• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Tess1990
    Mariro skrev 2016-08-12 13:49:46 följande:

Nu kanske den här frågan har tagits upp tidigare, men jag känner att det är bra att fråga igen:

I veckan var jag hos BM och hon sa att vid nästa besök (v.25) skulle vi bestämma vart vi vill föda. Jag och sambon har tänkt Karolinska Solna för att det ligger bra till där vi bor och sjukhuset har all typ av vård som skulle kunna tänkas behövas. Men ni som är från Stockholmstrakten och har fött barn här, har ni extra bra upplevelser från något sjukhus eller har ni kanske fött på KS, och isåfall vad tyckte ni om det? 

Min syster födde på Karolinska Solna, 5 månader innan de var dags för mig

Hon var väldigt nöjd med personalen, rummet och upplevelsen

Jag var inne där på kontroll 2 gånger och älskade personalen, gillar att dom har egen ingång!

Var även på deras spec. Mvc och var väldigt duktig och trevlig personal där

Blev lovad då att få föda på solna men när de väl var dags var de kaos och efter en kontroll och blivit hemskickade en gång så blev vi sen skickade till Eskilstuna med ambulans :(

Så jag känner mig besviken på dom.. nu bor vi lite längre ifrån och har valt Huddinge, skiljer bara 5-10min mellan sjukhusen men litar liksom inte på dom längre.. även om jag logiskt vet att de inte borde bli samma igen!

Är själv född på huddinge och dom har ju direkt samarbete med solna så de känns lite bättre, enligt min bm är de nästan garanterat att jag kommer få plats där nu
  • Friedan

Nu kanske den här frågan har tagits upp tidigare, men jag känner att det är bra att fråga igen:

I veckan var jag hos BM och hon sa att vid nästa besök (v.25) skulle vi bestämma vart vi vill föda. Jag och sambon har tänkt Karolinska Solna för att det ligger bra till där vi bor och sjukhuset har all typ av vård som skulle kunna tänkas behövas. Men ni som är från Stockholmstrakten och har fött barn här, har ni extra bra upplevelser från något sjukhus eller har ni kanske fött på KS, och isåfall vad tyckte ni om det? 

Jag har fött ett barn på Ks i Solna men det var 16 år sedan och jag hoppas innerligt att det är bättre nu. Men då var det katastrof, på precis alla sätt och vis förutom att barnet ändå mådde bra. Mina tre yngre är födda på Danderyds sjukhus och det har varit toppen! 

Men som sagt, det är säkert annorlunda på Ks nu så låt inte mig skrämma upp dig  
  • k_a_w

Idag har vi köpt en barnvagn! Blev en fin Emmaljunga Superviking i navyblå. Kanske var lite tidigt ute att köpa i v.21, men vi fick ett bra kampanjpris och jag var så sugen på att sätta igång! Blir lite orolig dock, tänk om man jinxat sig själv nu...

• Y o L o

Jag födde på Sös sist och väljer det igen, egentligen mest för att det är så nära hem och så var personalen på avdelningen (avd 65 tror jag) helt underbara tyckte jag. Under själva förlossningen var personalen lite sisådär (fumliga o missade att jag inte tål morfin o lite sånt) men eftersom jag ska ha planerat snitt denna gång så känns det tryggt och bra med Sös.

Hade det inte varit för närheten så hade jag valt Danderyd, hört så många som varit helnöjda där.

• Tvåbarnsmamman79
    Seaflower skrev 2016-08-09 17:16:19 följande:
    Jag gick in i v 20 i lördags och enligt måtten på fostret så slutade det växa i v 15. Jag har gått igenom allt nu, är det för att jag ätit allergitabletter för pollen, att vi har katt här hemma (toxoplasmos) osv osv..

Jag känner mig väldigt bitter och arg på kroppen som inte tog tag i detta redan v 15!

Och är sjukt nervös inför fredagen när det ska ut. Hur ont kommer det göra och hur kommer det kännas osv..

De kommer ta en bit av moderkakan nu för att kolla kromosomavvikelser eller vad som kan ha orsakat detta men det är inte säkert att det finns ett svar.

Det störiga är att jag kände mig orolig redan i v 17 för att jag inte kände nåt och inte tyckte att magen växte. Men det hade ju inte gjort någon skillnad om jag fått göra UL då. Då hade HELA semestern blivit förstörd, och nu blev det "bara" de 4 sista dagarna.

Men jag ska inte negga ner denna tråden nu! Ni som är kvar får banne mig se till att föda friska och glada barn nu!!

Så fort min kropp är okej så kör vi på igen!! Jag har ju vart gravid innan och fått en fantastisk liten tjej så det ska gå igen!

Är inte med i någon fb-grupp!

Tack för allas omtanke! <3
    Seaflower hur mår du? Har det gått bra idag trots det sorgliga som du måste gå igenom?
    :(
  • annaelin90
    k_a_w skrev 2016-08-12 21:34:44 följande:

Idag har vi köpt en barnvagn! Blev en fin Emmaljunga Superviking i navyblå. Kanske var lite tidigt ute att köpa i v.21, men vi fick ett bra kampanjpris och jag var så sugen på att sätta igång! Blir lite orolig dock, tänk om man jinxat sig själv nu...

Hehe hade kunnat vara jag som skrev detta, då vi i veckan också beställde en emmaljunga superviking i navyblå :) Vi fick den också till ett kampanjpris som inte "gick att säga nej till" :) 
  • Ledilnaan

Verkar vara en del från Sthlm här inne med tanke på vilket sjukhus ni väljer
    Själv bor jag i Gbg regionen och kommer föda på Näl i Trollhättan, där har jag fött alla mina andra tre pojkar och trivts bra. De brukar dessutom inte skicka hem en på engång efteråt som många andra sjukhus gör. Det tycker jag känns tryggt.

annaelin90 skrev 2016-08-13 10:20:57 följande:
    Hehe hade kunnat vara jag som skrev detta, då vi i veckan också beställde en emmaljunga superviking i navyblå :) Vi fick den också till ett kampanjpris som inte "gick att säga nej till" :) 
    Jag köpte en Emmaljunga Nitro till kanonpris i tisdags, som nu står hemma och väntar. Är ju så svårt att vänta när man väl fått se den lille
  • mocha8676
    k_a_w skrev 2016-08-12 21:34:44 följande:

Har den vagnen i navy också. Så fin. Fast den köpte vi till första barnet som kom i början av 2015. Älskar den! Vi beställde samma dag som rul var :)
  • Marialia

Vi har inte köpt vagn än men varit på ännu en rundtur och kollat idag. Det blir en Emmaljunga Superviking men med den lite mer ombonade liggdelen i nästa års modell. Vi kommer köpa lounge grey. Men jag vill vänta några veckor till innan vi beställer, är väl fortfarande lite orolig.

• frkvilljunu

längtar efter att bädda vagnen men får vänta med det ett par månader kanske. Har helt snöat in på att kolla efter filtar och täcken nu. Köpt en åkpåse i "sovsäcksmodell" som jag är helt kär i.

Funderar på babynest - någon som ska ha det?

Svar på tråden BF December 2016