• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Ledilnaan

Ni som blir sjukskrivna, går ni till vanliga vårdcentralen och träffar en läkare? Bokar ni tid innan då? Hos min vårdcentral så är det flera månaders väntetid, känner att min ork tryter rätt fort och rejält just nu, har inte ork att vänta i flera veckor/månader på att bli sjukskriven.
    Ska försöka jobba augusti ut, sen får vi se, men det är lite jobbigt just nu, är supertrött och har massor med sammandragningar hela dagarna. Och jobbig foglossning dessutom.

• Tess1990
    Ledilnaan skrev 2016-08-16 21:50:12 följande:

Ni som blir sjukskrivna, går ni till vanliga vårdcentralen och träffar en läkare? Bokar ni tid innan då? Hos min vårdcentral så är det flera månaders väntetid, känner att min ork tryter rätt fort och rejält just nu, har inte ork att vänta i flera veckor/månader på att bli sjukskriven.

Ska försöka jobba augusti ut, sen får vi se, men det är lite jobbigt just nu, är supertrött och har massor med sammandragningar hela dagarna. Och jobbig foglossning dessutom.

Din mvc ska ha en läkare antingen där på plats eller som dom skriver remiss till

Min mvc har två läkare som kommer in på kvällarna då och då, tror dom jobbar på andra mvc/vårdcentraler också

Tyvärr avskyr jag tjejen, hon är så hård, dömande och bara blä, går inte att öppna sig och föra en konversation alls med henne..

Och killen är jätteung och sjukt jävla snygg och mina hormoner gör att jag inte kan fokusera på det jag vill säga.. ^^ haha vilka problem!
  • Y o L o

Ja det förstår jag, att ha ont o samtidigt ta emot gäster låter jobbigt. Jag kan tex gå o lägga mig på soffan på kontoret om jag behöver, mina kollegor o chefer är förstående. Då blir det enklare att härda ut smärtan ett tag till för min del.

Jag var ju också på Mvc o träffade läkaren. Förra gången gick jag på annan Mvc men även där var läkaren förstående och sjukskrev mig för foglossningen.

olw24311 skrev 2016-08-16 21:04:48 följande:

Det är skönt när läkaren tar en på allvar. Själv hoppas jag på 100% sjukskrivning när jag träffar läkaren imorgon. Trött på att allt gör ont och sen vara trevlig mot gäster. Plus att jag är för trött för att jobba natt! :)

• mocha8676

Hej! Någon som upplever smärta vid svanskota/rumpa? Osäker exakt vart det gör ont. Men när jag sitter vid datorn på jobbet måste jag sitta helt stilla för att inte få ont.. Rör jag mig eller ändrar ställning får jag sjukt ont. Ska jag resa mig från stolen får jag så ont att jag blir "kutryggad" och nästan får tårar i ögonen. Hade så här första graviditete också, men betydligt mildare och fullt hanterbart. Tanken slår mig, är detta kanske någon form av foglossning? Tänkte be om en av platserna som har höj och sänkbart bord..

• olw24311
    Ledilnaan skrev 2016-08-16 21:50:12 följande:

Jag alternerar lite. Har en läkare hos mvc men de är bara där en dag i veckan. Så dit går jag på planerade besök som idag. Första dagen efter semestern. Annars har jag en jättebra vårdcentral där jag alltid har fått tid samma dag som jag ringer. Har inte din vårdcentral akuttider? Känns som det är väldigt sällan som man kan vänta flera månader på att träffa en läkare.
    mocha8676 skrev 2016-08-17 10:05:40 följande:

Hej! Någon som upplever smärta vid svanskota/rumpa? Osäker exakt vart det gör ont. Men när jag sitter vid datorn på jobbet måste jag sitta helt stilla för att inte få ont.. Rör jag mig eller ändrar ställning får jag sjukt ont. Ska jag resa mig från stolen får jag så ont att jag blir "kutryggad" och nästan får tårar i ögonen. Hade så här första graviditete också, men betydligt mildare och fullt hanterbart. Tanken slår mig, är detta kanske någon form av foglossning? Tänkte be om en av platserna som har höj och sänkbart bord..

Jag har liknande. Många coremuskler har fäste vid svanskotan. Efter mitt kejsarsnitt så överanstängde jag mig och fick problem med svanskotan. Alla fästen där va överansträngda och fick hjälp av sjukgymnast. Kolla med sjukgymnast om det är foglossning eller musklerna som spökar.
  • mocha8676

[quote=76890083]Jag har liknande. Många coremuskler har fäste vid svanskotan. Efter mitt kejsarsnitt så överanstängde jag mig och fick problem med svanskotan. Alla fästen där va överansträngda och fick hjälp av sjukgymnast. Kolla med sjukgymnast om det är foglossning eller musklerna som spökar.

[/quote]

Tack för ditt svar! Ska kolla om det ger sig inom några dagar.. Annars får jag nog kolla upp det!

• olw24311

Det tog sin lilla tid men idag gav sig blyger till känna. Tydliga rörelser och när jag la handen mot magen, kändes en tydlig buff. Är i 21+3 idag. En lättnad för en mamma som väldigt snabbt föreställer sig det värsta.

• mocha8676
    olw24311 skrev 2016-08-17 14:11:35 följande:

Det tog sin lilla tid men idag gav sig blyger till känna. Tydliga rörelser och när jag la handen mot magen, kändes en tydlig buff. Är i 21+3 idag. En lättnad för en mamma som väldigt snabbt föreställer sig det värsta.

Underbart! Själv är jag i 21+4 och har dagligen känt rejäla rörelser och sparkar i snart två veckors tid. Dock inte lyckats känna med handen på utsidan. Kände väldigt lite av sparkar och rörelser förra graviditeten. Skönt att känna betydligt mer denna gång! Vet inte on det för min del hade med att göra att jag var rejält överviktig förra graviditeten. Är nu "bara" överviktig denna gång :)
  • Ledilnaan
    olw24311 skrev 2016-08-17 10:33:25 följande:
    Jag alternerar lite. Har en läkare hos mvc men de är bara där en dag i veckan. Så dit går jag på planerade besök som idag. Första dagen efter semestern. Annars har jag en jättebra vårdcentral där jag alltid har fått tid samma dag som jag ringer. Har inte din vårdcentral akuttider? Känns som det är väldigt sällan som man kan vänta flera månader på att träffa en läkare.
    mocha8676 skrev 2016-08-17 10:05:40 följande:

Jag har liknande. Många coremuskler har fäste vid svanskotan. Efter mitt kejsarsnitt så överanstängde jag mig och fick problem med svanskotan. Alla fästen där va överansträngda och fick hjälp av sjukgymnast. Kolla med sjukgymnast om det är foglossning eller musklerna som spökar.
    Min VC har dropin varje morgon, det är de enda såkallade akuttider som finns. Man måste komma dit nångång mellan 8-9:30 (tror jag det är) sen kan man få vänta ganska länge beroende på varför man är där.

Idag när jag jobbade så var det fruktansvärt jobbigt, gjorde jätteont i höften, ryggen och buken. Men det var bara att bita ihop och jobba klart. Nu är jag som tur är ledig i två dagar innan jag ska jobba lördagkväll igen. Får se hur det känns på lördag.
  • Ledilnaan
    olw24311 skrev 2016-08-17 14:11:35 följande:

Vad underbart att få känna den lille, det är alltid mysigt.

Svar på tråden BF December 2016