• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Fian88
    Andan skrev 2016-08-17 17:55:42 följande:

Någon som har koll på ifrån vilken vecka man hör till förlossningen om det händer ngt? Vecka 23?

Tror det är lite olika i olika landsting, men tror från v 22+0. Är du orolig över något?<3
  • Ledilnaan
    Cossi skrev 2016-08-17 17:21:03 följande:

Många pratar om sjukskrivning och ibland kan det vara enda möjligheten beroende på vilka sjukdomar/besvär man har. Men jag tycker generellt att de flesta arbetsgivare borde vara bättre på att anpassa arbetet när man är gravid, man kan inte förväntas att prestera på 100 % med allt som händer i kroppen, det är naturligt att bli tröttare, få mindre ork och diverse krämpor. Det borde vara i deras intresse att man jobbar kvar även om man inte kan göra allt som innan. Men arbetsmarknaden idag är tuff, inte bara för gravida men även andra som av olika anledningar inte alltid presterar på topp. Synd tycker jag!

Jag jobbar i hemtjänsten med mycket spring, och delvis tunga lyft, och med min foglossning så blir det riktigt jobbigt. Chefen har försökt hjälpa mig att anpassa lite, jag slipper alla städ med dammsugning och skurning för det kan jag inte göra alls och jag behöver inte gå till rökarna längre. Men jag känner själv att det inte riktigt räcker. Idag hade vi handling på schemat, gå runt i affären med en full kundvagn, ingen hitt.
    olw24311 skrev 2016-08-17 16:04:04 följande:
    Jag tycker att du ska gå dit ändå nu när du är ledig. Bara för att etablera kontakt. Kanske kan prata med läkaren om att kanske bli sjukskriven så att när du inte klarar mer så behöver du kanske bara ringa. Du hjälper ingen med att plåga dig igenom arbetspass. Kör du slut på dig själv nu finns det ingen kraft kvar till förlossning och första tiden med spädis. Ibland måste man släppa att vara en duktig anställd och bara tänka på sig själv.

Det är lite så jag tänker, hur långt ska jag pressa mig själv, hur illa kommer det bli efteråt och hur länge. Samtidigt är jag "bara" i v22, borde kanske klara några veckor till. Men visst, att gå runt och nästan gråta av smärta är kanske inte det bästa heller, speciellt inte när man är hemma hos brukare och ska vara glad och käck.

• Ledilnaan
    olw24311 skrev 2016-08-17 16:04:04 följande:
    Jag tycker att du ska gå dit ändå nu när du är ledig. Bara för att etablera kontakt. Kanske kan prata med läkaren om att kanske bli sjukskriven så att när du inte klarar mer så behöver du kanske bara ringa. Du hjälper ingen med att plåga dig igenom arbetspass. Kör du slut på dig själv nu finns det ingen kraft kvar till förlossning och första tiden med spädis. Ibland måste man släppa att vara en duktig anställd och bara tänka på sig själv.
    Jag ska till BM nu på fredag, får se vad hon säger då.
  • Andan

Tack! Nä egentligen inte, sist så kommer jag ihåg att BM sa till att nu hör du till förlossningen om det händer ngt... Ska ju inte dit förrän i vecka 26 (23 nu) tänkte att de känns sent :)

Fian88 skrev 2016-08-17 20:50:50 följande:

Tror det är lite olika i olika landsting, men tror från v 22+0. Är du orolig över något?<3

• olw24311
    Ledilnaan skrev 2016-08-17 20:52:53 följande:

Det är lite så jag tänker, hur långt ska jag pressa mig själv, hur illa kommer det bli efteråt och hur länge. Samtidigt är jag "bara" i v22, borde kanske klara några veckor till. Men visst, att gå runt och nästan gråta av smärta är kanske inte det bästa heller, speciellt inte när man är hemma hos brukare och ska vara glad och käck.

Tänk mindre på hur långt gången du är och mer på hur kroppen känns. Jag är också i v.22 (21+3) och blev helt sjukskriven från idag. Själv tycker jag att jag kom långt. Förra gången blev jag sjukskriven i v.18. Jag skulle vilja jobba lite längre men det skulle bli på bekostnad av min hälsa och min familj. Jobbet är inte värt det.
  • Mariro

Idag går jag in i vecka 24. Känner mig otroligt stor och undrar hur mycket mer magen kommer att växa. Hur går det för era magar? :)

• Anonym föräldraledig
    Mariro skrev 2016-08-18 06:50:39 följande:

Idag går jag in i vecka 24. Känner mig otroligt stor och undrar hur mycket mer magen kommer att växa. Hur går det för era magar? :)

Är 23+6 idag och känner mig inte alls särskilt stor än. Sambon sa igår att jag kunde passera som lite lönnfet i rätt kläder, vet inte om jag ska ta det som en komplimang. :) Var lika förra graviditeten, jag växer sent, men det kommer att komma! :)
  • mocha8676
    Mariro skrev 2016-08-18 06:50:39 följande:

Min mage är som din skulle jag tro! Känner mig också stor! Men det är så mysigt. Kan tyvärr inte lägga ut bilder här.. Försökt flera gånger.
  • Ledilnaan
    olw24311 skrev 2016-08-17 23:06:37 följande:
    Tänk mindre på hur långt gången du är och mer på hur kroppen känns. Jag är också i v.22 (21+3) och blev helt sjukskriven från idag. Själv tycker jag att jag kom långt. Förra gången blev jag sjukskriven i v.18. Jag skulle vilja jobba lite längre men det skulle bli på bekostnad av min hälsa och min familj. Jobbet är inte värt det.
    Jag blev också sjuksriven i v18 förra gången, men då hade jag inget fast jobb som jag känner skyldighet mot.
    Känner också att jag inte vill att familjen ska bli lidande, som det är nu så är det mest att sätta sig ner efter jobbet och bara vila och inte göra nåt kul med familjen alls.
    Jag ska prata med BM imorgon.
  • Cossi
    Ledilnaan skrev 2016-08-17 20:52:53 följande:

Jag jobbar i hemtjänsten med mycket spring, och delvis tunga lyft, och med min foglossning så blir det riktigt jobbigt. Chefen har försökt hjälpa mig att anpassa lite, jag slipper alla städ med dammsugning och skurning för det kan jag inte göra alls och jag behöver inte gå till rökarna längre. Men jag känner själv att det inte riktigt räcker. Idag hade vi handling på schemat, gå runt i affären med en full kundvagn, ingen hitt. 

Ibland är ju sjukskrivning det bästa, och man ska absolut inte pressa sig så det går ut över den egna hälsan eller bebisen! Det är ju trots allt en kort tid i livet man är gravid... Mitt inlägg var mer en allmän frustration över att arbetslivet idag ofta är så pressat och slimmat att man alltid ska prestera på topp för att duga och många svaga slås ut.
Svar på tråden BF December 2016