna och ta djupa andetag, sen är det borta. Men det fick jag förklarat av BM att det är livmodern som sitter fast i ligament som också sitter fast i benen (typ) och att allt dras åt olika håll när man går (men det vet du säkert redan om du har barn sedan tidigare :) ).
Jag äter också mindre, får inte plats med lika mycket mat och BM sa angående det också att det är allt som trycks upp. Allt beror på hur lång/kort man är i magregionen, för vissa kommer det tidigt, för andra inte alls.