• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • olw24311
    Ledilnaan skrev 2016-08-17 15:40:38 följande:

Min VC har dropin varje morgon, det är de enda såkallade akuttider som finns. Man måste komma dit nångång mellan 8-9:30 (tror jag det är) sen kan man få vänta ganska länge beroende på varför man är där.

Idag när jag jobbade så var det fruktansvärt jobbigt, gjorde jätteont i höften, ryggen och buken. Men det var bara att bita ihop och jobba klart. Nu är jag som tur är ledig i två dagar innan jag ska jobba lördagkväll igen. Får se hur det känns på lördag.

Jag tycker att du ska gå dit ändå nu när du är ledig. Bara för att etablera kontakt. Kanske kan prata med läkaren om att kanske bli sjukskriven så att när du inte klarar mer så behöver du kanske bara ringa. Du hjälper ingen med att plåga dig igenom arbetspass. Kör du slut på dig själv nu finns det ingen kraft kvar till förlossning och första tiden med spädis. Ibland måste man släppa att vara en duktig anställd och bara tänka på sig själv.
  • Cossi

Många pratar om sjukskrivning och ibland kan det vara enda möjligheten beroende på vilka sjukdomar/besvär man har. Men jag tycker generellt att de flesta arbetsgivare borde vara bättre på att anpassa arbetet när man är gravid, man kan inte förväntas att prestera på 100 % med allt som händer i kroppen, det är naturligt att bli tröttare, få mindre ork och diverse krämpor. Det borde vara i deras intresse att man jobbar kvar även om man inte kan göra allt som innan. Men arbetsmarknaden idag är tuff, inte bara för gravida men även andra som av olika anledningar inte alltid presterar på topp. Synd tycker jag!

• Andan

Någon som har koll på ifrån vilken vecka man hör till förlossningen om det händer ngt? Vecka 23?

• Andan
    Cossi skrev 2016-08-17 17:21:03 följande:

Många pratar om sjukskrivning och ibland kan det vara enda möjligheten beroende på vilka sjukdomar/besvär man har. Men jag tycker generellt att de flesta arbetsgivare borde vara bättre på att anpassa arbetet när man är gravid, man kan inte förväntas att prestera på 100 % med allt som händer i kroppen, det är naturligt att bli tröttare, få mindre ork och diverse krämpor. Det borde vara i deras intresse att man jobbar kvar även om man inte kan göra allt som innan. Men arbetsmarknaden idag är tuff, inte bara för gravida men även andra som av olika anledningar inte alltid presterar på topp. Synd tycker jag!

Kan bara hålla med! Har man dessutom ett fusiskt ansträngande arbete så är vecka 32 då man får havandeskap rätt sent...

Jobbar som dekoratör, måste säga att min arbetsgivare inte gör mkt för att kunna anpassa arb uppg fram tills dess. (Arbetsbördan blir iof tyngre för mina kollegor)...

Vilket resulterat i 50% sjukskrivning pga foglossning och mkt sammandragningar så fort man kryper runt på golv eller tak eller bär tungt...

Men hade hellre jobbat än att vara hemma halvtid!
  • Tvåbarnsmamman79
    olw24311 skrev 2016-08-17 10:33:25 följande:
    Jag alternerar lite. Har en läkare hos mvc men de är bara där en dag i veckan. Så dit går jag på planerade besök som idag. Första dagen efter semestern. Annars har jag en jättebra vårdcentral där jag alltid har fått tid samma dag som jag ringer. Har inte din vårdcentral akuttider? Känns som det är väldigt sällan som man kan vänta flera månader på att träffa en läkare.
    mocha8676 skrev 2016-08-17 10:05:40 följande:

Hej! Någon som upplever smärta vid svanskota/rumpa? Osäker exakt vart det gör ont. Men när jag sitter vid datorn på jobbet måste jag sitta helt stilla för att inte få ont.. Rör jag mig eller ändrar ställning får jag sjukt ont. Ska jag resa mig från stolen får jag så ont att jag blir "kutryggad" och nästan får tårar i ögonen. Hade så här första graviditete också, men betydligt mildare och fullt hanterbart. Tanken slår mig, är detta kanske någon form av foglossning? Tänkte be om en av platserna som har höj och sänkbart bord..

Jag har liknande. Många coremuskler har fäste vid svanskotan. Efter mitt kejsarsnitt så överanstängde jag mig och fick problem med svanskotan. Alla fästen där va överansträngda och fick hjälp av sjukgymnast. Kolla med sjukgymnast om det är foglossning eller musklerna som spökar.
    Jag har oxå jätteont runt svanskotan plus på insidan av låren.
  • Y o L o

En konstig sak (kanske).

Jag mår lite illa ibland när bebisen rör sig. Undrar om det är att hon kommer åt något organ eller nått? Har moderkakan fram denna gång, kan det påverka? Kan även få en spark så jag känner mig kissnödig helt plötsligt. Inte van vid detta från förra barnet.

Någon mer som kan må illa när bebisen rör sig?

• Mariro

Nu har jag en till föräldraledighetsrelaterad fråga (har nästan blivit tokig på FK, det är som att läsa kodord när man läser på deras hemsida): efter att barnet har fyllt 1 år, så måste man ta ut 5 förldradagar/vecka för att skydda sin SGI. Men säg att jag som är förälder nr 1 som sitter hemma först, tar ut 3 dgr/v och då kan vara hemma i typ ett år. Är det förälder nr 2 som då MÅSTE ta ut 5 dgr/v efter 1 år, oberoende av om han har varit föräldraledig förut? Om han gör det, på vilket sätt skyddas då min SGI, eftersom jag har varit hemma innan 1 årsdagen och inte kommer att sitta hemma mer?

Gaah blir tokig så snälla, ni som vet hjälp.

• Mariro
    Y o L o skrev 2016-08-17 19:54:47 följande:

En konstig sak (kanske).

Jag mår lite illa ibland när bebisen rör sig. Undrar om det är att hon kommer åt något organ eller nått? Har moderkakan fram denna gång, kan det påverka? Kan även få en spark så jag känner mig kissnödig helt plötsligt. Inte van vid detta från förra barnet.

Någon mer som kan må illa när bebisen rör sig?

Jag kan också känna min kissnödig, typ akut, vid rörelser. Sen när man kissar kommer det typ tre droppar. Men att du mår illa vid rörelser kanske har att göra med att bebisen är tillräckligt stor för att röra sig runt och trycka till på tarmar (som redan är svullna) som i sin tur trycker på magsäcken, eftersom allt pressas uppåt.
  • Hallondricka
    Mariro skrev 2016-08-17 20:04:57 följande:

Nu har jag en till föräldraledighetsrelaterad fråga (har nästan blivit tokig på FK, det är som att läsa kodord när man läser på deras hemsida): efter att barnet har fyllt 1 år, så måste man ta ut 5 förldradagar/vecka för att skydda sin SGI. Men säg att jag som är förälder nr 1 som sitter hemma först, tar ut 3 dgr/v och då kan vara hemma i typ ett år. Är det förälder nr 2 som då MÅSTE ta ut 5 dgr/v efter 1 år, oberoende av om han har varit föräldraledig förut? Om han gör det, på vilket sätt skyddas då min SGI, eftersom jag har varit hemma innan 1 årsdagen och inte kommer att sitta hemma mer?

Gaah blir tokig så snälla, ni som vet hjälp.

Den som är hemma med barnet (spelar ingen roll vem av föräldrarna) måste ta ut 5 dagar/vecka. Dem som inte längre är hemma med barnet skyddar sin sgi till exempel genom arbete eller arbetssökande och inskriven på arbetsförmedlingen från första dagen efter föräldraledigheten. Hur det är med studerande är jag inte säker på.
  • Mariro
    Hallondricka skrev 2016-08-17 20:20:29 följande:

Den som är hemma med barnet (spelar ingen roll vem av föräldrarna) måste ta ut 5 dagar/vecka. Dem som inte längre är hemma med barnet skyddar sin sgi till exempel genom arbete eller arbetssökande och inskriven på arbetsförmedlingen från första dagen efter föräldraledigheten. Hur det är med studerande är jag inte säker på.

Alltså TACK för så bra svar. Varför kan inte FK skriva klart ohäch tydligt?! (Eller så är man trög haha)
Svar på tråden BF December 2016