• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Y o L o

Första gången akut snitt pga öppnade mig inte. Stor risk för samma sak igen, så bättre planera in snitt enl läkare och min önskan.

Hastis skrev 2016-09-07 21:50:03 följande:

Detta kanske är en känslig fråga men varför vill ni göra KS? Inget negativt alls från min sida mer bara nyfiken så hoppas ingen tar frågan fel:)

• Ledilnaan
    De5pojkarna skrev 2016-09-08 13:21:16 följande:

Jag är livrädd för att behöva göra kejsarsnitt.. Har fött alla 5 vaginalt utan problem. Hoppas på samma nu med 6:e.. Dör hellre än kejsarsnitt.. Så jag lär dö efter förlossning istället då jag antagligen måste opereras :/

Lite så jag känner också, har fått 3 vaginalt utan problem, vill absolut inte göra nåt kejsarsnitt. Även om han skulle ligga i säte så skulle jag försöka få ut honom vanligt.

• BIX

Jag hade också en bra förlossning, hoppas det går lika bra igen. Fick första värken på kvällen och låg hemma i sängen, slumrade lite och jobbade med värkarna medan sambon småsnarkade bredvid mig. Det var hur mysigt som helst :) Sen åkte vi till förlossningen och då tappade jag fokus lite och började jobba mot värkarna istället för att flyta med. Det var inte lika mysigt, var 8 cm öppen när jag kom in och de två sista cm tog 6 timmar. Så jag skulle nog egentligen gärna föda hemma, men det vågar jag knappt andas om :) Dessutom är jag rationell och inser att det finns fördelar med att ha läkare nära till hands :)

Som smärtlindring hade jag lustgas och kvaddlar, kvaddlarna gjorde sjukt ont men var grymt bra :) Hade två bm som stack samtidigt i varsin skinka haha :) Fel att kalla det smärtLINDRING bara :) För övrigt tankade jag i mig lite mycket lustgas så var ganska hög och kände mig berusad vilket jag hoppas jag kan undvika nästa gång.

• Tvåbarnsmamman79
    De5pojkarna skrev 2016-09-08 13:21:16 följande:

Jag är livrädd för att behöva göra kejsarsnitt.. Har fött alla 5 vaginalt utan problem. Hoppas på samma nu med 6:e.. Dör hellre än kejsarsnitt.. Så jag lär dö efter förlossning istället då jag antagligen måste opereras :/

Jag är livrädd för en vanlig förlossning efter 36 timmar med värkar (öppnade mig bara 2 cm men skrek i lustgasen i flera timmar med paus såklart.)
    Smärtan efter snitten gör väldigt ont men jag hade panikont av värkar där var det dödsångest. Så olika det kan vara :).
  • HJ0812
    Y o L o skrev 2016-09-08 15:14:36 följande:
    Ringde! De hade inte klart med läkartiderna ännu så de har inte skickat någon kallelse. Bra, då vet jag iaf, känns ju inte som någon brådska.
    Så bra! Då slipper du fundera över det och vet att du inte är bortglömd. Det är bättre att ringa och kontrollera för ibland hamnar remisser på villovägar.
    Alvin 081121 Asta 130730
  • HJ0812

Det är ju inte någon här som väljer snitt för att det är lätt och kul. Om ni skulle välja på snitt eller att ni själva och/eller barnet dör resp får bestående skador så är det kanske inte ens ett val?

Alvin 081121 Asta 130730
  • Emmask
    HJ0812 skrev 2016-09-08 17:10:10 följande:

Det är ju inte någon här som väljer snitt för att det är lätt och kul. Om ni skulle välja på snitt eller att ni själva och/eller barnet dör resp får bestående skador så är det kanske inte ens ett val?

Alvin 081121 Asta 130730
    Mot vem/vad riktar du detta lätt aggressiva inlägg?
  • Emmask
    HJ0812 skrev 2016-09-08 17:10:10 följande:

Alvin 081121 Asta 130730
    Jag har all förståelse för de många anledningar man kan ha att göra kejsarsnitt och är glad att vården respekterar även rädsla som orsak till snitt. Däremot har jag svårt för fenomenet att mina upplevelser av min förlossning ska stå tillbaka för berättelser om dödsångest. Det behövs en variationen berättelser och jag önskar att jag inför min förlossning fått höra även om positiva upplevelser.
  • Friedan

Åh kvaddlar, jag tyckte att de var sköna! På riktigt alltså. Skön smärta som dessutom hjälpte att ta bort den onda smärtan. Tyvärr fanns det ingen bm som ville ge det när mitt yngsta barn föddes men jag ska göra ett nytt försök den här gången

Jag ser också fram mot förlossningen och för egen del är jag rädd för kejsarsnitt (bl.a. beroende på att jag fått svåra komplikationer i ärret efter en annan op). Men jag ser ingen prestige i hur man väljer och gör och jag tycker det är toppen om vården lyssnar och respekterar den blivande mammans önskningar och val.

• HJ0812
    Emmask skrev 2016-09-08 17:57:57 följande:
    Jag har all förståelse för de många anledningar man kan ha att göra kejsarsnitt och är glad att vården respekterar även rädsla som orsak till snitt. Däremot har jag svårt för fenomenet att mina upplevelser av min förlossning ska stå tillbaka för berättelser om dödsångest. Det behövs en variationen berättelser och jag önskar att jag inför min förlossning fått höra även om positiva upplevelser.
    Det var inte meningen att låta aggressiv men det lät överlag som att det var ett val och jag ville bara poängtera att det är inte är ett val utan ett måste för en del. Det kanske är fel forum att diskutera förlossningserfarenheter eftersom alla har olika erfarenheter och det är lätt att trampa varann på tårna i ett utsatt läge.
    Alvin 081121 Asta 130730
Svar på tråden BF December 2016